• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
6

تولید ۳۰۰ هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از ۱۶ هزار تنی مصرف قراضه مس در سال ۱۴۰۱ رشد/ ۹درصدی فروش با وجود کاهش ۱۱۰۰ دلاری قیمت جهانی مس

  • کد خبر : 74051
  • 01 مرداد 1402 - 14:42
تولید ۳۰۰ هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از ۱۶ هزار تنی مصرف قراضه مس در سال ۱۴۰۱ رشد/ ۹درصدی فروش با وجود کاهش ۱۱۰۰ دلاری قیمت جهانی مس

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف ۷ درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.

به گزارش مس پرس، دکتر علی رستمی مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران در این مجمع که با دستور کار استماع گزارش عملکرد هیأت مدیره و گزارش حسابرس و بازرس قانونی شرکت برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۱۴۰۱، تصمیم‌گیری در خصوص تقسیم سود و … برپا شد، افزود: ۱۳۰ هزار متر اکتشاف در سال ۱۴۰۰ انجام شده بود که در سال ۱۴۰۱ به بیش از ۲۰۰ هزار متر رسید و در سال ۱۴۰۲ به بیش از سیصد هزار متر خواهد رسید.

وی  همچنین از ثبت بالاترین رکورد میزان عملیات اکتشاف سطحی (زمین‌شناسی، ژئوشیمی و ژئوفیزیک) در سال ۱۴۰۱ به وسعت یکصد و ده هزار هکتار (۱۱۰۰ کیلومتر مربع) و رکورد بالاترین میزان حفاری روزانه با ثبت متراژ ۱۱۴۸ متر حفاری اکتشافی خبر داد.

دکتر رستمی با اشاره به انجام اکتشافات موفق با حفر عمیق‌ترین گمانه‌ اکتشافی به عمق ۱۵۷۵ متر برای اولین بار در اکتشافات مس در سایت معدن مس سرچشمه، ادامه داد: نخستین آزمایشگاه مرجع معدن و صنایع معدنی منطقه شمال غرب نیز با همکاری دانشگاه تبریز با سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱افتتاح شد.

نهضت پیشرفت و تحول صنعت مس ایران در سال گذشته با هدف افزایش تولید،درآمد و اشتغال‌زایی تعریف شد و امیدواریم بتوانیم با حمایت دولت و سهامداران این برنامه را محقق کنیم و صادرات را به ۱۰ میلیارد دلار و سود خالص را به بیش از ۵ میلیارد دلار افزایش داد.

وی ذخائر مس ایران را ۱۹،۲ میلیارد تن برشمرد و گفت: این ذخایر در سال قبل۱۷/۲میلیارد تن بود که در سال ۱۴۰۱ شاهد رشد دو میلیارد تنی ذخایر کشف شده شرکت شد. این ذخایر با برداشت فعلی، تا بیش از ۲۰۰ سال آینده پاسخگوی تولیدات شرکت ملی صنایع مس ایران خواهد بود.

مدیرعامل شرکت مس به ثبت رکورد بی‌سابقه در تولید همه محصولات اشاره کرد و از تولید ۱،۲۳۴،۸۷۷ تن کنسانتره مس، ۳۰۰،۰۱۰ تن کاتد مس، ۹،۶۱۰ تن کنسانتره مولیبدن، ۹۶۹ تن کنسانتره فلزات گرانبها،  ۲۰۰،۳۳۲ متر حفاری اکتشافی، برداشت ۵۴،۵۰۰ هزار تن سنگ سولفور و ۲۲۵،۷۹۴ میلیون تن استخراج ماده معدنی برای نخستین بار در تاریخ شرکت مس در سال ۱۴۰۱ خبر داد.

دکتر رستمی تأکید کرد: تولید کاتد برای نخستین بار در تاریخ صنعت مس در حالی از کانال ۲۰۰  هزار تن وارد کانال تولید ۳۰۰ هزار تن شد که بیش از ۱۶۵۰۰ تن کاهش مصرف قراضه  مس در سال ۱۴۰۱ داشتیم.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران اظهار داشت: در فروش نیز علی رغم کاهش ۱۱۰۰ دلاری LMEنسبت به برنامه ۲۳ درصد و نسبت به سال قبل ۹ درصد افزایش داشتیم و با مدیریت مناسب فروش نگذاشتیم دچار کاهش شویم.

