• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
1

عقب ماندگی‌ها در نوسازی ماشین‌آلات صنایع جبران شود

  • کد خبر : 76464
  • 09 شهریور 1402 - 8:31
عقب ماندگی‌ها در نوسازی ماشین‌آلات صنایع جبران شود

مدیر پژوهش و فناوری و رئیس کارگروه دانش بنیان شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده های نفتی با اشاره به ضرورت نوسازی ماشین آلات و ابزارآلات صنایع در کشور، گفت: عقب ماندگی در نوسازی ماشین آلات این بخش باید با ایجاد مراکز نوآوری و کارآفرینی جبران شود.

به گزارش رویداد خبر به نقل از ایدرونیوز، «رضا کاظم نژاد» روز چهارشنبه در مراسم افتتاح مرکز نوآوری و کارآفرینی ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته در گروه ماشین سازی تبریز با تاکید بر اینکه برای توسعه و حرکت چرخ های اقتصادی کشور باید ماشین آلات و ابزارآلات صنایع به روز رسانی شده و به فناوری های پیشرفته مجهز شود، افزود: در این زمینه باید از ظرفیت شرکت های دانش بنیان مستقر در استان ها استفاده شود.

وی با اشاره به خلاء مراکز نوآوری در بخش های مختلف کشور به ویژه صنایع، اظهار کرد: ماشین سازی تبریز از صنایع مادر کشور بوده و از اهمیت ویژه ای در تامین قطعات مورد نیاز سایر صنایع برخوردار است و این گروه صنعتی در واقع چرخ صنعتی کشور را به حرکت می اندازد.

مدیر پژوهش و فناوری و رئیس کارگروه دانش بنیان شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده های نفتی گفت: آغاز به کار مرکز نوآوری و کارآفرینی ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته و انجام فعالیت های واقعی دانش بنیان در این گروه صنعتی می تواند در ارتقای ماشین افزارهای صنایع منطقه نقش بسزایی ایفا کند.

کاظم نژاد، با اشاره به همسایگی جمهوری اسلامی ایران با ۱۵ کشور همسایه، ادامه داد: صنایع تولیدی کشور قابلیت حضور پررنگ در بازار این کشورها و سایر کشورهای متحد، دوست و شریک بازرگانی ایران را دارد.

وی یادآور شد: با صادرات محصول به کشورهای دنیا، فقط محصول صادر نمی شود بلکه برتری فکری و صنعتی خود را نیز به این کشورها صادر می کنیم و برای تحقق این موضوع باید ماشین آلات صنایع به روز رسانی شود تا قابلیت رقابت با رقبا را داشته باشیم.

رویکرد دولت سیزدهم وسواس بیشتر در واگذاری شرکت های دولتی به بخش خصوصی است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با بیان اینکه دولت با خصوصی سازی موافق است، گفت: رویکرد اصلی دولت سیزدهم وسواس بیشتر در واگذاری شرکت های دولتی به بخش خصوصی و توجه بیشتر به اهلیت خریدار است.

محمد کلامی، با اشاره به واگذاری بلبرینگ سازی تبریز در دوره دولت سیزدهم، افزود: نوع واگذاری طوری بوده که اکنون تجهیزات و دستگاه های سنجش استانداردی به این شرکت از خارج وارد می شود که برای اولین بار وارد کشود می شود و شرکت مسیر پویایی را طی می کند.

وی اظهار کرد: در واگذاری شرکت های دولتی به بخش خصوصی در گذشته، خصوصی سازی واقعی هدف نبوده بلکه فقط ارایه آمار در خصوص خصوصی سازی هدف بود و در نتیجه صنایع مادر بدون برنامه واگذار شدند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی، هدف از خصوصی سازی را ارتقای کیفیت، کاهش هزینه های تولید، ارتقای تکنولوژی تولید و فرآیندها و حضور در بازارهای داخلی و جهانی اعلام کرد و گفت: در این استان واحدهای مادر یا به شرکت های رقیب فروخته شدند تا رقیب از صحنه خارج شود یا به افرادی که اهلیت، شناخت و دانشی از این صنعت نداشتند، واگذار شدند.

کلامی، ادامه داد: در گروه ماشین سازی تبریز و شرکت های مانند آن، کهنگی و فرسودگی تکنولوژیکی وجود دارد و ماشین آلات آن ها متناسب با رشد صنعت، ارتقا نیافته و نوسازی نشده و از طرفی خود این صنعت و برون ده آن دچار تحول شده و تکنولوژی آن ارتقا یافته است.

وی یادآور شد: قدیمی بودن ماشین آلات این شرکت ها موجب کاهش دقت و سرعت آن ها شده و هزینه تولید را افزایش می دهد بنابراین برای برون رفت از این مشکلات باید از توان شرکت های دانش بنیان برای نوآوری ماشین آلات موجود این شرکت ها استفاده کرد و این شرکت ها همچنین در تولید محصولات با تکنولوژی بالاتر به این واحدهای صنعتی برنامه ارایه دهند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی گفت: درصد وابستگی گروه صنعتی ماشین سازی و سایر شرکت ها به تولید تک محصولی و صرف تولید مشخص کاسته شده و در کنار آن فعالیت های تولیدی دیگری انجام دهند.

