• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
0

بانک توسعه تعاون در توجه به بانکداری اسلامی در شبکه بانکی پیشتاز است

  • کد خبر : 82934
  • 10 دی 1402 - 10:00
بانک توسعه تعاون در توجه به بانکداری اسلامی در شبکه بانکی پیشتاز است

رییس شورای فقهی بانک مرکزی اعلام داشت بانک توسعه تعاون در توجه به بانکداری اسلامی در شبکه بانکی پیشتاز است.

آیت الله غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجلس خبرگان و رییس شورای فقهی بانک مرکزی در نشست تخصصی هم‌اندیشی اعضای شورای فقهی بانک مرکزی و ناظرین شرعی بانک‌ها به میزبانی بانک توسعه تعاون اظهار داشت: ابتکار عمل مدیر عامل بانک توسعه تعاون موجب شکل‌گیری این جلسه با حضور ناظرین شرعی شبکه بانکی شده است. بانک توسعه تعاون در توجه و رعایت اصول بانکداری اسلامی در سطح شبکه بانکی پیشتاز است.
وی افزود: ناظرین شرعی که با پیشنهاد بانک‌ها و با تایید شورای فقهی بانک مرکزی در بانک‌ها مستقر شده‌اند این شرایط را فراهم می‌کنند که تخلف و انحرافی از شریعت پدید نیاید و این اطمینان را برای مردم ایجاد می‌نمایند که منابع سپرده‌ای آنان مطابق مبانی اصول شرعی بکار گرفته شده و سود حلال نیز به سپرده‌های آنان تعلق می‌گیرد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: چنانچه نیاز به اطمینان‌بخشی بیشتر باشد شورای فقهی و ناظرین شرعی نیز با ارائه گزارش‌های جامع و هدفمند می‌توانند ابهامات و شبهات را برای عموم برطرف نمایند.
مصباحی مقدم یادآور شد: شکل پیشین امهال پیش از این وجهه شرعی نداشت و به اجمای فقهای اسلام ربای جاهلی و حرام بین بود و به گونه ای بود که عقود مبادله ای را منتهی به دین می کرد. با دستور العمل جدید امهال این شبهات برطرف شده است.
وی خاطر نشان کرد: قانون جدید بانک مرکزی ابلاغ شده و از خرداد ۱۴۰۳ قابل اجرا است، جایگاه شورای فقهی و ناظرین شرعی در این قانون بسیار مهم است، نقش ناظرین شرعی برای پیش بینی فرآیندها و نیز اظهار نظر برای اجرای نوآوری ها حائز اهمیت است و ناظرین اهتمام لازم را برای بررسی و تعیین تکلیف مسائل جدید را داشته باشند.
رییس شورای فقهی بانک مرکزی تاکید نمود: شورای فقهی بانک مرکزی برای بازار بین بانکی مصوبه دارد و چنانچه بحث بازار بین بانکی ارزی نیز میان شبکه بانکی مطرح باشد شورا فعالانه در این موضوع ایفای نقش نموده و راهکار ارائه می‌دهد.
مصباحی مقدم گفت: ریپوی اسلامی مبتنی بر چندین نوع اوراق مالی اسلامی در حال اجرا است و حتی بانک مرکزی با مداخله در این بازار سیاست های پولی را تنظیم می‌نماید.
در این جلسه که با حضور اصغر ابوالحسنی قائم مقام بانک مرکزی و محمد شیخ حسینی مدیر عامل بانک توسعه تعاون همراه بود، حجت الاسلام و المسلمین مجید رضایی و حجت الاسلام و المسلمین حسن‌آقا نظری شاهرودی اعضای شورای فقهی بانک مرکزی، حسین میثمی دبیر شورا و سایر اعضا نیز مطالب مهمی را مطرح نمودند.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=82934

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.