• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
5

دستمزدهای میلیاردی مجریان در جام جهانی ۲۰۲۲ صحت دارد؟

  • کد خبر : 60988
  • 04 دی 1401 - 10:26
دستمزدهای میلیاردی مجریان در جام جهانی ۲۰۲۲ صحت دارد؟

یکی از مجریان تلویزیون ادعایی که در رویداد اخیر جام جهانی ۲۰۲۲ مبنی بر پرداخت دستمزدهای میلیاردی به برخی مجریان تلویزیون عنوان شده را چندان دور از ذهن نمی داند و در این مسیر، اسپانسر را راهکار پرداخت این دستمزدها برمی شمارد.

به گزارش ایسنا، آنچه که مسلم است مجریان در ویژه‌برنامه‌ها رقم‌های چشمگیرتری نسبت به برنامه‌هایی که در طول یک دوره مشخص اجرا می‌کنند، به دست می‌آورند. حتی مهمانان و کارشناس‌های این برنامه‌ها نیز با پیشنهادهای متفاوت‌تری نسبت به شرایط معمول روبرو می‌شوند.

توجیه شیوه اختصاص دستمزدها این است که جهت راضی کردن مجریان برای پذیرش اجرای یک ویژه برنامه، رقابتی تنگاتنگ در می‌گیرد و مجری حاضر نمی‌شود با دستمزد معمول برنامه‌های مدت‌دار و نفس گیر را آن هم حدود یک ماه هر روزه در عرض چند ساعت اجرا کند، پس برای تلویزیون راهکاری نمی‌ماند جز بالا بردن دستمزد با کمک اسپانسر.

اما واقعا دستمزد مجریان در تلویزیون و رادیو بر چه اساس و مبنایی تعیین می‌شود؟ آیا سقف و کفی برای این رقم وجود دارد و کسی روی این دستمزدها نظارت می‌کند؟ بالاترین و کمترین میزان دریافتی چقدر است؟ مجریان ویژه برنامه‌ها چه مبلغی می‌گیرند؟ و چرا بین اجرا در رادیو و تلویزیون این میزان اختلاف فاحش دیده می شود؟

دستمزدهای بالا به اسپانسر برمی گردد

رسول مجیدی از مجریان ویژه برنامه های جام جهانی تلویزیون که اجرای «جام ۲۲» را در شبکه ورزش عهده دار بود، در واکنش به گُمانه های پرداخت دستمزدهای میلیاردی به برخی مجریان جام جهانی، چنین اظهار می کند: به طور کل دستمزدها بسیار پایین است حداقل آن چیزی که من در اطرافیان دیدم اینطور بود. در شبکه ورزش واقعا اینطور نبود که بحث دستمزد میلیاردی مطرح باشد. ما هم ممکن است چنین خبرهایی را شنیده باشیم اما اگر صحت داشته باشد، یک دلیل این دستمزدهای بالا، به اسپانسر برمی گردد.

صداوسیما به کسی میلیاردی دستمزد نمی دهد

وی با بیان اینکه صداوسیما به کسی میلیاردی دستمزد نمی دهد، در عین حال تصریح می کند: در تولید یک برنامه اسپانسر نقش بسیاری مهمی دارد وگرنه سازمان صداوسیما به کسی میلیاردی دستمزد نمی دهد. حتی اگر آن شخص مهران مدیری باشد. این پول ها را هم صداوسیما به مهران مدیری نداد بلکه اسپانسر داد. بنابراین بحث اینکه برنامه خوب باشد یا نباشد، مطرح نیست. اسپانسر وقتی ۱۰ برابر پول می دهد، عوامل هم ۱۰ برابر دریافت می کنند و یا حداقل پنج برابر را دریافت می کنند. اعداد و ارقام را نمی دانم اما دستمزدهای میلیاردی را شنیده ام ولی هیچگاه از کسی صحتش را نپرسیده ام.

