• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
3

رشد تولید فولاد مبارکه در گرو افزایش میزان بهره‌وری

  • کد خبر : 73536
  • 24 تیر 1402 - 21:23
رشد تولید فولاد مبارکه در گرو افزایش میزان بهره‌وری

معاون تکنولوژی فولاد مبارکه گفت: مهم‌ترین عامل ارتقای بهره‌وری در فولاد مبارکه، مشارکت سرمایه‌های انسانی در شناسایی و حل مشکلات است که این ارتقاء منجر به رشد تولید در این شرکت خواهد شد.

 به گزارش رویداد خبر به نقل از ایراسین، محمد ناظمی هرندی معاون تکنولوژی فولاد مبارکه نیز در این همایش اظهار کرد: اتفاقات بزرگی در فولاد مبارکه طی سال‌های گذشته افتاده و از همان سال‌های اولیه شروع بهره‌برداری تاکنون و در پی آن با شروع گام دوم فولاد مبارکه، این شرکت عنوان بزرگ‌ترین فولادساز کشور همواره در مسیر رشد و تعالی قرار داده است.

وی گفت: سرمایه‌های انسانی فولاد مبارکه، سرمایه‌هایی بی‌بدیل برای این شرکت هستند که باید از همه این عزیزان به خاطر کسب موفقیت‌های گوناگون تشکر کرد. جشن بهره‌وری طی ۲۹ سال گذشته برای تقدیر از این عزیزان برگزار شده و امروز مفتخریم برای سی‌امین سال متوالی، این جشن بزرگ را در فولاد مبارکه برگزار کنیم.

معاون تکنولوژی فولاد مبارکه افزود: بزرگترین دستاورد این سه دهه فولاد مبارکه، عبور از مرز تولید ده میلیون تن فولاد است که تداوم رشد، موفقیت شرکت را تضمین‌ می‌کند. ظرفیت تولید فولاد در دنیا حدود ۲.۵ میلیارد تن است که بهره‌برداری از ظرفیت چیزی حدود ۷۷ درصد است. این در حالی است که کشور ما از ابتدای انقلاب با کمتر از ۱میلیون تن، کار خود را آغاز کرده و با رشد ۱۱ درصدی طی هر سال، به ظرفیت تولید ۴۵ تن رسیده که حدود ۳۰ میلیون تن از آن طی سال گذشته به کارگرفته شده است.

وی خاطر نشان کرد: روند ظرفیت‌سازی و تولید طی سال‌های گذشته دارای شکافی بوده که این موضوع در عملکرد حال و آینده فولادسازان تأثیر می‌گذرد ولی این موضوع در فولاد مبارکه به خاطر برنامه‌ریزی‌های انجام شده، عملکردی متفاوت را به منصه ظهور گذاشته متفاوت بوده و به همین خاطر این شرکت موفق شده با بیش‌ترین میزان بهره‌وری هم در فنس فولاد مبارکه و هم در گروه فولادمبارکه، موفقیت‌های خود را تکمیل کند.

ناظمی هرندی تصریح کرد: البته فولاد مبارکه در موضوع کیفیت نیز دستاوردهای خوبی را به ثبت رسانده که سبد تولید محصولات خود را ارتقاء داده و به طور مثال، تولید محصولات باارزش افزوده بالا با تولید ۱۴ محصول حائز اهمیت در سال گذشته همراه بوده است. نکته دیگر موفقیت فولاد مبارکه در زمینه تولید محصول، مطابق با سفارش مشتری است که بازده خوب کیفی را در بر داشته است و بر کسی پوشیده نیست که این اتفاقات را سرمایه‌های انسانی این شرکت رقم زده‌اند. مجموع تولید به ازای نفر ساعت عددی حدود ۴۶۵ تن است که این عدد در فولاد مبارکه جای بهبود دارد.

وی تأکید کرد: فولاد مبارکه در دوران تحریم نیز علی‌رغم اقدامات متنوع دشمن، دستاوردهای خوبی را به ثمر رسانده است. بومی‌سازی علی‌رغم محدودیت‌ها در زمینه تجهیزات و مواد اولیه نکته قابل توجهی است که پایداری و ارزش اقتصادی را در این شرکت در بر داشته است. علاوه بر این افزایش تولید موجب شده تا کشور بر توان فولاد مبارکه تکیه کند و به همین خاطر اتفاقات خوبی در بازار فولاد کشور توسط این شرکت رقم خروده که همین موضوع باعث افزایش سودآوری فولاد مبارکه برای ذی‌نفعان شده است.

