• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
0

روحانی: اتفاقات آمریکا نشان داد دموکراسی غربی چقدر فشل است

  • کد خبر : 6718
  • 18 دی 1399 - 15:42
روحانی: اتفاقات آمریکا نشان داد دموکراسی غربی چقدر فشل است

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ساخت واکسن تب برفکی یک کار تحقیقاتی و مداوم است، گفت: اینطور نیست که امروز یک چیزی ساخته شود و تا ۱۰ سال دیگر در خط تولید ادامه یابد.

 به گزارش رویداد خبربه نقل از خبرآنلاین، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز (پنجشنبه) در مراسم بهره‌برداری از طرح‌های کلان ملی و کارخانه‌های نوآوری با اشاره به توضیحاتی درخصوص تولید واکسن تب برفکی و آنفولانزای فوق حاد پرندگان، اظهار کرد: ساخت این واکسن یک کار تحقیقاتی و مداوم است. این‌طور نیست که امروز یک چیزی ساخته شود و تا ۱۰ سال دیگر در خط تولید ادامه یابد. این یک تحقیق دائمی است.

روحانی با بیان اینکه سال‌های اخیر واکسن اهمیت بیشتری پیدا کرده است، گفت: مردم با واکسن و واکسیناسیون چه در زمینه مشکلات طیور و چه در زمینه مشکلاتی که اخیراً در حوزه کرونا با آن مواجه شدیم، بیشتر آشنا شده‌اند. همیشه برای ما تولید واکسن مهم بوده است و این اقدام یک کار پیشگیرانه و توانمندسازی موجودات و طیور است تا بتوانند در برابر بیماری‌ها بایستند.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از ایرنا، ایسنا و مهر بخوانید؛ 

*{وی پس از استماع گزارش شهردار مشهد درخصوص افتتاح کارخانه نوآوری در استان خراسان رضوی}: این کار ارزشمندی است که در شهر مشهد اتفاق افتاده است. این خیلی مهم است که ما در هر استانی یک کارخانه نوآوری داشته باشیم که همه استارت آپ‌ها یک ملجائی داشته باشند و بتوانند به آنجا مراجعه کنند و در آنجا حضور داشته باشند.

* این کارخانه نوآوری خانه استارت‌آپ‌ها است، اگر محل کارخانه نوآوری مشهد تبدیل به یک مرکز نواوری نمی‌شد، به یک برج تبدیل می‌شد که معمولا چشم نواز هم نیست و به جای اینکه رفاه آفرین باشد، مشکل‌زاست.

*{پس از استماع گزارش استاندار فارس درخصوص افتتاح کارخانه نوآوری شیراز}: شیراز از دیرباز بعنوان مرکز مهم الکترونیک کشور بود. امیدواریم در سایر استان‌ها نیز شاهد افتتاح مراکز نوآری باشیم. آنهایی که به فکر این هستند که فضای جامعه ما یک فضای مناسب باشد یکی از فضاهای دلگرم کننده، فضای دانش و فناوری است.

*مرکز نوآوری می‌تواند مشوق و هدایت‌گر باشد. وقتی دانشجویان به این مرکز مراجعه می‌کنند می‌توانند برای آینده شان مفید باشد. آنچه که امروز در زمینه دانش بنیان برای دانشجویان فراهم شده، کار ارزشمندی است.

*{با اشاره به حمله طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا}: آنچه دیشب در آمریکا شاهد بودیم نشان داد دموکراسی غربی چقدر فشل است.

* همه دیدند یک پوپولیست چه بلایی بر سر کشور خود آورد و آبروی کشورش را خدشه‌دار کرد.

* وقتی یک آدم ناسالم قدرت را در دست می گیرد مشکلات فراوانی برای کشور خود و دنیا به وجود می‌آورد که امیدوارم این درس عبرتی برای همه دنیا و همچنین برای حاکمان بعدی کاخ سفید باشد.

*  آنانی که دو هفته دیگر قدرت را در کاخ سفید در دست می گیرند، باید جبران کنند و ملت آمریکا که ملت بزرگی است را به جایگاه واقعی خود برگردانند. آنان باید به شرایطی که جامعه بین‌المللی باید داشته باشد یعنی عقل و  قانون برگردند.