بیشترین دستمزد برای جواد خیابانی است

مجری شبکه ورزش سیما با اشاره به دستمزدهای اجرا در شبکه ورزش سیما در ویژه برنامه جام جهانی، یادآور می شود: طبق اعلام تهیه کننده برنامه «جام ۲۲» و با توجه به تجربه اجرا، بیشترین دستمزد باید به جواد خیابانی تعلق بگیرد که فکر نمی کنم بیش از ۱۰۰ میلیون باشد و این دستمزد با توجه به استطاعت اسپانسر پرداخت شده است. بنابراین اگر اسپانسر نباشد دستمزد مجری خیلی پایین خواهد بود. اما آنچه شنیده ایم اختلافات دستمزد میان مجریان برنامه های جام جهانی فاحش است؛ به عنوان مثال شاید کل بودجه ما در شبکه ورزش سیما، به اندازه یک برنامه در شبکه سه هم نباشد. اما به هر حال معادله قوی در این ماجرا به سمت اسپانسر برمی گردد که در پرداخت این دستمزدها تاثیرگذار است. اگر ما هم پخش زنده بازی ها را داشتیم شاید شرایط تغییر می کرد؛ اسپانسر بهتری می داشتیم و دستمزد بیشتری هم دریافت می کردیم. اسپانسر وقتی می بیند پخش زنده نداریم، نمی پذیرد. من مخالف این اتفاق نیستم؛ چراکه شاید روزی ما هم مثل آنها دستمزد گرفتیم.

مجیدی درباره تفاوت فاحش دستمزدها عنوان می کند: چون سازمان صداوسیما خودش در این ماجرا دخیل نیست، مجری جوان و پیشکسوت برایش در اولویت نیست. مهم این است که آن برنامه چقدر درآمد کسب کرده که شاید غیرمنطقی هم نباشد.

دستمزدهای میلیاردی مجریان در جام جهانی ۲۰۲۲ صحت دارد؟
ویژه برنامه جام ۲۲ شبکه ورزش

تجربه اجرای ویژه برنامه جام جهانی

این مجری تلویزیون از تجربه حضور خود در جایگاه مجری در ویژه برنامه جام جهانی ۲۰۲۲ قطر این چنین می گوید: من در اولین دوره ای که با سازمان صدا و سیما همکاری کردم، به عنوان روزنامه نگار کارشناس حضور داشتم. برنامه ای که پیمان یوسفی و مزدک میرزایی مجریان آن بودند. آن موقع البته مجری نبودم. در دوه بعد، ۲۰۱۸ بود که همکاری ام با سازمان صداوسیما بیشتر شد، آنجا ماندم و مجری شدم. یک فصل برنامه «شب های فوتبالی» را اجرا کردم. در جام جهانی گذشته آقای خیابانی مجری بودند و من به همراه محمد میر اجرای بخش خبر این برنامه را بر عهده داشتیم. در ادامه اجرای برنامه «لذت فوتبال» را برعهده داشتم. ولی در جام جهانی ۲۰۲۲ مجری یک ویژه برنامه بودم که در شرایط متفاوت جامعه این برنامه پخش شد.

برای دعوت از مهمانان معذوریت داشتیم

وی درباره تجربه اجرای ویژه برنامه فوتبالی در شرایط متفاوت جامعه می گوید: از نظر دعوت از مهمانان خیلی معذوریت داشتیم. فضای مجازی هم ملتهب بود. خیلی از اوقات ما خبرها را از فضای مجازی پیگیری می کردیم که در این شرایط آن را هم کامل نداشتیم. ولی فکر می کنم با همه این شرایط برنامه خوبی شد. با توجه به اینکه اغلب شبکه ها هم در جام جهانی ۲۰۲۲ برنامه داشتتند، قطعا رقابت وجود داشت و این، کار را برای ما سخت تر می کرد. البته شبکه ورزش پخش زنده بازی ها را نداشت، به همین جهت روی بخش تحلیلی مسابقات بیشتر توجه کرد. به هر حال ابزار اصلی، پخش زنده بازی هاست که ما نداشتیم. با این همه پیام های زیادی داشتم که به طور خاص عنوان می کردند فوتبال را از شبکه سه می بینند ولی بین نیمه و بعد بازی را از شبکه ورزش سیما دنبال می کنند.

