• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳

اخبار ویژه

6

دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت انرژی ندارد/ کمترین کسری تراز عملیاتی بودجه ۱۰ سال گذشته

  • کد خبر : 82157
  • 23 آذر 1402 - 17:15
دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت انرژی ندارد/ کمترین کسری تراز عملیاتی بودجه ۱۰ سال گذشته

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه قرار نیست که فشار مالیاتی جدیدی اعمال شود و نرخ و پایه مالیاتی تغییری نداشته است، گفت: دولت فعلا برنامه‌ای برای افزایش قیمت انرژی ندارد و منابع هدفمندی یارانه‌ها صرفا براساس رشد مصرف دیده شده و این رشد مصرف بدون افزایش قیمت است.

داود منظور شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه خبر سیما که با حضور حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی، برگزار شد، در خصوص اینکه آیا برنامه هفته در لایحه بودجه دیده شده است، اظهار کرد: هنوز برنامه هفتم ابلاغ نشده و ما برنامه مصوب نداریم، آنچه که هست، مصوبات مجلس است.

وی افزود: بخشی مصوبات مجلس در برنامه هفتم ایراد اصل ۷۵ قانون اساسی دارد و شورای نگهبان در حال بررسی آن است. به شورای نگهبان نامه نوشتیم که ۴۸ مورد که مجلس تصویب کرده بار مالی دارد که در مصوبات مجلس دیده نشده است؛ بنابراین قابل اجرا نیست.

تحمیل ۱۱ هزار و ۴۴۰ هزار میلیارد تومان بار مالی در برنامه هفتم

معاون رئیس جمهور ادامه داد: این ۴۸ مورد ۱۱ هزار و ۴۴۰ هزار میلیارد تومان بار مالی که تحمیل می‌کند، یعنی سالانه بالغ بر ۲ هزار و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان که معادل یک بودجه است. این را نمایندگان تصویب می‌کنند و دولت می‌خواهد اجرا کند؛ از ابتدای سال آینده چه اتفاق جدیدی می‌خواهد بیفتد که بودجه ما باید دو برابر شود، پس این احکام قابل اجرا نیست. این‌ها را به شورای نگهبان گفتیم.

منظور تاکید کرد: تدبیر مقام معظم رهبری این است که در رسیدگی به برنامه و همه لوایح باید اصل ۷۵ رعایت شود؛ بنابراین اینکه برخی از نمایندگان می‌گویند برنامه اجرا نشده است؛ سخن ما این است که اصلاً برنامه‌ای وجود ندارد، کدام برنامه، آن قسمت‌هایی که مسجل است و مورد اختلاف نیست، ما آن را در لایحه بودجه آورده‎ایم.

وی افزود: امسال ارائه لایحه بودجه به مجلس ۲ مرحله‌ای است که خود نمایندگان تصویب کردند؛ که گفتند در مرحله اول درآمدها را و احکام را بیاورید و در مرحله دوم هزینه‌ها ارائه دهید. ما اصلاً متعرض هزینه‌ها نشده ایم، اینکه بعضی‌ها می‌گویند کسری بودجه وجود دارد، وقتی که ما هزینه‌ای تعریف نکرده ایم، کسری بودجه از کجا است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: کسری بودجه یعنی تفاوت درآمد و هزینه؛ در حالی که ما هنوز هزینه‌ای پیشنهاد و ارائه نکرده‌ایم. یک هزینه‌های ادعایی وجود دارد که مجلس می‌گوید دولت حتماً باید این‌ها را پرداخت کند و مخالف هستیم، زیرا این‌ها برخلاف اصل ۷۵ است و شورای نگهبان هم قطعاً در مورد این‌ها اعلام نظر خواهد کرد.

منظور بیان کرد: بنابراین در این مرحله همانطور که مجلس خواست، درآمدها را پیش بینی کردیم و نسبت به درآمدها هم همانطوری که در گزارش کمیسیون تلفیق در مجلس قرائت شد، یکی از ویژگی این لایحه دقت در پیش بینی درآمدها بود.