* شر انسان‌های کم سواد در اداره کشور و آنانی که به دنبال منافع خانوادگی و فردی خود هستند، از سر کشورشان و دنیا کم شود و شاهد شرایط بهتری در منطقه و جهان باشیم.

* یاد سردار شهید سلیمانی را گرامی می داریم، هیچ گاه ندیدم شهید سلیمانی جناحی و حزبی فکر کند همیشه به فکر مردم بود، نه تنها به فکر مردم کشور خود بلکه به فکر مسلمانان و مردم منطقه بود و خدمات بزرگی به کل منطقه ارائه کرد.  

*اینکه داخل حزب و جناحی رشد کنیم یا با تکیه بر جناحی موفق شویم، خوب است اما وقتی صاحب قدرت شدیم، نسبت به همه ملت و همه مردم دارای هر نوع سلیقه و ایده، وظیفه خدمت رسانی داریم.

* یاد و خاطره شهدای ۱۹ دی مردم قم را گرامی می داریم، قیام ۱۹ دی را یک حرکت بازگشت ناپذیر است. در تاریخ ما حرکت برای نهضت، انقلاب و تحول فراوان بود اما بعد از یک مقطعی متوقف می‌شد در حالی که حرکت ۱۹ دی مردم قم یک حرکت بازگشت ناپذیر بود که چهلم به چهلم در شهرهای بزرگ ادامه می‌یافت و در نهایت ثمره روشن آن را در دی ماه ۵۷ با فرار شاه و بهمن ماه با پیروزی انقلاب مشاهده کردیم.

* به روان پاک شهدای عزیز ۱۹ دی قم و همه شهدایی که در طول تاریخ انقلاب و در جنگ تحمیلی جان خود را فدا کردند،  درود می فرستیم.

*{ با اشاره به ۱۸ دی سالروز رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی}: شاید بدون استثنا در طول ریاست جمهوری هر جا که افتتاح مهمی داشتم در دل از مرحوم آیت الله یاد می‌کردم.  ایشان چهره‌ای بود که برای آبادانی و سازندگی کشور زحمات بسیار فراوانی کشید که یاد، خاطره، نام و کارهای بلند او را گرامی می داریم.

* ایشان باید برای ما الگو باشد که در انقلاب، دفاع مقدس، سازندگی و هم در زمینه فرهنگ که یک نمونه آن دانشگاه آزاد بود کارهای بسیار بزرگی انجام داد.

*{ با اشاره به همزمانی روز درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی با شهادت امیرکبیر}: امیرکبیر هم بزرگترین سردار سازندگی تاریخ ایران در قرن گذشته بود و توانست علم و فناوری و تمدن نوین را در کشور پایه‌گذاری کند اما نگذاشتند زنده بماند و او را به شهادت رساندند. برای ما بسیار مهم است که از این الگوهای فداکاری، خدمت، صبر، تحمل و همت بلند یاد کنیم و آنها را گرامی بداریم.  

* وقتی اینها فراجناحی می‌شوند و زندگی آنها با اعتدال و اخلاق توأم می‌شود زیبایی خاصی پیدا می‌کند؛ ‌ البته جناح و حزب و سر جایش خوب است اما برای موقت؛ اگر دائم باشد در فعالیت و همکاری تاثیر ناسالم میگذارد. اینکه یک حزب فعال و در انتخابات پیروز شود بسیار خوب است، اما اگر پیروز شد باید از همه شایسته‌ها در مجموعه خود استفاده کند نه فقط از حزب خود. و با افراطی شدن این رقابتها می بینیم که چه وضعی پیش می آید.

*{با اشاره به سالروز حادثه هواپیمای اوکراینی}: سالروز این حادثه را به همه داغداران آن تسلیت می‌گویم.

* این حادثه یک حادثه باورنکردنی بود که ناشی از خطای یک فرد و بی‌تدبیری یک جمع بود که البته همه اینها از یک سهو و اشتباهی ناشی شده است.

* انشاءالله دادگاه ما در یک بررسی دقیق و در یک دادگاه پرشکوه این پرونده را بررسی می‌کند؛ چه بسا نتیجه نهایی این دادگاه می‌تواند آرامش بخش واقعی خانواده‌ها و جبران کننده لطمه‌ای باشد که جایگاه هوانوردی در جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرد.