کلامی، با اشاره به اینکه ماشین سازی تبریز مفهوم متفاوتی برای آیت الله رئیسی دارد، افزود: وی در زمان حضور در قوه قضائیه موضوع خلع ید این شرکت را انجام داد و شرکت را از مسیر غلط خود خارج کرد و در دوره ریاست جمهوری نیز اهمیت ویژه ای به آن می دهد و در سفر به آذربایجان شرقی بیشترین وقت خود را در این شرکت صرف کرد.

وی اظهار کرد: دولت پیگیر خروج این شرکت از خصوصی سازی، ارتقای تکنولوژی آن و تعیین تکلیف اموال این شرکت است.

حرکت چرخ اقتصاد کشور در آینده از مسیر شرکت های نوآور و فناور عبور می کند

رییس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی نیز در این مراسم با بیان اینکه بر اساس نظر متخصصان انرژی از سال ۲۰۳۰ به بعد استفاده از سوخت های فسیلی مطرح نخواهد شد، گفت: با توجه به اینکه عمده محل ارزآوری کشور ما از طریق فروش نفت تامین می شود، با این روند با مشکل مواجه خواهد شد.

سعید جعفری راد، افزود: تغییر اقلیم، افزایش دما و کمبود آب و بروز خشکسالی از دیگر مشکلات آینده کشورها و کشور ما بوده و برای عبور از این مشکلات باید به کشت هیدروپونیک روی آورد که مصرف آب را ۹۰ درصد کاهش و تولید را ۹۰ درصد افزایش می دهد.

وی اظهار کرد: برای ارزآوری به کشور در آینده، تامین مواد غذایی مردم، حرکت چرخ اقتصاد کشور و مقابله با مشکلات تغییر اقلیم باید از توان شرکت های دانش بنیان استفاده کرد.

جعفری راد، با اشاره به وجود ۲۰ مرکز نوآوری و رشد در شهرستان های استان، ادامه داد: ایجاد مرکز رشد و کارآفرینی در مجموعه ماشین سازی می تواند در نوسازی ماشین آلات این شرکت کمک کند و شرکت های دانش بنیان علاقه مند فعالیت در این حوزه در این مرکز مستقر خواهند شد.

ماشین سازی تبریز برای جذب سرمایه گذاری و نوسازی ماشین آلات خود باید از لیست واگذاری دولت خارج شود

مدیرعامل گروه ماشین سازی تبریز نیز در این مراسم با بیان اینکه این مجموعه در سال ۱۳۴۶ با همکاری ایران و چکسلواکی آغاز به کار کرده و طی سال های گذشته چندین شرکت از آن جدا شده است.

داود یعقوبی بقا، با اشاره به اینکه ماشین سازی تبریز جزو صنایع پیچیده است، افزود: به عنوان نمونه دستگاه تراش تولیدی این شرکت دارای ۷۰۰ نوع قطعه است و برای تولید هر قطعه آن فرآینده های مختلفی طی می شود.

وی فرسودگی ماشین آلات این گروه صنعتی و قرار گرفتن آن در لیست سازمان خصوصی سازی از عمده مشکلات این شرکت اعلام و اظهار کرد: بعد از تصمیم به واگذاری این شرکت به بخش خصوصی در سال ۱۳۹۰ تا کنون مشکلات متعددی برای این شرکت ایجاد شده و ساختار سازمانی آن بهم خورده است.

مدیرعامل گروه ماشین سازی تبریز گفت: با بروز این مشکلات نیروهای کاربلد، توانمند و متخصص از مجموعه جدا شده و با توجه به قرار گرفتن در لیست واگذاری، امکان سرمایه گذاری در آن میسر نمی شود.

یعقوبی بقا، با اشاره به تلاش مدیران استانی و دستور آیت الله رئیسی برای بازسازی و نوسازی ماشین آلات این مجموعه، ادامه داد: تلاش می شود با تبدیل دارایی های غیرمولد به دارایی های مولد موضوع نوسازی ماشین آلات آن انجام شود.

وی خواستار خروج این گروه صنعتی از لیست واگذاری دولت شد و اظهار کرد: با تحقق این موضوع می توان زمینه سرمایه گذاری برای خرید ماشین آلات جدید برای خطوط تولید فراهم می شود.

مدیرعامل گروه ماشین سازی تبریز با اشاره به افتتاح مرکز نوآوری و کارآفرینی ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته در این گروه صنعتی، گفت: با استفاده از توان شرکت های دانش بنیان در این مرکز می توان قطعات و تجهیزات مورد نیاز شرکت های پخش و پالایش فراورده های نفتی و صنایع دفاعی را تامین کرد.

یعقوبی بقا، افزود: با توجه به بالا بودن تنوع و تعداد قطعات تولیدی این گروه صنعتی و تغییر روش های تولید در دنیا، نیاز به جذب کارآفرینان و متخصصان فعال شرکت های دانش بنیان در این مجموعه وجود دارد تا حوزه فناوری تولید قطعات خود ماشین سازی تبریز و سایر صنایع گام های اساسی برداشت.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=76464

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.