• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
4

رویکرد دانش‌پژوهانه با اجرای بیش از ۱۲۵۰پروژه تحقیقاتی در فولاد مبارکه

  • کد خبر : 60101
  • 22 آذر 1401 - 6:55
رویکرد دانش‌پژوهانه با اجرای بیش از ۱۲۵۰پروژه تحقیقاتی در فولاد مبارکه

امروزه میزان تولید و مصرف فولاد در کشورها یکی از شاخص‌های اصلی توسعه‌یافتگی به شمار می‌آید و توسعه این صنعت نیازمند برنامه‌ریزی، انجام پژوهش و تحقیقات گسترده است.

پژوهش و تحقیقات نقش بسیار مهم و ارزشمندی در موفقیت هر کسب‌وکار ایفا می‌کند. به همین دلیل شرکت‌های بزرگ هرساله اعتبارات فراوانی را برای تحقیق و توسعه هزینه می‌کنند. از نگاه بنگاه‌های موفق، این هزینه‌ها به‌مثابه سرمایه‌گذاری زودبازده است و منافع آن به کسب‌وکار بازمی‌گردد.

شرکت‌های بزرگ همواره برای نیل به اهدافشان به رشد فناوری، بهره‌گیری از تکنولوژی و افزایش بهره‌وری نیاز دارند و همان‌طور که همه می‌دانیم، توسعه پایدار زمانی محقق می‌شود که پژوهش‌های هر کسب‌وکار معطوف به این موارد باشد و نتایج ناشی از آن‌ها بر برنامه‌ها، ساختار، محصولات و نحوه ارائه خدمات اعمال شود.

ظرفیت‌های ویژه در حوزه معدن، انرژی و صنعت فولاد باعث شده بخشی از برنامه‌های سند توسعه اقتصادی کشور بر پایه توسعه صنایع معدنی و فولادی باشد. بدیهی است که توسعه این صنایع و حضور موفق آن‌ها در بازارهای جهانی در سایه پژوهش به مرحله اجرا می‌رسد؛ چراکه به تولید علم، تکنولوژی و فناوری منجر می‌شود.

شرکت فولاد مبارکه از ابتدای راه‌اندازی تاکنون، اهتمام ویژه‌ای به تحقیقات داشته و با انجام اقداماتی راهبردی کوشیده است شرایط و بستر مناسب را برای ایجاد نوآوری و تکنولوژی نوین مهیا سازد. همکاری و ارتباط با بیش از ۱۲۰ دانشگاه، مرکز تحقیقاتی و شرکت دانش‌بنیان، تأسیس پژوهشکده فولاد، تأسیس مرکز نوآوری و توسعه فناوری گروه فولاد مبارکه جهت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های حوزه فولاد، تأسیس مرکز نوآوری تحول دیجیتال گروه فولاد مبارکه، ایجاد و کسب دانش مرتبط با حوزه جدید اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی و اعطای اعتبار ویژه پژوهشی (گرنت) به اساتید دانشگاه جهت حمایت از پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی و ترغیب دانشجویان دانشگاه‌ها به تحقیق، کسب و ارتقای دانش در حوزه فولاد ازجمله اقداماتی است که این شرکت در حوزه پژوهش به انجام رسانده است.

طبق گزارش عملکرد واحد تحقیق و توسعه شرکت فولاد مبارکه در آبان‌ماه سال جاری این شرکت ۱۲۴ پروژه تحقیقاتی در دست اقدام دارد. اجرای بیش از یک هزار و ۲۵۰ پروژه تحقیقاتی کاربردی از ابتدای راه‌اندازی تنها بخشی از پژوهش‌های صورت‌گرفته در شرکت فولاد مبارکه است. در حال حاضر نیز این شرکت بیش از ۲۵۰ طرح پژوهشی و تحقیقی و ۱۲۴ پروژه در دست انجام دارد که ۲۶ مورد از این پروژه‌ها در سال جاری جدیدا تعریف شده و ۱۸ پروژه به اتمام رسیده است. همچنین این شرکت در حال حاضر با ۶۰ مرکز تحقیقاتی و پژوهشی قرارداد بلندمدت امضا کرده که این امر نشان‌دهنده رویکرد مثبت فولاد مبارکه به حوزه تحقیق و پژوهش است.

نام‌گذاری سال جاری به نام سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» فرصت بیشتری فراهم ساخت تا فولاد مبارکه، ارتباط و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را در دستور کار خود قرار دهد. در این زمینه حمایت و همکاری‌های گسترده‌ای در حوزه پژوهش و تحقیقات انجام گرفته است. ذکر این آمار ضروری است که به استناد ارزیابی‌های به‌عمل‌آمده ۱۰ برابر هزینه‌های انجام‌شده در بخش تحقیق و توسعه فولاد مبارکه به این شرکت بازگشته و این مسئله انگیزه و اراده شرکت به‌منظور توسعه فعالیت‌های پژوهشی را افزایش داده است.

مدیریت شرکت فولاد مبارکه در یک سال اخیر، اهتمام مضاعفی به موضوع پژوهش داشته است. انعقاد قراردادهای اعطای اعتبار پژوهشی با دانشگاه‌های منتخب کشور، به‌کارگیری پژوهشکده فولاد دانشگاه صنعتی اصفهان در طراحی محصولات جدید شرکت، استقرار و راه‌اندازی سامانه مدیریت پژوهش در سطح شرکت و گروه، جهت مدیریت فرایند تحقیق و توسعه و تسهیل ارتباط با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی، استفاده مؤثر از آیین‌نامه معافیت مالیاتی برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی در سال ۱۴۰۰ و بازنگری در ساختار و مأموریت مرکز نوآوری فولاد مبارکه برای ایفای نقش به‌عنوان صندوق سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر دولتی بخشی از اقدامات اخیر در حوزه پژوهش و تحقیقات بوده است.

شرکت فولاد مبارکه در راستای توسعه و پژوهش در صنعت فولاد، در همه حال آماده همکاری با دانشگاه‌ها، دانشگاهیان و شرکت‌های دانش‌بنیان است و امید است این همکاری‌ها منجر به توسعه روزافزون فضای علمی و صنعتی کشور گردد.

محمد جواد براتی

مدیر روابط عمومی فولاد مبارکه

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=60101

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.