کمترین کسری تراز عملیاتی بودجه در ۱۰ سال گذشته

وی توضیح داد: در گزارش کمیسیون تلفیق برآورد دقیق‌تر ارقام منابع عمومی نسبت به بودجه سنوات گذشته یکی از نکات مثبت و مهم لایحه است که برآورد ارقام دقیق است و عنوان شد که ارقام واقع بینانه برای واگذاری اموال غیرمنقول، واگذاری شرکت‌های دولتی نسبت به گذشته در لایحه بودجه آمده است.

معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه کاهش قابل توجه کسری تراز عملیاتی یکی از نقاط قوت لایحه بودجه است که نمایندگان به آن اشاره کردند، گفت: تراز عملیاتی تفاوت بین درآمدها و هزینه‌های جاری است از عدد ۴۵۰ همت در بودجه امسال به ۳۰۰ همت در لایحه بودجه ۱۴۰۳ کاهش یافته و به اذعان همه کارشناسان این کمترین تراز عملیاتی در ده سال گذشته بودجه نویسی کشور است.

منظور تاکید کرد: لایحه بودجه ۱۴۰۳، کم حجم، دقیق، کارشناسانه، با احکام حداقلی، احکام ناظر به بودجه است و احکام غیربودجه‌ای به هیچ وجه وجود ندارد و یک لایحه کاملاً منقح است که و خود نمایندگان هم تعبیر کرده اند. آئین نامه مجلس هم رعایت شده است.

وی با بیان اینکه در لایحه بودجه دقت برآوردها بالا رفته است، ادامه داد: پیش بینی منابع برای رشد اشتغال و تولید، رشد اقتصادی، تکمیل طرح‌های عمرانی جدید انجام و سازوکار تهاتر اموال دیده شده است؛ این‌ها امتیازات لایحه بودجه است که نمایندگان به آن اذعان کرده اند.

درآمدها در لایحه بودجه کاملاً واقعی دیده شده است

رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه با اشاره به اینکه درآمدها در لایحه بودجه کاملاً واقعی دیده شده است، گفت: درآمد سال آینده که در بودجه آمده باید با عملکرد امسال و سال‌های گذشته مقایسه شود. قانون بودجه امسال، یک بودجه به شدت ناترازی است زیرا برخی از ارقام درآمدی یا در لایحه، یا در مجلس، بیش از برآوردها تعیین شده بود.

منظور در مورد سوالی در مورد افزایش فروش اوراق در لایحه بودجه ۱۴۰۳، پاسخ داد: در سال ۱۴۰۰ فروش اوراق حدود ۲۷۴ همت است که در سال ۱۳۹۹ به ۲۰۷ همت، سال ۱۴۰۱ به ۲۶۸ همت و امسال ۱۸۷ همت رسیده و در لایحه بودجه سال آینده ۲۵۴ همت فروش اوراق ما پیش‌بینی شده است که از سال های۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ کمتر است و تعجب می‌کنم که مجلس روی این رقم ایراد گرفته است.

وی تصریح کرد: میزان اوراقی که برای سال آینده پیش بینی کردیم، عیناً برای استمهال اوراق سال‌های قبل است، یعنی از این ۲۵۴ همت براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، دولت هیچ درآمدی برای سال آینده برای خودش ندیده است و فقط برای بازپرداخت اوراقی است که سال‌های قبل مجلس تصویب کرده و ما باید بازپرداخت کنیم در بودجه آمده و که آن را با اوراق جدید استمهال می‌کنیم.

فشار مالیاتی جدیدی اعمال نمی‌شود/ سراغ مالیات‌ستانی از دانه‌درشت‌ها می‌رویم

معاون رئیس جمهوری در ادامه در خصوص افزایش درآمدهای مالیاتی، گفت: کاملاً درآمدهای مالیاتی واقعی دیده شده است. رشد درآمدهای مالیاتی سال‌های قبل نشان می‌دهد که از سال ۱۳۹۹ با ۱۸۹ همت شروع شده و سال ۱۴۰۰ به ۳۰۱ همت، سال ۱۴۰۱ به ۴۷۲ همت و در قانون بودجه امسال ۷۴۸ همت درآمد مالیاتی داشتیم، یعنی در تمام این سال‌ها درآمد مالیاتی ۵۰ درصد رشد کرده است.