معاون تکنولوژی فولاد مبارکه عنوان کرد: برخی از شرکت‌های بزرگ فولادساز دنیا و کشور، در توسعه و پیشرفت متوقف شده‌اند و این در حالی است که فولادمبارکه از بدو راه‌اندازی تاکنون همواره در حال توسعه و پیشرفت بوده و این شرکت به‌ویژه طی دو سال گذشته، سرمایه‌گذاری‌های خوبی را در سراسر کشور انجام داده که نمود آن در طرح‌هایی نظیر نورد گرم دو، نیروگاه سیکل ترکیبی و بسیاری از طرح‌های دیگر مشخص است و منشأ همه این دستاوردها، بهره‌وری کارکنان است.

وی بیان کرد: توجه به زیست‌بوم نوآوری و دانش‌بنیان که مقام معظم رهبری نسبت به این موضوع تأکید داشته‌اند طی یک یا دوسال گذشته در دستور کار سازمان قرار گرفته است. فولادمبارکه برای لبیک به این فرمان رهبری و برای بقای خود در آینده، اقداماتی مثال‌زدنی را در این عرصه انجام داده که به اذعان بسیاری از مسئولین از جمله معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، در کشور زبان‌زد بوده و به عنوان الگو از آن یاد می‌شود.

ناظمی هرندی توضیح داد: فولادمبارکه با چالش‌های زیادی نظیر حمله‌ سایبری روبرو بوده که این حمله، بسیار دقیق و برنامه‌ریزی انجام شده تا دشمنان این شرکت به عنوان یک زیرساخت کلیدی کشور را از پا در بیاورند ولی همین سرمایه‌های انسانی تنها طی ۳۶ ساعت پس از حمله، خطوط تولید را دوباره آماده بهره‌برداری کردند.

وی گفت: گام دوم فولاد مبارکه نیز دارای چالش‌های زیادی است که از جمله آن می‌توان به چالش‌های انرژی، دسترسی به مواد اولیه و عدم توازن در زنجیره فولاد اشاره کرد. همه این چالش‌ها با همت سرمایه‌های انسانی قابل حل بوده؛ همچنان که همین کارکنان عزیز بر چالش‌های گام اول فائق آمدند.

معاون تکنولوژی فولاد مبارکه افزود: شاخص‌های مختلفی نظیر کاهش ضایعات، چابک‌سازی افزایش تولید، توسعه محصولات جدید و بسیاری از موارد دیگر از جمله مواردی است که موجب افزایش بهره‌وری می‌شود. علاوه بر این اقداماتی نظیر افزایش پیشنهادات با تقویت نظام پیشنهادات انجام شده که این موضوع نشان از همبستگی کارکنان برای خلق آینده‌ای بهتر است. شاخص نظام پیشنهادها در فولاد مبارکه، شاخص قابل توجهی بوده و نزدیک به ۳۰ هزار پیشنهاد به مرحله اجرا رسیده و درصد مشارکت کارکنان فولاد مبارکه در نظام تحول به ۷۶ درصد رسیده است. تحقق اهداف واحدها، مشارکت فردی در نظام‌های بهبود و تحول، ایمنی و عملکردهای رفتاری ازجمله پارامترهای انتخاب کارکنان به‌عنوان منتخبین بهره‌ور است.

وی خاطر نشان کرد: نظام‌های پرداخت در فولاد مبارکه، نظام‌هایی عمومی است که در پی آن کارکنان پرداخت‌هایی معادل برای تقدیر از زحماتشان در راستای موفقیت‌های به دست آمده دارند. اما این روش مثل این است که از هیچ کسی تقدیر نشده و حس رقابت بین افراد ایجاد نمی‌شود. به همین خاطر در قالب مسابقه‌ای با بررسی کارنامه کارکنان، افراد بهره‌ور سازمان شناسایی و انتخاب شده و امروز از آن‌ها تقدیر می‌شود.

ناظمی هرندی تصریح کرد: فولادمبارکه برای گام دوم در نظر دارد به الگوی ملی بنگاه‌داری و شرکتی جهان‌تراز در تولید فولاد تبدیل شود که در همین راستا ۵ استراتژی استفاده حداکثری ظرفیت‌های موجود، توسعه سرمایه‌های انسانی، تبدیل شدن به صنعت سبز، توسعه کمی، کیفی و متوازن و تمرکز و بر نوآوری و فناوری در دستور کار قرار گرفته تا در ساخت ایران آینده به نوبه خود سهیم باشیم.

در پایان این مراسم، از ۶۲ نفر از کارکنان نمونه فولاد مبارکه در زمینه بهره‌وری به نمایندگی از سایر واحدهای تولیدی، اداری و خدماتی با حضور مدیرعامل و جمعی از معاونین و مدیران این شرکت تجلیل شد.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=73536

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.