• امروز : چهارشنبه - ۶ فروردین - ۱۴۰۴
0

رشد ۲ برابری سود بانک در ۹ماه

  • کد خبر : 103751
  • 04 فروردین 1404 - 19:06
رشد ۲ برابری سود بانک در ۹ماه

معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سازمانی بانک کارآفرین با اشاره به عملکرد بانک کارآفرین در سال ۱۴۰۳ از تحقق رشد ۲ برابری سودآوری بانک کارآفرین خبر داد.

 به گزارش رویداد خبر به نقل از روابط عمومی بانک کارآفرین، بانک کارآفرین همواره بعنوان بانکی خوشنام و شفاف در شبکه بانکی کشور شناخته شده است؛ که پس از کسب مجوز افزایش سرمایه خود به ۶۰هزار میلیارد ریال بعنوان چهارمین بانک خصوصی در سال ۱۴۰۳ توانسته به رشدهای قابل توجه دست یابد. رشدهایی که در مقایسه با عملکرد مدت مشابه سال قبل، تحقق برنامه های دیگر بانک را عملی تر نشان می دهد.
بانک کارآفرین پس از اجرای موفق پروژه مهاجرت در دی ماه سال گذشته، استراتژی خود در سال ۱۴۰۳ را بر ارائه محصولات جدید در بستر “های بانک” متمرکز کرد تا ضمن تمرکز بیشتر از ارائه خدمات نوین بانکی بر بسترخدمات بانکی غیرحضوری زنجیره کامل تری از خدمات بانکی را ارائه دهد. استراتژی موفقی که در بخش معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سازمانی بانک کارآفرین تدوین و بعد از تایید مدیرعامل و اعضای هیات مدیره ابلاغ شد، بر این اساس با مهدی سیفعلی شاهی معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سازمانی بانک کارآفرین بعنوان متولی تدوین استراتژی های بانک در خصوص عملکرد سال ۱۴۰۳ و استراتژی ۱۴۰۴ بانک کارآفرین به گفت و گو پرداخته ایم که در پی می آید:

     با توجه به برگزاری مجامع پایش عملکرد شعب، عملکرد بانک در سال ۱۴۰۳ را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
با عنایت به مجامع برگزار شده در ۹ ماهه اول سال ۱۴۰۳، عملکرد بانک در بخش تجهیز و تخصیص منابع و همچنین ارائه خدمات تعهدی و ارزی به مشتریان منجر به کسب درآمد و اخذ کارمزدهای قابل توجهی شد که در مجموع رشد سودآوری بانک نسبت به دوره مشابه سال گذشته (پاییز سال ۱۴۰۲) بیش از دو برابر شد. همچنین کاهش ۳۰ درصدی مطالبات غیرجاری در ۳ ماهه فصل پاییز نسبت به تابستان سال جاری منجر به کاهش نرخ NPL بانک شده است.

    جذب منابع بانکی در سال ۱۴۰۳ چگونه بوده است؟
همانطور که اشاره شد، عملکرد ۹ ماهه سال ۱۴۰۳ بانک کارآفرین حاکی از آن است که مانده منابع بانک در زمان یاد شده؛ نسبت به پایان سال ۱۴۰۲ معادل ۲۴ درصد رشد دارد.
در همین حال در مدت ذکر شده ، سپردههای بلند مدت نیز طی ۹ ماهه سال ۱۴۰۳ نسبت به مانده پایان سال ۱۴۰۲ معادل ۳۷ درصد رشد داشته است که به منظور کاهش نرخ هزینه تجهیز منابع بانک، طرح‌های مهر یاران ۱ و ۲ با هدف افزایش منابع کم هزینه، ارائه شد تا ضمن متوازن کردن پرتفوی منابع، نرخ هزینه تجهیز منابع بانک را کاهش دهد.

کارنامه بانک در بخش ارزی در سال ۱۴۰۳ چگونه بود و در این بخش جه موفقیت هایی به دست آمد؟ این برنامه در سال ۱۴۰۴ تداوم خواهد داشت؟
در بخش ارزی نیز همانند سایر بخش های ذکر شده در ۹ ماهه سال۱۴۰۳  عملکرد مثبتی ثبت شده است که عمدتا در بخش حواله و اعتبار اسنادی ریالی صورت پذیرفته است. به این ترتیب در مقایسه عملکرد بانک طی ۹ ماهه سال۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه آن در سال پیش ازآن شاهد رشد ۴۷ درصدی در فعالیت ارزی بوده ایم و کارمزد حاصل از فعالیتهای مذکور معادل ۲۳۱ درصد رشد داشته است.

