• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
1

بانک‌داری اسلامی و برقراری عدالت برای آحاد جامعه

  • کد خبر : 76405
  • 08 شهریور 1402 - 15:02
بانک‌داری اسلامی و برقراری عدالت برای آحاد جامعه

دکتر احمد بهاروندی، مدیرعامل بانک کارآفرین در سی و سومین همایش بانکداری اسلامی به ارائه مقاله‌ای پرداخت که براساس آیه هفت سوره مبارکه حشر و با تاکید بر برقراری عدالت برای تمامی آحاد جامعه تهیه شده بود.

ه گزارش روابط عمومی بانک کارآفرین به نقل از کارآفرین نیوز، سی‌وسومین همایش بانکداری اسلامی از روز گذشته (هفتم شهریور ماه) آغاز به کار کرد و تا امروز ادامه داشت. در روز دوم این همایش که به ارائه مقالات تخصصی اختصاص یافت دکتر احمد بهاروندی، مدیرعامل بانک کارآفرین به ارائه مقاله‌ای پرداخت.
مدیرعامل بانک کارآفرین در مقاله خود به بررسی اثر تمرکز سبد اعتباری بانک‌ها بر اختلال رشد ترازنامه بانک‌ها پرداخت. همچنین در این مقاله سنجه‌ای جدید با عنوان اختلال در رشد ترازنامه بانک، برای محاسبه ناترازی در شبکه بانکی ارائه کرد.
اساس و شالوده تحقیق دکتر بهاروندی براساس آیه هفت سوره مبارکه حشر با تاکید بر برقراری عدالت برای تمامی آحاد اجتماعی بود.
در این ارائه مدیرعامل بانک کارآفرین تأکید کرد: کارکرد و نقش بانک‌ها به عنوان واسطه‌گر مالی تجمیع و بازتخصیص منابع است.

وی در مقاله خود لزوم ایجاد گردش در اعتبار بین آحاد اقتصادی، به عنوان یکی از مهمترین شاخص‌های عدالت در تخصیص تسهیلات را نیز مورد تأکید قرار داد.
نکته مهم و قابل توجه دیگری که در این مقاله به آن اشاره شده گردش تسهیلات بین متقاضیان متفاوت به عنوان یکی از پیشران‌های اصلی رشد اقتصادی است، اما در عین حال در یک اقتصاد با وجود تورم‌های مزمن نسبتا بالا بدیهی است که گیرندگان تسهیلات کلان میل به تمدید اصل تسهیلات داشته باشند.
مدیرعامل بانک در مقاله نشان داد: براساس آخرین اطلاعات منسجم منتشر شده توسط بانک مرکزی در اسفند ماه ۱۴۰۱ حدود ۴۰٪ از تسهیلات بانک‌ها تسهیلات کلان جاری و غیرجاری است و این مهم در صورت عدم گردش بین متقاضیان متفاوت می‌تواند باعث کاهش نقدینگی برخی از بنگاه‌های اقتصادی بخصوص SME ها باشد.
دکتر بهاروندی در بخش دیگری از مقاله عنوان کرد: با توجه به اطلاعات منتشر شده توسط بانک جهانی در مورد دسترسی به خدمات مالی خانوار به عنوان یکی دیگر از کانال‌های اثر پذیر در اختلال رشد ترازنامه بانک‌ها، نشان داده شد که دسترسی به خدمات مالی برای اشخاص بیش از ۱۵ سال حدود ۲۵ درصد است.
وی افزود: این نسبت در قیاس با سایر کشورهای خاورمیانه و آفریقای شمالی بیشتر است اما نسبت به کشورهای با درآمد بالاتر که بطور میانگین حدود ۵۴٪ هستند اندکی پایین است.
در نهایت مدیرعامل بانک توضیح داد: براساس نتایج مدل اقتصادسنجی تخمین زده شده که عوامل مهم اثرگذار کمی بر اختلال ترازنامه بانک‌ها عبارت از تمرکز سبد اعتباری بانک‌ها، نرخ بازدهی دارایی‌های بانک، حجم میزان اقلام زیر خط و همچنین نسبت بدهی به دارایی بانک‌ها است.
لازم به ذکر است که این مقاله با هدایت دکتر بهاروندی، مدیرعامل بانک کارآفرین و همکاری سایر کارشناسان بانک، از جمله دکتر هادی حیدری، مدیر ریسک و مطالعات اقتصادی، راضیه پاپی، کارشناس ریسک و راضیه کریم الهی کارشناس ریسک تهیه شده است.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=76405

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.