به گفته منظور، ظرفیت مالیاتی کشور، ظرفیت بالایی است، زیرا وقتی رشد اقتصادی اتفاق می‌افتد و قیمت‌ها بالا می‌رود، درآمدهای مالیاتی متناسب با قیمت‌ها رشد می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش درآمد مالیاتی به معنای افزایش مالیات‌ها از جیب مردم است، اظهار داشت: خیر، الان برای حقوق بگیران سقف معافیت مالیاتی ۱۲ میلیون تومان در ماه در لایحه بودجه تعیین شده و برای مشاغل هم سقف معافیت مالیاتی را نسبت به امسال دو برابر کردیم به طوری که درآمد خالص معاف از مالیات امسال، ۴۵ میلیون تومان است که برای سال بعد ۷۵ میلیون تومان دیده شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه توضیح داد: افزایش درآمدهای مالیاتی از مقابله با فرارهای مالیاتی، شناسایی مؤدیان جدید، داده‌های اطلاعاتی جدیدی که سازمان مالیاتی دارد، تامین می‌شود و مسئله مهمتر اینکه وقتی امسال ۳۹ درصد تورم داریم، سود شرکت‌ها متناسب با این ۳۹ درصد رشد می‌کند، پس مالیات ما هم ۳۹ درصد رشد می‌کند. قیمت کالا ۳۹ درصد می‌رود بالا، مالیات ارزش افزوده ما هم به طور طبیعی ۳۹ افزایش می‌یابد، پس فشار مالیاتی جدیدی وارد نمی‌شود.

منظور تاکید کرد: مجلس حکم مالیاتی جدیدی تصویب نکرده‌اند که دولت بخواهیم فشار مالیاتی جدید به کسی وارد کند، بنابراین، نرخ‌ها و پایه مالیاتی تغییر نکرده است و به مردم اطمینان می‌دهم، در سال آینده هیچگونه فشار مالیاتی جدیدی به کسی وارد نمی‌شود، البته دولت به سراغ دانه درشت‌ها می‌رود و ما مالیات حَقّه مردم از باب عدالت اجتماعی، از درشت‌ها می‌گیریم به کوچک‌ها معافیت می‌دهیم.

قرار نبود مرحله اول تقدیم لایحه بودجه، هزینه‌ها ارائه دهیم

وی با بیان اینکه امسال بودجه دو مرحله است، تاکید کرد اصلاً قرار نبود که در مرحله اول بخش هزینه‌ها را به مجلس ارائه دهیم؛ نه در مورد بازنشستگان و نه در مورد هیچ حکم هزینه‌ای دیگری؛ این‌ها و مواردی مانند یارانه نان، یارانه دارو، موضوعات بخش دوم بودجه است؛ نمایندگان مجلس هنوز ذهن شان براساس همان مدل اولی است که سال‌های قبل بودجه تنظیم و ارائه می‌شده است.

منظور اضافه کرد: امسال روش ارائه لایحه بودجه به مجلس تغییر کرد و این را خود مجلس تکلیف کرد که در مرحله اول هزینه‌ها را نمی‌خواهد بیاورید و ما هم نیاوردیم، حالا می‌گویند، خب بازنشسته‌ها چه شد؟ گندم را چه کار می‌کنید؟ دارو چگونه است؟؛ خب طوری می‌گفتند تا ما کل بودجه را با هم بدهیم؛ چرا دو مرحله‌ای کردیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: همانطور که در برنامه هفتم پیشنهاد کردیم برنامه‌های اصلاحی، برنامه رفاهی برای مردم ارائه کردیم و به لایحه خودمان پایبند هستیم، البته آن قسمتی از برنامه که به صورت نهایی به ما ابلاغ خواهد شد؛ اصلاً قرار نبود در این مرحله نخست ارائه بودجه بگوییم که افزایش حقوق بازنشستگان چقدر است البته بازنشستگان، فرهنگیان، ایثارگران، نظامیان، پرستاران برای ما اهمیت دارند، همه مردم عیال ما هستند.

وی گفت: به عنوان دولت و سازمان برنامه و بودجه به رفاه همه مردم توجه داریم و حتماً در بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ که تقدیم مجلس خواهیم کرد، مصالح همه مردم را ازجمله بازنشستگان خواهیم دید.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=82157

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.