• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳

اخبار ویژه

1

تولیدکنندگان صادرات محور چگونه از بانک توسعه صادرات تسهیلات بگیرند؟

  • کد خبر : 72703
  • 13 تیر 1402 - 9:08
تولیدکنندگان صادرات محور چگونه از بانک توسعه صادرات تسهیلات بگیرند؟

معاون اعتبارات اگزیم‌بانک ایران، روند پرداخت تسهیلات این بانک به صادرکنندگان و تولیدکنندگان صادرات محور را تشریح کرد.

به گزارش رویداد خبر به نقل از اگزیم نیوز، “رضا ساعدی فر” گفت: قبل از هر موضوعی باید توجه داشت که بانک توسعه صادرات ایران مکمل سیستم بانکی کشور است و تولید کنندگان می‌توانند نیازهای مالی خود را از بانک­های مختلف تأمین کنند ولی عمده تسهیلات این بانک در بخش فعالیت­های صادراتی مشتریان قابل پرداخت است.
وی منابع این بانک را محدود عنوان کرد و اظهار داشت: اگر صادرکننده ای در بخش صادرات از بانک توسعه صادرات تسهیلات و خدمات بخواهد، انتظار به جایی است و باید متناسب با امکانات در اختیار بانک، پاسخگوی وی باشیم ولی برای سایر موارد محدودیت منابع وجود دارد اگر متقاضی تمایل داشته باشد می­توان توسط واحدهای ذیربط و وابسته به بانک و از طریق بازار سرمایه، نسبت به جذب منابع و تأمین سایرنیازهای مالی وی اقدام کرد.
به گفته این مقام بانکی، اگزیم‌بانک ایران از سال ۱۳۸۶ تا کنون هیچ‌گونه افزایش سرمایه‌ قابل توجهی نداشته و از آنجایی که امکان جذب منابع مردمی را هم به دلیل بالا بودن نرخ جذب این سپرده­ها واز دست رفتن جذابیت تسهیلات برای صادرکنندگان ندارد، لذا با محدودیت منابع ریالی برای پرداخت تسهیلات روبه‌روست.
ساعدی‌فر تصریح کرد: صادرکننده ای که برای دریافت تسهیلات نزد بانک توسعه صادرات مراجعه می­کند، انتظار استفاده از منابع ارزان­تر نسبت به بانک­های تجاری را دارد تا بتواند رقابت بهتری را در بازارهای هدف صادراتی خود داشته باشد زیرا هر اندازه هزینه­های تولید خود را کاهش دهد، امکان رقابت در این بازارها برای وی افزایش خواهد یافت.
وی در تشریح نرخ سود تسهیلات این بانک برای صادرکنندگان هم اظهار داشت: در گذشته معمولا برای بخش صادرات نرخ مشخصی تعریف می‌شد اما چندین سال است که شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی نرخ سود را براساس نوع قراردادها تعیین می کنند. مثلا می‌گویند که نرخ سود عقود مبادله‌ای و عقود مشارکتی که نرخ مشخصی است و دیگر نرخی برای بخش صادرات، و … وجود ندارد.
معاون اعتبارات بانک توسعه صادرات ادامه داد: این بانک به مقررات و بخشنامه‌های ابلاغی بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار، پایبند بوده‌ و نرخ‌های اعلام شده در پرداخت تسهیلات، همواره رعایت شده است.
این مقام بانکی اظهار داشت: انتظاری که در ازای پرداخت تسهیلات از صادرکنندگان وجود دارد این است که متناسب با تسهیلات و خدمات دریافتی از بانک توسعه صادرات، گردش حساب‌هایشان را نزد این بانک متمرکز کنند.
وی اعلام کرد که تقریبا تا اواخر پاییز سال گذشته، نرخ سود تسهیلات این بانک برای صادرکنندگان حداکثر ۱۸ درصد در سال بود اما از آن زمان تاکنون حسب بخشنامه­های بانک مرکزی به ۲۳ درصد افزایش پیدا کرده است.
ساعدی‌فر درباره قراردادهای عاملیت اگزیم‌بانک ایران با صندوق توسعه ملی توضیح داد که در گذشته صندوق توسعه ملی منابع ریالی خود را برای پرداخت تسهیلات به صادرکنندگان با نرخ پایین­تری سپرده‌گذاری و بانک­ هم با اخذ کارمزد متعارفی به صادرکنندگان تسهیلات پرداخت می­کرد اما از اواخر سال گذشته، صندوق توسعه ملی نیز به دلیل افزایش نرخ تورم، منابع خود را با شرایط جدید نزد بانک­ها سپرده‌گذاری می‌کند و سیستم بانکی و از جمله بانک توسعه صادرات نیز به همین تناسب، نرخ سود تسهیلات پرداختی را مطابق شرایط قراردادهای سپرده­گذاری صندوق افزایش داده­اند.
معاون اعتبارات بانک توسعه صادرات با بیان اینکه کارمزد اندک بانک بابت تسهیلات پرداختی از محل منابع صندوق توسعه ملی برای این بانک بدلیل الزام به تودیع سپرده قانونی و …، از توجیهات مناسب برخوردار نیست و افزایش سرمایه بانک را برای حمایت بهتر و بیشتر از صادرات غیرنفتی کشور، موثر قلمداد کرد.
وی در عین حال تاکید کرد: نرخ سود تسهیلات پرداختی از منابع صندوق توسعه ملی، یک الی ۲ درصد کمتر از تسهیلات بانک­هاست وهمین اندک تفاوت درارقام بالا، برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان جذاب است.