با این اوصاف و با توجه به عملکرد مثبت بانک در سه فصل از سال ۱۴۰۳، اولویت ها برای تدوین برنامه های استراتژیک بانک در سال ۱۴۰۴ چگونه است؟
پیرو دستور مدیرعامل بانک مبنی بر مشارکت تمامی اعضای بانک در تمامی سطوح سازمانی در تدوین برنامه استراتژیک و به منظور کسب اطمینان از همراهی و همدلی سرمایه انسانی در جاری‌سازی برنامه استراتژیک، بر آن شدیم تا نقطه‌نظرات استراتژیک در تمامی موضوعات اساسی در کارگروه‌های تخصصی مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد. در این مسیر و به منظور کسب نتیجه حداکثری، هفت کارگروه تخصصی با عناوین «حاکمیت شرکتی، الزامات و رویکردهای نظارتی»، «اعتبارات و رویکردهای اعتباری بانک»، «سرمایه انسانی و پشتیبانی»، «تجهیز منابع و بازاریابی»، «مالی و سرمایه‌گذاری»، «عملیات ارزی، چالش‌ها و راهکارها» و «فناوری‌های نوین و رویکردهای دیجیتال» برگزار شد و در آن، با نگاه به رویکردهای آتی صنعت بانکداری، فرصت‌ها و تهدیدهای پیش رو از یک سو و قابلیت‌ها و توانمندی‌های بانک از سوی دیگر، اهداف و استراتژی‌های بانک به بحث گذاشته شد.
در این میان، تلاش شد از حضور اعضای هیات مدیره ، هیات عامل و مشاورین عالی مدیرعامل به عنوان رؤسا و مشاورین کارگروه بهره‌برداری شود و با جمع‌بندی نظرات مدیران امور، رؤسای ادارات مستقل و رؤسای شعب، در ارتباط با رویکردهای مهم آتی بانک تصمیم‌سازی شود. در نهایت، با جمع‌بندی موضوعات اساسی کارگروه‌‎های بانک و با رعایت اصل یکپارچگی در ارتباط با تصمیمات اساسی، اهداف و استراتژی‌های بانک برای بازه زمانی ۳ ساله (۱۴۰۴-۱۴۰۶) در کمیته عالی تدوین با حضور اعضای هیات مدیره ، هیات عامل و مشاورین عالی بانک تدوین و تصویب می‌شود.
در مجموع، آنچه برای ما در معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سازمانی اهمیت دارد، جلب مشارکت تمام سرمایه انسانی بانک در تمامی سطح سازمانی در تدوین برنامه استراتژیک و رعایت اصل یکپارچگی و هماهنگی در تمامی تصمیمات استراتژیک بانک است، به نحوی‌که در نهایت برنامه واحد و منسجم با لحاظ تمامی جنبه های سازمانی تدوین شود. مطابق با مطالعات استراتژیک، بخش عمده‌ای از برنامه‌های استرانژیک در مرحله اجرا شکست می‌خورند و این به دلیل عدم ادراک مناسب بدنه سازمان از برنامه استراتژیک و عدم جلب مشارکت آنها در فرآیند تدوین است. لذا می‌بایست در فرآیند تدوین، به دیدگاه‌های تمامی اعضای بدنه بانک توجه شود تا در نهایت اجرایی‌سازی اهداف و استراتژی‌های کلان با موفقیت بالایی همراه باشد.
در ضمن، تلاش ما در معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سازمانی، داشتن یک رویکرد پویا در برنامه‌ریزی استراتژیک است، این به این معنی است که استراتژی‌های بانک به صورت مستمر مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و در صورت هر گونه تغییر استراتژیک در محیط داخلی و بیرونی بانک، استراتژی‌های بانک مورد تعدیل قرار می گیرند. لذا همواره از نظرات سازنده همکاران در بانک کارآفرین با آغوش باز استقبال می‌ کنیم.

تمرکز بر بانکداری خرد همواره جزء اولویت هایی است که از سوی شما و سایر معاونین مدیرعامل در سخنرانی هایشان اعلام و تمرکز خاصی بر آن می شود، در این خصوص چه برنامه هایی در نظر گرفته شده است.
توسعه بانکداری خرد از اولویت‌های فعلی و آینده بانک است. طبق آمارهای اعلام شده در سال جاری و در این راستا، طرح‌های تسهیلاتی Hiloan و Hiwin جاری‌سازی شدند. هم‌چنین، یکی دیگر از ابزارهای توانمند در جذب مشتریان خرد در بانک، راه‌اندازی باشگاه مشتریان است که تعاملات مشتریان خرد با بانک را از شعب فیزیکی به شعبه دیجیتال انتقال می‌دهد و دارای قابلیت مصرف درون‌برنامه‌ای (In App) است . هدف‌گذاری بانک در این زمینه، پیوستن به بانک‌هایی است که دارای باشگاه مشتریان چندملیونی هستند. در این باشگاه، مشتریان بر مبنای موجودی حسابشان در کیف امتیازی خود، امتیاز دریافت می کنند. بعلاوه مشتریان در حال حاضر، می‌توانند امتیاز کسب‌شده را برای دریافت تسهیلات آنی و بدون نیاز به ضامن مصرف کنند. یکی از برنامه‌های آتی در باشگاه مشتریان، پیاده‌سازی Hicoin است که امکان برگشت وجه نقد به حساب مشتری را از کیف پول در Hibank فراهم می‌کند. هم‌چنین، به‌منظور ایجاد مشوق برای جذب مشتریان از طریق سامانه یادشده، طرح ریفرال کد نیز پیاده‌سازی شده است که در حال حاضر از این کد برای افتتاح حساب‌هایی که مرتبط با تسهیلات Hiwin است، استفاده می‌‌شود. با توجه به مواردی که یاد شد، در سال جاری، اجرای باشگاه مشتریان نسل ۱ و ۲ در دستور کار بانک قرار دارد که نسل ۱ این باشگاه در حال بهره‌برداری است و نسل‌های ۲ و ۳ در سال آتی به بهره‌برداری خواهند رسید.

