• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
2

سایپا در مسیر دانش بنیان شدن گام برداشته است/ طی ۲۱ ماه گذشته،‌ بهره‌وری گروه سایپا بهبود یافته است/ ۱۰۰ هزار ساینا تاکسی هیبرید CNG تولید و عرضه می شود/ تولید خودروهای تمام برقی در دستور کار سایپا

  • کد خبر : 78042
  • 10 مهر 1402 - 8:43
سایپا در مسیر دانش بنیان شدن گام برداشته است/ طی ۲۱ ماه گذشته،‌ بهره‌وری گروه سایپا بهبود یافته است/ ۱۰۰ هزار ساینا تاکسی هیبرید CNG تولید و عرضه می شود/ تولید خودروهای تمام برقی در دستور کار سایپا

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با تاکید بر اینکه طی ۲۱ ماه گذشته سایپا در مسیر دانش بنیان شدن گام برداشته است، گفت: امیدواریم با همراهی شرکت مپنا، چانگان و یکی از شرکت‌های معدنی که در حوزه لیتیوم فعالیت دارد، ‌تولید باطری و خودروهای برقی را به سرانجام برسانیم.

به گزارش رویداد خبر به نقل از سایپانیوز، محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در پنل تخصصی خودروهای برقی که در نخستین رویداد ملی صنعت دانش بنیان برگزار شد، ‌تصریح کرد: در دولت سیزدهم، ریل سیاست‌گذاری صنعت خودرو در مسیر درستی قرار گرفته و خوشبختانه با نگاه جدیدی که ایجاد شده، صنعت خودرو در حال اوج گرفتن است؛ یکی از مسیرهای پیشرفت در صنعت خودرو، دانش‌بنیان شدن است که گروه خودروسازی سایپا در این مسیر در حال گام برداشتن است.

او با اشاره به اینکه در حوزه دانش‌بنیان شدن دو شاخص مهم وجود دارد که خودروسازان بایستی آن‌ها را دنبال ‌کنند، گفت: طی ۲۱ ماه گذشته،‌ بهره‌وری گروه سایپا بهبود یافته، به نحوی که هزینه‌های تبدیل (دستمزد و سربار) در این شرکت در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۱ درصد بوده و این عدد در سال ۱۴۰۱ به ۸ درصد و در شش ماه سال جاری به ۷٫۴ درصد رسیده است.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا افزود: شاخص دوم دانش‌بنیان شدن OEE (شاخص اثر بخشی کلی تجهیزات/ Overall Equipment Effectiveness) است،‌ شاخص یاد شده در سایپا در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۵ درصد بود و در سال ۱۴۰۱ ، ۳۸ درصد شد و در شش اول ماه امسال به ۵۰ درصد رسیده است که این امر نشان دهنده آن است که سایپا در مسیر دانش‌بنیان شدن گام بر می‌دارد.  

او خاطرنشان کرد: برای آنکه سایپا دانش بنیان شود، چند اقدام اساسی انجام شده است به عنوان مثال سال گذشته تولید خودروی هیبریدCNG که ۱۰ سال روی آن اقدامی انجام نشده بود، مجدد طراحی و در نهایت ۱۰۰ هزار ساینا تاکسی هیبرید CNG تولید و عرضه خواهد شد. دومین محصول سایپا، هیبرید برقی به نام آریا است،‌ این محصول سال آینده عرضه خواهد شد. سومین محصول هم خودروی آریا تمام برقی (با همکاری مپنا تولید خواهد شد) است.

تیموری افزود: دومین بخشی که سایپا در حوزه دانش بنیان فعالیت می‌کند مربوط به ناوبری خودرو است؛ ‌با کمک شرکت همراه اول به دانش سخت‌افزار و نرم افزاری ناوبری خودرو دسته یافته‌‌ایم، این مهم حوادث رانندگی را به شدت تقلیل خواهد داد.

او گفت: سومین اقدامی که گروه سایپا در حوزه دانش بنیان دنبال می‌کند، همکاری با دانشگاه شهید بهشتی برای طراحی سیستم ناوبری کارخانجات است؛ امیدواریم سال آینده سیستم یاد شده به بهره‌برداری برسد و اولین کارخانه را با این سیستم مدیریت کنیم.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا تاکید کرد: گروه سایپا اولین شرکتی است که اقدام به جذب نفرات برتر کنکور سراسری از ۷ دانشگاه برتر کشور کرده است و امسال ۱۰۰۰ نفر از نفرات برتر کنکور، جذب سایپا می‌شوند و از روز اول تحت قرارداد با سایپا قرار می‌گیرند.

او افزود: در حوزه ساخت باطری برای خودروهای برقی که از اصلی‌ترین قطعات این نوع خودروها است، مذاکراتی جهت سرمایه‌گذاری مشترک صورت گرفته است و امیدواریم با همراهی شرکت مپنا، چانگان و یکی از شرکت‌های معدنی که در حوزه لیتیوم فعالیت دارد، بتوانیم در قالب یک قرارداد چهار جانبه در تولید باطری‌ و خودروهای برقی فعالیت خود را شروع کنیم.

گفتنی است،‌ نخستین رویداد ملی صنعت دانش بنیان با حضور وزرای صنعت،معدن و تجارت، اقتصاد و دارایی، علوم تحقیقات و فناوری و معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان کشور، جمعی از مدیران ارشد بنگاه‌های صنعتی، معدنی و شرکت‌های دانش بنیان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و جمعی از محققین در مرکز همایش‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد. در جریان برگزاری این رویداد، چهار تفاهم‌نامه همکاری در خصوص «بسته پیشران دانش‌بنیان‌ها»، «تولید نخستین نمونه دا‌م‌تراک ۱۵۰ تنی الکتریکال»، ‌«هم‌افزایی منابع مالی» و «همکاری معاونت علمی، فن‌آوری و سازمان شهرک‌های صنعتی»میان وزارت صمت و زیر مجموعه‌های آن با وزارت اقتصاد و دارایی، وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، امضا شد.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=78042

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.