• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
2

سامسونگ چطور از میزان پایداری مواد بازیافتی در محصولات خود مطمئن می‌شود؟

  • کد خبر : 79260
  • 03 آبان 1402 - 16:32
سامسونگ چطور از میزان پایداری مواد بازیافتی در محصولات خود مطمئن می‌شود؟

پلاستیک‌ها در زندگی روزمره کاربردها و مزیت‌های زیادی دارند اما در صورتی که فرآیند تولید و مصرف آن به درستی مدیریت نشود، می‌تواند زیان‌های جبران‌ناپذیری را برای محیط زیست سیاره‌مان به همراه داشته باشد. طبق آمار جهانی، هر ساله بیشتر از ۸ میلیون تن پلاستیک وارد اقیانوس می‌شود. خطر جدی این معضل برای سلامتی انسان‌ها و محیط زیست به نحوی است که تخمین زده می‌شود تا سال ۲۰۵۰، تعداد زباله‌های پلاستیکی در اقیانوس‌ها از تعداد ماهی‌ها بیشتر شود.

واژه OBP مخفف عبارتOcean Bound Plastic  یا همان زباله پلاستیکی منتهی به اقیانوس است و به آن دسته از ضایعات پلاستیکی رها شده در طبیعت گفته می‌شود که در معرض خطر ورود به آب اقیانوس‌ها قرار دارند. این دسته از زباله‌ها بیش از ۸۰% ضایعات پلاستیکی دریایی را تشکیل می‌دهند و تهدیدی جدی برای حیات آبزیان به حساب می‌آیند.

همه این چالش‌های سخت باعث شده تا سامسونگ به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های تولیدکننده لوازم دیجیتال و هوشمند در جهان، برای تغییر نگرش معمول به محصولات بازیافتی، تصمیمات و راهبردهای جسورانه‌ای اتخاذ کند.

استراتژی سامسونگ

در سپتامبر ۲۰۲۲ شرکت سامسونگ استراتژی جدید خود مبنی بر «رسیدگی به بحران‌های زیست‌محیطی با بهره‌گیری از فناوری» را به جهان اعلام کرد. براین اساس سامسونگ قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ سیستمی ایجاد کند که در آن مواد معدنی استخراج‌شده از تمام باتری‌های پسماند، قابل استفاده مجدد باشد. همچنین تا سال ۲۰۳۰ این شرکت قصد دارد ۵۰ درصد از پلاستیک مورد استفاده در محصولات خود را از رزین بازیافتی ترکیب کند. این عدد تا سال ۲۰۵۰ به ۱۰۰ درصد خواهد رسید.

سامسونگ به دنبال ایجاد یک اقتصاد چرخه‌ای، سعی دارد به جای دور ریختن منابع مورد استفاده خود، آنها را در چرخه مفید تولید نگه دارد. سیاست جدید شرکت، تنها به افزایش عمر مفید محصولات اکتفا نمی‌کند و راهکارهای خلاقانه‌ای را برای استفاده مجدد از قطعاتی که طول عمر آنها به پایان رسیده است ارائه می‌دهد. با بازگرداندن دوباره هر قطعه به چرخه تولید، حجم قابل توجهی از ضایعات پلاستیکی از رها شدن در طبیعت نجات پیدا می‌کنند. طبق آمار، این شرکت موفق شده تا پایان سال ۲۰۲۲، بیش از ۵۰ تن از تورهای ماهیگیری رها شده در اقیانوس را وارد چرخه بازیافت خود کند.

محصولات سامسونگ، به مواد دور ریخته شده، زندگی دوباره می‌بخشند. به کمک فناوری‌های به کار رفته در چرخه بازیافت پلاستیک‌ها، حجم عظیمی از تورهای ماهیگیری بلااستفاده‌ای که جان آبزیان را تهدید می‌کند، به موادی از جمله آلومینیوم، شیشه و رزین بازیافتی تبدیل شده و مجددا وارد چرخه تولید می‌شوند. هدف اصلی، ایجاد چرخه‌ای پایدارتر و استفاده مجدد از منابع است تا محصولاتی با عمر بیشتر و زباله‌های الکترونیکی کمتر تولید شود. پلاستیک بازیافتی به دست آمده از ضایعات تورهای ماهیگیری، در دستگاه‌های مختلفی از قبیل: سری گلکسی S و گلکسی Z، گلکسی Buds Pro2، سری گلکسی Book3 و حتی کنترل تلویزیون‌های مختلف استفاده می‌شود.