بخشی از استعلام‌های تسهیلات پرداختی در اختیار بانک­ها نیست
معاون اعتبارات بانک توسعه صادرات درباره گلایه برخی مشتریان درباره مدت طولانی دریافت تسهیلات،گفت: هر مشتری برای تکمیل پرونده اعتباری خود باید مدارکی را برای اعتبارسنجی در اختیار بانک­ قرار دهد و هر اندازه تسریع در ارائه اسناد داشته باشند، کار آنها سرعت می گیرد. اما برخی از استعلام‌ها مربوط به بیرون از سیستم بانکی است و زمان بر شدن دریافت پاسخ متوجه بانک­ نیست.
وی توضیح داد: به عنوان مثال اگر تسهیلات درخواستی از مبلغ مشخصی فراتر رود، باید از سازمان امور مالیاتی برای پرداخت آن استعلام و تاییدیه گرفت. همچنین براساس مقررات بانک مرکزی، برای پرداخت تسهیلات به شرکت‌هایی که صورت مالی حسابرسی شده دارند، باید از سامانه پردیس سازمان حسابرسی تاییدیه بگیریم.
ساعدی‌فر از متقاضیان دریافت تسهیلات از این بانک خواست تا قبل از مراجعه به شعب برای دریافت تسهیلات، مشکلات احتمالی خود در زمینه چک­های برگشتی یا بدهی­های غیرجاری خود در سیستم بانکی را بررسی و برطرف کنند تا مراحل اعتبارسنجی آنها سریعتر انجام شود.
معاون اعتبارات بانک توسعه صادرات خواستار مستثنی شدن بانک‌های تخصصی کشور از پرداخت تسهیلات تکلیفی شد و افزود: بانک‌های تخصصی باید منابع محدود خود را تنها به امور تخصصی خود پرداخت کنند در غیر این صورت، اگزیم‌بانک ایران ناچار خواهد بود تا از سهم تسهیلات قابل پرداخت به تولیدات صادرات محور و صادرات بکاهد و بخشی از منابع محدود خود را به تسهیلات تکلیفی اختصاص دهد.
ساعدی‌فر با بیان اینکه شرکت‌های بزرگ برای تامین مالی خود بهتر است که به بازار سرمایه مراجعه کنند، اظهار داشت: بانک آمادگی دارد تا درخواست‌ تولیدکنندگان و صادرکنندگان بزرگ کشور برای تامین مالی از بازار سرمایه را تضمین و از منابع خود برای پرداخت به شرکت‌های کوچک و متوسط استفاده بیشتری کند. معاونت اعتبارات از سال گذشته به جهت کمبود منابع، این سیاست را دنبال کرده است.
این مقام بانکی درباره تامین مالی تولید از محل اوراق گام هم اظهار داشت: بانک توسعه صادرات آماده انتشار و ضمانت این اوراق برای مشتریان خود است و دراین زمینه درخواست­های دریافتی از آنان را در اسرع وقت مورد بررسی و رسیدگی قرار می­دهد.
وی در پایان اظهار داشت شعب بانک توسعه صادرات ایران در سراسر کشور(مراکز استان­ها و مناطق آزاد) آمادگی دریافت درخواست­های صادرکنندگان و تولیدکنندگان برای استفاده از خدمات بانکی و پرداخت تسهیلات در راستای اجرای برنامه­های صادراتی را دارند.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=72703

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.