*{ با اشاره به موارد افتتاح شده در چهلمین پنجشنبه جشن افتتاح }: در دنیای امروز قدرت اقتصادی دیگر در اختیار معادن، نفت، فولاد و از این دست موارد نیست آنها سر جای خود جایگاه دارند، اما فناوری و نوآوری و در واقع فکر هست که جای معدن نشسته است. 

* ایده نو یک فرد تحصیلکرده گاهی به خودکفایی تبدیل می‌شود و ما را بی نیاز می کند و هم موجب رفاه مردم و اشتغال عده‌ای شده وهم درآمد زیادی برای خود فرد به وجود می‌آورد. امروز بزرگترین شرکت ‌های اقتصادی دنیا، شرکت‌های نفتی و معدنی نیستند بلکه شرکت‌های مرتبط با فناوری‌های نو هستند لذا باید نسل جوان خود را تشویق کنیم.

* یکی از افتخارات دولت یازدهم و دوازدهم را انجام کارهای بزرگ در زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان است و  کاری که در زمینه‌های دانش بنیان انجام شد عوض کردن فضا بود و این خیلی مهم است.  گاهی فضایی به فضای درس خواندن و مدرک گرفتن و منتظر این نشستن تبدیل می‌شود که یک اداره او را صدا کند تا برود پشت کدام میز بنشیند. اما گاه فضا را عوض کرده و می‌گوییم پایان دانشگاه آغاز راه است و باید از آن دانش و علم  برای خودکفایی جامعه استفاده و بهره‌برداری کنیم. 

* با نگاهی به نتیجه کار جوانان ارزشمند و دانشمند مان که امروز در بخش‌های مختلف تلاش و فعالیت می‌کنند، درمی‌یابیم گاهی در برخی زمینه‌ها هم‌پای کشورهای صنعتی در حال حرکت هستیم. امروز در برخی زمینه‌های علمی و نوآوری با کشورهای پیشرو فاصله چندانی نداریم مثلا در نانو دیگر دهم یا هشتم نیستیم بلکه در مقام چهارم دنیا قرار داریم و شانه به شانه بزرگان علم در زمینه نانو در حال تلاش و کار هستیم.

* واکسن زیست فناوری که امروز افتتاح شد کار بسیار بزرگی است و اگر در واکسن کمی تلاش کنیم می‌توانیم در تولید واکسن دامی و انسانی خودکفا شویم و روی پای خود بایستیم.

* در همه تجهیزات مدرن و پیچیده می‌توانیم به خودکفایی برسیم، امروز یک مجموعه جوان در یک شرکت دانش‌بنیان کمپرسورهای عظیم نفت و گاز را در داخل کشور تولید می‌کند درحالی‌که در همه اینها نیازمند خارج بودیم؛ بنابراین، ایجاد این فضا برای کشور ما بسیار مهم است.

* اینکه در کشور یک یا چند کارخانه نوآوری داشته باشیم و همه باهم در سالنی جمع شوند،به هم کمک کرده و هم‌فکری می‌کنند و شتاب دهنده‌ها در کنارشان کار آنها را تسهیل می‌کنند. خود به خود عده‌ای دیگر که بازار را در دست دارند به اینها وصل شده و برای اینکه محصول اینها را صنعتی کنند و به بازار بروند، اقدام می‌کنند، همه اینها ارزشمند است.

* کارخانه نوآوری زنجیری است که از دانشگاه شروع شده و به کارخانه و بعد از آن به صنعت و مراکزی ادامه می‌یابد که محصولات را تولید و خود را به بازار وصل می‌کند. 

* این کارخانه زنجیره بسیار مهمی است که در استان‌های ما تشکیل می‌شود و می‌تواند تحول عظیمی را در کشور ایجاد و با اتکا به ایده و فناوری خلق ثروت کند.

* در زمینه حقوقی و مالکیت فکری هم از کسانی که این مقررات را تثبیت می‌کنند تا به جوانان ما اعتماد بیشتری ببخشند قدردانی می‌کنم و امیدوارم شاهد تحولات بسیار مثبتی در زمینه علم و دانش و فناوری در کشور ایران باشیم.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=6718

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.