• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
1

تشریح برنامه‌های صادراتی گروه صنعتی ایران‌خودرو

  • کد خبر : 81615
  • 14 آذر 1402 - 11:21
تشریح برنامه‌های صادراتی گروه صنعتی ایران‌خودرو

مدیر کشورهای آسیا، اروپا، آمریکا و کشورهای CIS ایران خودرو، در حاشیه دومین نمایشگاه اختصاصی اوراسیا و در جمع خبرنگاران، به تشریح برنامه‌های صادراتی گروه صنعتی ایران خودرو پرداخت.

مدیر کشورهای آسیا، اروپا، آمریکا و کشورهای CIS ایران خودرو، در حاشیه دومین نمایشگاه اختصاصی اوراسیا و در جمع خبرنگاران، به تشریح برنامه‌های صادراتی گروه صنعتی ایران خودرو پرداخت.

به گزارش رویداد خبر به نقل از ایکوپرس- محسن نیک بین، با اشاره به سابقه ۲۰ ساله ایران خودرو در صادرات خودرو به بازار کشورهای مختلف از جمله روسیه، بلاروس و اتحادیه اوراسیا، عنوان کرد: از ابتدا تاکنون صادرات بیش از ۱۰ هزار محصول صرفا به کشور روسیه صورت گرفته است. 

وی افزود: افزون بر روسیه، صادرات به کشور بلاروس صورت گرفته و ضمن این‌که در این کشور سایت تولیدی نیز داشته ایم. هم اکنون سایت ایران خودرو در کشور آذربایجان فعال و در حال تولید است. 

نیک‌بین با اشاره به این‌که برای صادرات به روسیه برنامه مفصلی داریم، اظهار کرد: به دلیل این‌که در گذشته زیرساخت‌ها شکل نگرفته است، برای حضور قوی‌تر، نیازمند ایجاد زیرساخت‌ و سیستم‌ها در حوزه مالی، خدمات، قطعات و لوازم یدکی خودرو و موضوعات استانداردی هستیم. 

وی با اشاره به این‌که شش ماه قبل از هر یک محصولات تعدادی برای بررسی به روسیه ارسال شده است، خاطرنشان کرد: خودروی سورن، دنا اتوماتیک و دستی و تارا اتوماتیک و دستی از جمله این محصولات به شمار می روند، تاکنون در خصوص موارد قیمتی، خدماتی و مطلوبیت محصولاتمان در بازار روسیه ارزیابی کلی انجام داده و با حضور در نمایشگاه‌های روسیه و برگزاری کلینیک، دیدگاه‌ ‌ و نظرات مردم را دریافت کرده ایم و به این نتیجه رسیدیم که ظرفیت صادرات به این کشور وجود دارد.

وی با اشاره به فراهم کردن زیرساخت‌های صادرات به روسیه و تطبیق با استانداردها و قوانین به روز شده این کشور، گفت: محصول تارا بیش‌ترین مقبولیت را در بازار روسیه دارد و بنابراین به این نتیجه رسیدیم که فعلا خودروی تارا برای توسعه سهم بازار روسیه هدف‌گذاری شود. برای حضور این محصول در بازار روسیه، زیرساخت های خدمات پس از فروش در این کشور راه اندازی شده است، در سال آینده میلادی برنامه مفصلی برای ارسال محصول تارا داریم، به شرط آن‌که مسایل قیمتی، تامین نیاز بازار داخل و موضوع تامین ارز مورد نیاز ایران خودرو حل شود.

نیک‌بین با بیان این‌که هیچ کشوری نمی‌خواهد بازار مصرف کشوری دیگر باشد‌، یادآور شد: باید جریان انتقال تکنولوژی در کشور برقرار باشد تا بتوانیم حضور پایدار داشته باشیم، با توجه به این‌که ایران‌خودرو دارای پلتفرم است و علاقه مندی برای همکاری در زمینه پلتفرم و قوای محرکه از سوی روسیه وجود دارد، در حال بررسی این موارد هستیم، ضمن آن که می توانیم از برخی محصولات و توانمندی های روس‌ها استفاده کنیم.

وی با بیان این‌که در زمینه صادرات با نگاه اقتصادی، باید از سطح CBU به سمت CKD برویم، تصریح کرد: در این صورت است که می توانیم مجوزهای ارفاقی و حمایت های دولتی را دریافت کنیم و بازار را به نحو مطلوب پیش ببریم. 

نیک‌بین با بیان این‌که خودروی تارا در مرحله نهایی انجام تست قرار دارد، اظهار امیدواری کرد، تا چندماه آینده استاندارد خودروی تارا و قطعات یدکی در کشور روسیه اخذ شود. 

وی با اشاره به این‌که سابقه صادرات در ایران خودرو به سال‌ها قبل می رسد اما از سال ۱۳۸۴ ساختاری برای این امر در این خودروسازی شکل گرفت، گفت: از سال ۱۳۸۴ تاکنون قریب به ۲۵۰ هزار دستگاه صادرات به بیش از ۳۰ کشور صورت گرفته است. از آن زمان تاکنون صادرات روند سینوسی داشته و مولفه های بسیاری بر روی این موضوع تاثیر داشته اما هرگز متوفف نشده است. 

نیک بین با بیان این‌که تاکنون به کشورهای آفریقا، عراق، آذربایجان، سوریه و ارمنستان، صادرات محصول داشته ایم، گفت: سال گذشته دو هزار دستگاه محصول کامل به ونزوئلا صادر شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا می توان با چینی ها در بازار روسیه رقابت کرد، گفت: استراتژی صادراتی ما شش ماه قبل ترسیم شده و وارد بازاریابی عملیاتی شده‌ایم. شاید استراتژی چینی ها متفاوت باشد، اما برنامه ما این است که محصولی را صادر کنیم که مرغوب بوده و بتواند در کشور روسیه ماندگار شود. در حال حاضر ارزیابی های اولیه انجام شده و قیمت ها نیز نهایی شده اند.

نیک بین با بیان این‌که تیراژ ایران‌خودرو در یک مدل از محصولات نسبت به چین بیش‌تر است و هم چنین آن‌ها استراتژی صادراتی رقابت با یکدیگر و تهاجمی دارند که با استراتژی ما متفاوت است، بیان کرد: ما اولویت های خودمان را در زمینه صادرات داریم، اما در مجموع زیرساخت های این کار شکل گرفته و می توانیم آماده یک حرکت بزرگ در روسیه شویم و بخشی از بازار را کسب کنیم.

وی با بیان این‌که برای تامین ارز یک تکلیفی وجود دارد و همواره روش های تامین ارز، ارزیابی می شود، عنوان کرد: یکی از این روش ها صادرات است، اما به هر قیمتی صورتی نمی گیرد زیرا ما یک بنگاه اقتصادی هستیم و بررسی می کنیم که تامین ارز از چه طرقی بهتر و اقتصادی تر خواهد بود. ما در سال‌های قبل هم در حوزه خودرو و هم در حوزه قطعات و خدمات صادرات داشته ایم و درآمد حاصل از آن به مجموعه تزریق شده است.

به گفته نیک‌بین، در حال حاضر قیمت محصول تارا در سایت های عرضه خودرو در روسیه با احتساب هزینه‌های حمل و… نزدیک به یک میلیون و ۷۰۰ هزار روبل است. قیمت فروش این محصول در روسیه نزدیک به قیمت فروش ریالی آن در بازار ایران است.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=81615

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.