• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
1

راهبرد راشا در تامین گاز طبیعی صنایع معدنی و فولادی

  • کد خبر : 79433
  • 07 آبان 1402 - 13:04
راهبرد راشا در تامین گاز طبیعی صنایع معدنی و فولادی

شرکت دانش‌بنیان کاوشگران صنایع معدنی راشا در سال ۱۳۹۸ توسط هفت شرکت بزرگ معدنی و فولادی، با محوریت شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) و مشارکت شرکت‌های معدنی و صنعتی گل‌گهر (کگل)، معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد)، معدنی و صنعتی گهرزمین (کگهر)، آهن و فولاد ارفع (ارفع)، مجتمع فولاد خراسان (فخاس) و توسعه معدنی و صنعتی صبانور (کنور) با هدف ایجاد حلقه ارتباطی مؤثر بین صنعت و اکوسیستم پژوهشی در حوزه معدن و صنایع معدنی تشکیل شده و بهینه‌سازی نوآورانه فرآیندها، فرآوری فناورانه پسماند‌های زنجیره معدن و فولاد، توسعه تکنولوژی آهن‌سازی نسل سوم و معدنکاری و تولید فولاد سبز از جمله اقدامات دیگری است که شرکت راشا علاوه بر موضوع هوشمندسازی، روی آن‌ها تمرکز دارد.

در ارتباط با سرمایه‌گذاری کارآمد تامین گاز طبیعی صنایع معدنی و فولادی، «مقداد ملکی» مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان کاوشگران صنایع معدنی راشا گفت: در زنجیره صنعت فولاد کشور در حال حاضر در حدود ۱۱ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی مصرف می‌شود و پس از تحقق تولید ۵۵ میلیون تن فولاد این میزان به حدود ۱۸ میلیارد متر مکعب افزایش خواهد یافت. سبد انرژی صنعت فولاد کشور را ۷۲ درصد گاز طبیعی، ۲۰ درصد برق و ۸ درصد کک تشکیل داده و تولید برق در نیروگاه نیز نیازمند استفاده از گاز طبیعی می‌باشد و این یعنی به طور غیرمستقیم حدود ۹۰ درصد از سبد انرژی صنعت فولاد کشور به گاز طبیعی اختصاص دارد.

راشا ملکی مدیرعامل

وی افزود: با توجه به ناترازی مشهود موجود در تولید و مصرف گاز طبیعی کشور و شدت یافتن این ناترازی در سال‌های آینده، صنایع آهن و فولاد کشور با مشکلات جدی ناشی از محدودیت گاز در فصل سرما مواجه و عدم‌النفع‌های سنگینی تا ۳۰ درصد از سود خالص سالیانه خود را متحمل خواهند شد.

ملکی تاکید کرد: وجود این مشکل، بسیاری از شرکت‌های بازرگانی حوزه انرژی را بر آن داشته تا راهکار‌های خاص و بعضا غیراقتصادی را به شرکت‌های فولادی عرضه نمایند. متاسفانه راهبرد متناسب با شرایط فنی و اقتصادی شرکت‌ها با نگاه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تدوین نگردیده و در صورت ادامه این روال بدیهی است شاهد سرمایه‌گذاری ناکارآمد شرکت‌های فولادی در این حوزه باشیم.

وی اظهار داشت: شرکت دانش‌بنیان کاوشگران صنایع معدنی راشا برای پرکردن این خلاء و تدوین راهبرد عملیاتی اقتصادی برای جبران کمبود گاز، با بهره‌گیری از متخصصان خبره حوزه گاز، با ارزیابی راهکار‌های موجود از جمله سرمایه‌گذاری جهت مشارکت در توسعه میادین گاز طبیعی، احداث واحد تولید LNG، واردات LNG، ذخیره‌سازی و استفاده مستقیم از LPG و احداث واحد‌های SNG و…، راهبرد متناسب با شرکت‌های معدنی و فولادی برای مواجه با ناترازی گاز موجود در کشور و نیز کاهش عدم‌النفع ناشی از آن را ارائه نموده است.

«مقداد ملکی» مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان کاوشگران صنایع معدنی راشا در خاتمه خاطرنشان ساخت: راشا آمادگی کامل جهت ارائه این راهبرد به تمامی شرکت‌های معدنی و فولادی را دارا می‌باشد.

منبع: می متالز

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=79433

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.