• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
2

طولانی شدن روند پروژه‌ها سبب سه برابر شدن هزینه‌ها شده است

  • کد خبر : 30452
  • 01 آذر 1400 - 11:22
طولانی شدن روند پروژه‌ها سبب سه برابر شدن هزینه‌ها شده است

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب و نیروی ایران گفت: در حالی دولت، بانک‌ها را مکلف به سرمایه گذاری در پروژه نیروگاه‌های برق آبی کرده است، بانک‌ها با عدم تامین اعتبار سبب تکمیل نشدن طرح‌ها شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، سید حسن رضوی، مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب و نیروی ایران با بیان اینکه این رویه مدت زمان اجرای پروژه‌های برق آبی را از ۳ تا ۵ سال به ۱۰ تا ۱۵ سال افزایش داده افزود: طولانی شدن زمان اجرای پروژه‌ها سبب سه برابر شدن هزینه انجام پروژه‌ها شده است.

وی با اشاره به اینکه دولت بازگشت اصل و سود سرمایه گذاری شده را تضمین کرده است گفت: با وجود این شرایط بانک‌ها در این زمینه همکاری نکردند که این رویه هم هزینه ساخت نیروگاه‌ها را چند برابر کرده و هم دولت را در تأمین برق مورد نیاز با مشکل مواجه کرده است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب و نیروی ایران ادامه داد: در حال حاضر ۱۲ هزار و ۱۲۸ مگاوات نیروگاه برق‌آبی وجود دارد که ۷۳ درصد این‌ها تحت پوشش شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران است.

رضوی با بیان اینکه هم اکنون ۸ هزار مگاوات نیروگاه برق آبی در حال مطالعه و اجراست گفت: ۳ هزار مگاوات نیروگاه برق آبی هم اکنون در حال احداث است که برخی از این نیروگاه‌ها ۵۰ درصد و برخی ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، اما به دلیل تأمین نشدن اعتبار همچنان بلاتکلیف مانده است.

وی با اشاره به اینکه بروز مشکل در تأمین برق از سال‌های گذشته پیش بینی شده بود افزود: هم اکنون نیروگاه برق آبی چمشیر با پیشرفت فیزیکی ۸۷ درصد بخاطر ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار هم چنان ناتمام مانده است در حالی که ورود این نیروگاه به مدار می‌تواند کمک خوبی در پایداری شبکه برق برای بهار و تابستان سال ۱۴۰۱ باشد.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب و نیروی ایران با تاکید بر اینکه آب و برق خدمات توسعه‌ای هستند افزود: با قطعی در این دو خدمت مهم، جمعی از مردم دچار مشکل خواهند شد بنابر این تأمین مالی این‌ها باید در اولویت باشد.

رضوی با اشاره به ضرورت در اولویت قرار گرفتن تأمین اعتبار این پروژه‌ها گفت: پیشنهاد این روند برای بودجه ۱۴۰۱ و برنامه توسعه هفتم ارائه و البته همین پیشنهاد به مجلس شورای اسلامی نیز ارسال شده است تا در قالب طرح مانع زدایی از صنعت برق عملیاتی شود.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=30452

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.