• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
5

بدهی خارجی ایران ۲۵ درصد کاهش یافت/ مازاد ۱۵.۸ میلیارد دلاری حساب جاری تراز پرداخت‌های خارجی کشور

  • کد خبر : 68426
  • 09 اردیبهشت 1402 - 9:23
بدهی خارجی ایران ۲۵ درصد کاهش یافت/ مازاد ۱۵.۸ میلیارد دلاری حساب جاری تراز پرداخت‌های خارجی کشور

در نه‌ماهه ۱۴۰۱ حساب جاری تراز پرداخت‌های خارجی کشور ۱۵.۸میلیارد دلار مازاد داشت که نسبت به مدت مشابه پارسال ۹۲.۶درصد افزایش دارد.

به گزارش رویداد خبر به نقل از ایبِنا، در بهمن ماه ۱۴۰۱ هر دلار آمریکا در بازار غیر رسمی با نرخ متوسط ۴۴ هزار و ۷۹۰ تومان معامله شد که نسبت به دی ماه ۹.۶ درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین در این ماه هر دلار آمریکا در سامانه معاملات الکترونیکی ارز با ۲ درصد افزایش نسبت به آذرماه به رقم ۳۰ هزار و ۶۹۰ تومان رسید تحولات مذکور در حالی رقم خورده است که وضعیت منابع و مصارف ارزی کشور به عنوان عوامل بنیادین موثر بر روند نرخ ارز طی این دوره از شرایط مطلوبی برخوردار بوده و بانک مرکزی نیز در جهت تحقق ثبات در بازار ارز سیاست‌ها و اقدامات متعددی را در قالب تسهیل تامین ارز مورد نیاز واردات، پاسخگویی به تقاضای خرد افراد، تعمیق بازار رسمی و پیگیری مستمر سیاست‌های معطوف به بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور به انجام رسانده است.

بدهی‌های خارجی

مانده بدهی‌های خارجی کشور در پایان بهمن ماه ۱۴۰۱، حدود ۶ میلیارد و ۴۰۰ هزار دلار بود که در مقایسه با پایان اسفندماه سال ۱۴۰۰ معادل ۲۵.۷ درصد کاهش نشان می‌دهد. از این میزان بدهی ۲۸ درصد معادل‌ یک میلیارد و ۸۰۰ هزار دلار به بدهی‌های کوتاه مدت و ۷۲ درصد معادل ۴ میلیارد و ۶۰۰ هزار دلار به بدهی‌های بلندمدت اختصاص داشت. بدین ترتیب در پایان بهمن ماه سال جاری نسبت به پایان اسفندماه سال ۱۴۰۰ سهم بدهی‌های کوتاه مدت از کل بدهی‌های خارجی کشور ۰/۸ واحد درصد کاهش یافت.

بازرگانی خارجی

بر اساس آمار بازرگانی خارجی گمرکی در یازده ماهه سال ۱۴۰۱ ارزش صادرات و واردات گمرکی به ترتیب ۴۸.۸ و ۵۳.۷ میلیارد دلار بود که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل به ترتیب ۱۲.۲ و ۱۵.۳ درصد افزایش نشان می‌دهند. به علاوه ارزش هر تن کالای صادراتی و وارداتی نیز در این دوره به ترتیب ۱۳.۶ و ۲۶.۱ درصد افزایش یافته است. همچنین طی یازده ماهه سال جاری وزن صادرات و واردات گمرکی به ترتیب ۱۱۱.۳ و ۳۳.۶ میلیون تن بود که نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتیب ۱.۲ و ۸.۶ درصد کاهش نشان می‌دهد.

موازنه پرداخت‌ها

براساس برآورد‌های مقدمانی در نه ماهه نخست سال ۱۴۰۱ حساب جاری تراز پرداخت‌های خارجی کشور از مازاد ۱۵.۸ میلیارد دلاری برخوردار بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۹۲.۶ درصد افزایش نشان می‌دهد. طی همین دوره مازاد حساب کالا با افزایش ۷۹.۲ درصدی به ۲۱.۱ میلیاد دلار و کسری حساب خدمات با افزایش ۲۰۱۶ درصدی به ۵.۳ میلیارد دلار رسید. افزایش قیمت‌های جهانی نفت و کالا‌های اولیه مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر افزایش عملکرد صادرات و واردات کالا و رشد مبادلات تجاری و افزایش تردد‌های فرامرزی کالا و مسافر، مهم‌ترین عوامل تاثیر گذار بر رشد صادرات و واردات خدمات طی این دوره بوده است. طی نه ماهه نخست سال ۱۴۰۱، حساب سرمایه، حدود ۱۶.۲ میلیارد دلار بدهکار گردید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۶۳.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد. پرداخت‌های حساب سرمایه و نیز افزایش خالص مطالبات اشخاص و نهاد‌های مقیم از دنیای خارج علت منفی شدن خالص حساب مالی و سرمایه می‌باشد.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=68426

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.