وی گفت: با مدیریت هزینه‌های اداری و عمومی شرکت و کاهش هزینه‌ها، سود عملیاتی شرکت در سال گذشته، به ۵۰ هزار میلیارد تومان رسید.

مدیرعامل شرکت ملی مس ادامه داد: در بودجه سال جاری برای تأمین طرح‌های توسعه‌ای ۵۲ همت از منابع داخلی شرکت و ۶۱ همت از طریق فاینانس، وام و بازار سرمایه در نظر گرفته شده است.

دکتر رستمی اظهار داشت: سرمایه‌گذاری لازم برای اجرای طرح‌های توسعه تا سال ۱۴۰۶بالغ بر ۱۵ میلیارد یورو برآورد شده است.
وی منابع تأمین مالی پروژه‌های توسعه را از منابع داخلی شرکت ۵ میلیارد دلار، صندوق توسعه ملی دو میلیارد دلار، بازار پول و سرمایه دو میلیارد دلار و فاینانس از چین به میزان ۶ میلیارد عنوان کرد.
مدیرعامل شرکت مس، هشت پروژه تغلیظ، چهار پروژه ذوب و پالایشگاه و پنج پروژه جانبی را از اهم طرح‌های اصلی توسعه شرکت ملی صنایع مس ایران دانست.

وی به هوشمندسازی و تولید سبز با راندمان بالا اشاره کرد و ادامه داد: هوشمندسازی در یک بسته کامل به صورت یکپارچه هدف گذاری شده است تا تولید کاتد به روش سبز و با راندمان بالا همراه شود.

دکتر رستمی به پروژه های افتتاح شده در سال ۱۴۰۱پرداخت و گفت: کارخانه هیپ لیچینگ مجتمع مس سونگون با هدف تولید ۳۰۰۰ تن مس کاتدی در سال راه اندازی شد که برای ۱۶۰ نفر به طور مستقیم و ۴۸۰ نفر به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی به همراه داشته است.
وی از راه‌اندازی خط انتقال آب حاجیلرچای به طول ۴۸ کیلومتر معدن مس سونگون و با هدف تامین آب خام مجتمع خبر داد.
دکتر رستمی به راه‌اندازی پروژه احداث خط ریل خاتون‌آباد پرداخت و هدف از آن را اتصال کارخانه ذوب خاتون‌آباد به شبکه  سراسری ریلی کشور دانست.

مدیرعامل شرکت مس با اشاره به بهره‌برداری از کارخانه تغلیظ فلوتاسیون سرباره سرچشمه در سال ۱۴۰۱، یکی از مهم‌ترین اهداف آن را تولید سالاته ۷۰ هزار تن کنسانتره مس با عیار ۲۴ درصد برشمرد.
وی در خصوص انتقال خط دوم آب خلیج فارس گفت:، احداث خط دوم انتقال آب خلیج فارس آغاز شده و همچنین تولید ۱۰۰۰ مگاوات برق تجدیدپذیر برنامه‌ریزی شده که اولین پروژه به پیمانکار واگذار شده و پروژه شروع شده است.

دکتر رستمی تصریح کرد: نهضت پیشرفت و تحول صنعت مس ایران در سال گذشته با هدف افزایش تولید، درآمد و اشتغال‌زایی تعریف شد و امیدواریم بتوانیم با حمایت دولت و سهامداران محترم این برنامه را محقق کنیم و صادرات را به ۱۰ میلیارد دلار و سود خالص را به بیش از ۵ میلیارد دلار افزایش دهیم.
وی تامین ماشین‌آلات معدنی را مسئله بسیار مهمی دانست که جهت اجرای طرح‌های توسعه‌ای برای دسترسی به تولید یک میلیون تن کاتد در دستور کار شرکت قرار گرفته است.
وی همچنین تاسیس شرکت تامین سرمایه کیمیا در سال گذشته را یکی دیگر از اقدامات برجسته شرکت ملی مس در سال گذشته عنوان کرد که با نماد «تکیمیا» در روز چهارشنبه ۱۱ تیر ماه سال جاری بر روی تابلوی فرابورس درج شد.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=74051

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.