• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
0

توسعه صنایع بر اساس توانمندیهای مناطق خواهد بود

  • کد خبر : 55992
  • 19 مهر 1401 - 9:58
توسعه صنایع بر اساس توانمندیهای مناطق خواهد بود

معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) گفت: همزمان با شروع مرحله اجرایی طرح توازن سرمایه گذاری و زنجیره ارزش در کشور، توسعه صنایع براساس نیاز و پتانسیل های مناطق صورت خواهد گرفت.

به گزارش رویداد خبر به نقل از روابط عمومی سازمان صنعت، معدن وتجارت استان یزد، مهدی صادقی نیارکی در جمع فعالان اقتصادی استان یزد با بیان اینکه توازن سرمایه گذاری جزء ۱۰ پروژه تحولی وزارت صمت است اظهار داشت: این موضوع یعنی اینکه که تعادل در سرمایه گذاری مناطق و تعادل در سرمایه گذاری زنجیره ارزش صنایع کشور داشته باشیم.

وی ادامه داد: بر اساس مطالعات انجام شده از ۴۴۴ شهرستان کشور حدود ۲۲۰شهرستان در مناطق ۱ و۲ قرار دارند به این معنی که در این مناطق از وجود صنایع کمتر بهره مند هستند و صنعتگران در آن منطقه به دلایل مختلف حاضر به سرمایه گذاری و فعالیت نشده اند.

معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت ایدور با اشاره به اینکه در۱۰۸ شهرستان صنعت کمتری وجود دارد خاطرنشان کرد: ۱۱۲واحد در منطقه ۲ هستند که صنعت کمتری نسبت به جمعیت آن منطقه دارند که با توجه به مشارکت اقتصادی باید سرمایه گذاری در آنجا شکل بگیرد و در این زمینه باید جلوی مهاجرت را گرفت ومنطقه را تبدیل به مهاجرت معکوس کرد و مسائل و مشکلات موجود در آن منطقه مرتفع شود.

وی عنوان داشت: براساس مطالعه انجام شده در منطقه ۳ تقریبا ظرفیت ها تکمیل شده به نحوی که اشتغال ۱۲ هرارو ۴۰۴ نفر با نرخ بیکاری ۶ درصد و نرخ مشارکت اقتصادی ۴۲ درصد کفایت لازم را برای این مناطق می کند و شاید دیگر نیاز به سرمایه گذاری جدید نباشد.

صادقی نیارکی با تاکید براینکه صنایع مستقر در مناطق۴ فراتر از نیاز منطقه است ابراز داشت: در برخی ازشهرستان های مستقر در این مناطق، اشتغال بیشتر از نیاز آن منطقه انجام شده است که حدود ۱۰۰شهرستان چنین وضعیتی دارند که در این شهرستان ها نباید به دنبال توسعه در آنها بود.

وی در ادامه با بیان اینکه در مرحله اول سعی کردیم این مناطق و نقشه و زمینه های لازم برای اجرای اصولی و دقیق طرح را استخراج تا مناطق براساس زیرساخت ها و ظرفیت ها توسعه یابند خاطرنشان کرد: در مرحله دوم توازن زنجیره ها است که مثلا در زمینه های صادراتی که برای کشور وجود دارد باید براساس توان و امکانات و زیرساخت های منطقه ای و تراز کل صنعت در کشور توسعه یابد که باعث می شود به توازن منطقه ای و زنجیره ارزش ها برسیم.

صادقی نیارکی مرحله سوم طرح را اقلام گلوگاهی دانست و ابراز داشت: برخی از اقلام در هر منطقه کشور تولید شود و این اقلام مورد نیاز کشور باشد جزء اولویت های وزارت صمت است و مورد حمایت قرار میگیرند.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=55992

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.