• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
4

برقراری ثبات در بازار ارز / نرخ تورم در دولت سیزدهم کاهشی شد

  • کد خبر : 35469
  • 26 دی 1400 - 0:13
برقراری ثبات در بازار ارز / نرخ تورم در دولت سیزدهم کاهشی شد

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به کاهش نرخ رشد تورم در دولت سیزدهم گفت: تورم نقطه به نقطه آذرماه نسبت به مردادماه سال جاری ۱۷.۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار ایبِنا، دکتر علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی در برنامه نگاه یک درباره وضعیت شاخص‌های اقتصادی کشور گفت: دولت جدید در شرایطی کار خود را آغاز کرد که شرایط اقتصادی در حوزه تورم، تنخواهی که دولت از بانک مرکزی دریافت کرده بود، در حوزه کالاهای اساسی و بسیاری از موارد دیگر شرایط خاصی بود.

وی افزود: خوشبختانه در حوزه تورم علیرغم اینکه در سال گذشته شاید یکی از بالاترین نرخ‌های تورم تاریخ کشور را داشتیم ولی در ماه‌های اخیر نرخ تورم رو به کاهش است و تورم نقطه به نقطه کشور ماه به ماه کاهش یافته و اگر آذر ماه را نسبت به مرداد ماه مقایسه کنیم تورم نقطه به نقطه  ۱۷.۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

رییس کل بانک مرکزی یادآور شد: در سه ماه پیش نرخ تورم ۳.۱ درصد بود، دو ماه قبل در آبان ماه ۲.۴ درصد بود و در آذر ماه به ۱.۸ درصد رسید یعنی روند رشد تورم کاهشی بوده است که این مسئله امیدبخش است، البته کاهش نرخ رشد به معنای نبود تورم نیست، منتها نرخ رشد تورم کاهشی است، معنای این جمله آن این است که گران شدن کمتر شده و امیدواریم که روند کاهش تورم در آینده تداوم داشته باشد.

صالح آبادی با بیان اینکه یکی دیگر از اتفاقات مثبتی که در ماه‌های اخیر رخ داد به بازار ارز مربوط است. گفت: یکی از شاخص‌های بسیار مهم در اقتصاد کشور بازار ارز و نرخ ارز است که خوشبختانه در بازار ارز هم تعادل خوبی برقرار شده است.

تامین ۵۰ میلیارد دلار ارز واردات پایان سال

رییس شورای پول و اعتبار تصریح کرد: دو بازار در بحث ارز داریم که یکی بازار حوالجات ارزی و سامانه نیما است که برای واردات کشور از آن استفاده می‌شود و در آن حوزه هم ثبات خوبی داشتیم، عرضه و تقاضا متعادل بوده و خوشبختانه در روزهای اخیر عرضه ارز در سامانه نیما بیشتر از تقاضا بوده است که این هم در واقع بر تورم کشور اثرگذار است.

رئیس کل بانک مرکزی در این خصوص یادآور شد: در بحث تامین ارز، در ۹ ماهه امسال حدود ۴۰ میلیارد دلار چه در نیما و چه در حوزه کالاهای اساسی تامین ارز داشتیم که نسبت به سال گذشته رشد بسیار خوبی داشته است و پیش بینی می‌کنیم که تا پایان سال بین ۴۵ تا ۵۰ میلیارد دلار تامین ارز انجام خواهد شد که نسبت به سال گذشته وضعیت بسیار خوبی است.

صالح آبادی یادآور شد: این میزان تامین ارز مرتبط با بخش کالاهای اساسی و غیر اساسی است یعنی هر نوع نیاز ارزی که وجود دارد که بخشی از آن مربوط به کالاهای اساسی است و بخشی هم به سایر کالاها مربوط می‌شود.

وی افزود: علاوه بر دولت و وزارت نفت و بانک مرکزی که ارز حاصل از میعانات و نفت و گاز و فرآورده های نفتی را عرضه می کنند، ارز حاصل از صادرات غیر نفتی هم در این بازار عرضه می‌شود، بنابراین صادر کنندگان غیر نفتی جزء عرضه کنندگان اصلی بازار ارز هستند.

رشد اقتصادی ۶ ماهه امسال ۳.۳ درصد بود

رییس شورای پول و اعتبار همچنین خاطرنشان کرد: نرخ رشد اقتصادی در ۶ ماهه امسال ۳.۳ درصد بود که البته سه ماهه اول بیشتر بود و در سه ماهه دوم بیشتر به خاطر قطعی برقی که داشتیم بر تولید اثرگذار بود.

وی با اشاره به اینکه نرخ ارز در سال‌های اخیر از حدود ۳ هزار تومان تا ۳۰ هزار تومان افزایش یافته است و این افزایش نرخ ارز در سه سال گذشته تورمی را بر اقتصاد تحمیل کرده است، گفت: اکنون علیرغم آنکه در سال گذشته بیشترین تورم تاریخ کشور را داشتیم ولی روند به سمت بهبود و بهتر شدن است و اینکه تورم نقطه به نقطه در حال کاهش است یعنی ما تورم را داریم ولی وضعیت در حال بهتر شدن است.

صالح آبادی افزود: همچنین در بخش صادرات غیر نفتی رشد داشتیم، در سامانه نیما ۲۳ میلیارد دلار عرضه ارز حاصر از صادرات غیر نفتی داشتیم که نسبت به پارسال ۶۷ درصد رشد داشته و در بازار متشکل ارزی ۱.۵ میلیارد دلارعرضه ارز داشتیم که نسبت به پارسال ۲۷۴ درصد رشد داشته است.

رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: اینکه صادرات غیرنفتی بهتر شده یعنی هم حجم و هم ارزش آن افزایش یافته و در بحث دولتی هم همینطور بوده و هم حجم صادرات نفت و فراورده‌ها بیشتر شده و هم قیمت رشد داشته است.

وی خاطرنشان کرد: این آمارها نشان می‌دهد که شرایط اقتصادی به سمت بهتر شدن جلو می‌رود ولی رشد اقتصادی با رشد اقتصادی مورد نظر ما فاصله دارد. برای سال آینده انتظار ما رشد ۸ درصدی است که در بودجه پیش‌بینی شده و امیدورایم به آن دست پیدا کنیم.

ادامه دارد….

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=35469

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.