به دلیل نبود اینترنت آیتم هایمان فراگیر نشد

این مجری که اجرای برنامه «لذت فوتبال» را برعهده دارد، درباره ی ساخت آیتم های ویژه برنامه جام جهانی و دشواری های آن در نبود اینترنت اظهار می کند: آنچه که ما در برنامه «لذت فوتبال» درگیر آن هستیم، اینترنت است؛ چرا که بیشتر تصاویرمان را در بازی های خارجی از طریق اینترنیت تامین می کنیم. نکته دیگر اینکه شما زمانی متوجه می شوی آیتمی از برنامه ات دیده شده که در فضای مجازی دیده شود. ما آیتم های زیادی پخش کردیم چون ساعات زیادی روی آنتن بودیم اما همه این آیتم ها فراگیر نشد. آیتم هایی داشتیم که برای اولین بار با نگاه طنز به جام جهانی پرداختیم؛ چیزی که در سال های پیش نبود. سعی کردیم از آیتم هایی که خود فیفا می دهد استفاده کنیم. یکسری آیتم های روتین از قبیل معرفی کشورها و تیم ها هم بود که هر برنامه سازی باید آن را داشته باشد. اما سعی کردیم زاویه دید متفاوتی استفاده کنیم. از نریتورها و گزارشگران خوبمان از جمله حمید محمدی استفاده کردیم.

مجیدی با بیان اینکه برای تولید و پخش ویژه برنامه «جام ۲۲ » از مردادماه امسال پیش تولید را آغاز کرده بودند، در عین حال توضیح می دهد: به دلیل شرایطی که پیش آمد خروجی چیز دیگری شد از جمله مهمانان برنامه. بر این اساس سعی کردیم «جام ۲۲» را مثل برنامه های مطرح دنیا با کارشناسان ثابت ادامه دهیم.

کار کردن با جواد خیابانی سخت و شیرین است

این مجری با وجود اینکه مخالف اجرای دو نفره در یک برنامه تلویزیونی است و نسبت به آن حس خوبی ندارد، در عین حال تجربه اجرا در کنار جواد خیابانی را متفاوت می داند و عنوان می کند: کار کردن با جواد خیابانی خیلی سخت، ولی در عین حال شیرین است. خداراشکر ایشان هم من را دوست داشتند چرا که اگر کسی را دوست نداشته باشند، اذیت می شوند. آقای خیابانی آدم را به چالش می کشد. به طور کلی همکاری خوبی بود. اما در کل موافق دو اجرایی نیستم به دلیل اینکه ممکن است خیلی از ریتم دور شوند. مگر اینکه دو مجری مکمل هم باشند که به نظر می رسد در برنامه «جام ۲۲» ریتم خوب بود. از این جهت که آقای خیابانی به فوتبال از جنبه دیگر به لحاظ تاریخی نگاه و با لحن خاص خود بیان می کنند که ممکن است خود من هم بعضی چیزها را بشنوم شگفت زده شوم. من هم کار خودم را می کنم. بنابراین در این مدل برنامه نباید دو مجری هم سطح باشند. یکی کارشناس تر باشد یکی اجرای قوی تر و بیشتری داشته باشد. در غیر اینصورت موازی کاری است. اما آقای خیابانی به دلیل اینکه وجهه قدیمی و نگاه تاریخی بودن را دارا هستند و کلام خاصی دارند در نگاه مخاطب جذابیت دارند.

دستمزدهای میلیاردی مجریان در جام جهانی ۲۰۲۲ صحت دارد؟

برخی جملاتی که از خیابانی وایرال می شود، گاف نیست

وی درباره اجرای جواد خیابانی و برخی از بخش های اجرای او که به طنز در فضای مجازی وایرال می شود، معتقد است: من در این مدت متوجه شدم برخی جملاتی که از آقای خیابانی وایرال می شود و برخی فکر می کنند، گاف است، اینطور نیست. ایشان رسانه را خوب می شناسند و می دانند که چطور مخاطب را جذب کنند و اگر هر نکته ای است فکر شده است.

رسول مجیدی در ادامه درباره خروجی ویژه برنامه «جام ۲۲» یادآور شد: جام جهانی فرصت خوبی بود و بازخوردها متفاوت بود. یکسری آیتم های این برنامه حالا نمی دانم به خاطر حضور آقای خیابانی بود یا هر دلیل دیگر، مثل  آیتمی که با حضور آقای تاج روی آنتن رفتیم، بسیار وایرال شد. به همین جهت نسبت به قبل خیلی از مخاطبان ابراز لطف بیشتری داشتند و مشخص است برنامه جام ۲۲ دیده شده است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=60988

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.