با توجه به تغییرات انجام‌شده در زیرساخت‌های بانک، چه محصولات جدیدی بر بستر اپ دیجیتال بانک در سال آینده رونمایی و معرفی خواهد شد.
با توجه به ظرفیت‌های زیادی که برای ارائه محصولات به صورت غیرحضوری، به دلیل تغییرات در زیرساخت‌ها برای بانک ایجاد شده است، دو دسته از محصولاتی که در سال آتی در بستر سامانه Hibank ارائه خواهد شد، طرح‌های یاران بانک (بانکداری اجتماعی) و آسمان بانک (بانکداری قرض‌الحسنه) هستند. در این دو طرح، کارکنان مشتریان حقوقی می‌توانند به پشتوانه امتیاز کسب‌‌شده از سپرده‌های مشتری حقوقی، امتیاز دریافت تسهیلات را در کیف امتیازی خود دریافت کنند که فرآیند کسب امتیاز، انتقال امتیاز، اعتبارسنجی مشتریان حقیقی و اعطای تسهیلات به ایشان در این بسته‌ها به‌صورت کاملا غیرحضوری و در سامانه Hibank انجام می‌شود. به این ترتیب و با ارائه این دو محصول، بانک می‌تواند از ظرفیت Hibank برای افزایش مشتریان خرد استفاده کند، در عین اینکه با جاری‌سازی این محصولات، هم‌زمان منابع ارزان قیمت جذب شده و تسهیلات با ریسک اعتباری پایین به مشتریان خرد اعطا می شود.
لازم به ذکر است که فرآیندهای غیرحضوری اعطای تسهیلات خرد در این بسته‌ها، شعب بانک را درگیر نمی‌کند و شعب می‌توانند با تمرکز بیشتری به امور مرتبط با شعبه و جذب مشتریان ویژه و بزرگ بپردازند، ضمن اینکه با توجه به اینکه به دلیل منعطف بودن نرخ تسهیلات این طرح (نرخ سود ۰ تا ۱۸ درصدی)، مشتریان نیز از رضایت کافی برای دریافت تسهیلات این طرح‌ها بهره‌مند می‌شوند.

استفاده از هوش مصنوعی در برنامه ها و محصولات آتی بانک کارآفرین، یکی از محورهای خاص سخنرانی اخیر مدیرعامل بانک و جنابعالی بوده است . در برنامه ها و محصولات آتی بانک هوش مصنوعی چه جایگاهی دارد؟
با توجه به اهمیت تجربه کاربری به عنوان یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده در انتخاب و استفاده از محصولات و خدمات، مشتریان بیش از هر زمان دیگری به دنبال ابزارهایی هستند که نه تنها نیازهایشان را برطرف کنند، بلکه ساده، کاربرپسند و شخصی‌سازی ‌شده باشند. این نیاز در دنیای دیجیتال دیگر مزیتی رقابتی محسوب نمی شود و به استانداردهای پایه تبدیل شده است .با توجه به ظرفیت زیرساخت‌های ایجاد شده در بانک و نظر به اینکه بانک کارآفرین همواره در زمینه ایجاد و ارائه طرح‌های نوآورانه و تحولی به مشتریان پیشرو است، اقدام به استفاده از فناوری هوشمند‌سازی با به کارگیری برخی بات‌های هوشمند کرده است. این اقدام طی همکاری آتی با شرکت دانش بنیان فعال در زمینه هوشمند‌سازی صورت خواهد پذیرفت. استفاده از فیس بات‌های هوشمند در شعب و ساختمان‌های ستادی در جهت ارتقای کیفیت خدمات، پاسخ‌گویی به سوالات عمومی مشترکین مانند اطلاعات مربوط به ساعات کاری، نرخ سود سپرده ها، یا راهنمایی‌ها‌ی مورد نیاز مشتریان و رفع مشکلات آن ها خواهد بود.
به‌کارگیری دستیار صوتی هوشمند با قابلیت های متعددی نظیر ارسال پیامک، ایجاد یادآور، اعلام وضعیت آب و هوا، و انجام دستورات صوتی، تجربه کاربری ساده و هوشمندی را برای کاربران فراهم می کند .مسیریابی هوشمند که با درک گفتار کاربران، از طریق مکالمه ای تعاملی و روان نیازهای آنان را شناسایی می کند و با تمرکز بر بهبود ارتباطات در مراکز تماس، راهکارهای نوآورانه ای برای کنترل کیفیت، نظارت بر تعامالت مشتریان، برقراری ارتباط با مشتریان بدون نیاز به نیروی انسانی و افزایش بهره‌وری در مدیریت ارتباطات ارائه می دهد.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=103751

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.