ماندگاری و دوام

نکته بسیار مهمی که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، این است که استفاده از مواد بازیافتی در تولید محصولات جدید، نه تنها باعث افت کیفیت آنها نشده؛ بلکه در بسیاری موارد، از استانداردهای بین‌‎المللی نیز فراتر می‌روند. سامسونگ در تولید محصولات خود، استانداردهای کیفی بسیار سخت‌گیرانه‌ای را پشت سر می‌گذارد تا کاربران بتوانند کیفیت مثال‌زدنی و ماندگاری را تجربه کنند. تولیدات جدید، علاوه بر اینکه از نظر بهره‌وری انرژی بسیار بهتر از نسل‌های قبلی هستند، با دریافت انواع گواهینامه‌ها و پشت سر گذاشتن آزمایش‌های دشوار، معیارهای تازه‌ای را برای کیفیت محصولات در صنعت تعریف می‌کنند.

استانداردهای بین‌المللی

بر اساس استراتژی پایداری سامسونگ، تمامی محصولات تولید شده از پلاستیک بازیافتی برای ورود به بازار جهانی، می‌بایست استانداردهای سطح بالای بین‌المللی را تضمین کنند. البته سامسونگ به همین موضوع اکتفا نکرده و برای بهبود کیفیت ساخت محصولات خود، پا را فراتر گذاشته است. قطعاتی که از مواد بازیافتی تولید می‌شوند، باید در آزمایشگاه‌های فوق‌پیشرفته این شرکت، طی انواع تست‌های مقاومتی و کنترل کیفی محصول قرار بگیرند و از تست استرس داخلی شرکت نیز به سلامت بیرون بیایند تا از دوام و مقاومت آنها اطمینان حاصل شود. بدین ترتیب محصولات جدیدی که به مشتریان عرضه می‌شود، کارایی و سلامت خود را برای مدت طولانی‌تری حفظ خواهند کرد.

این آزمایشات شامل : تست مقاومت و استقامت محصول، مقاومت در برابر سقوط و ضربه از زوایای مختلف، مقاومت در برابر پاشش و نفوذ آب و سایر مواد احتمالی و تست مخصوص طول عمر می‌شود.

علاوه بر پشت سر گذاشتن مراحل مختلف و رسیدن به سطح استاندارد بین‌المللی، محصولات سامسونگ باید تست استرس داخلی را نیز پشت سر بگذارند. این تست در شرایط مختلف و برای انواع محیط‌های کاربری روی هر محصول پیاده‌سازی می‌شود و شامل آزمایش‌هایی فراتر از محدودیت‌های عملکرد عادی یک دستگاه است تا حد آستانه کارکرد آن سنجیده شود.

این استانداردها بدون در نظر گرفتن منطقه و بازار فروش، روی تمامی محصولات و قطعات توسعه یافته از قبیل: بسته‌بندی، باتری و تمامی لوازم جانبی اعمال می‌شود. بدین ترتیب، سامسونگ با وجود استفاده از مواد بازیافتی، کیفیت و عملکرد خاص محصولات خود را مطابق با بالاترین استانداردهای جهانی تضمین می‌کند. این شرکت، اولین تولیدکننده صنعت است که به چنین موضوعی اندیشیده و امید دارد فعالیت‌های صورت گرفته در بلندمدت، تاثیر مثبتی بر عملکرد تولیدکنندگان دیگر داشته باشد.

امروز که بیش از هر زمان دیگری مفهوم پایداری و حفاظت از محیط‌زیست در صنعت فناوری به عنوان یک اولویت مهم شناخته می‌شود، سامسونگ با نوآوری‌‎های خود به دنبال ترسیم آینده‌ای پاک‌تر و زیباتر است.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=79260

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.