• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
1

بازنشستگی پیش از موعد، چالش تامین اجتماعی و افزایش سن امید به زندگی

  • کد خبر : 73081
  • 19 تیر 1402 - 9:48
بازنشستگی پیش از موعد، چالش تامین اجتماعی و افزایش سن امید به زندگی

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به تغییرات بر اساس شرایط حوزه کسب و کار و تغییرات جمعیتی، اشاره کرد و گفت: ناپایداری صندوق به سبب کاهش ضریب پشتیبانی حدود ۴.۲ بود این در حالیست که تغییراتی متناسب با افزایش امید به زندگی (ازحدود ۵۵ سال به حدود ۷۵ سال) داشتیم اما به جای استفاده از این فرصت چالشهایی برای صندوق به وجود آمد. در همان زمان یکی از چالشهای‌مان بازنشستگی پیش از موعد شناسایی شد که بیش از ۵۰ درصد بازنشستگی‌های ما را این خروج نیرو و بازنشستگی از حوزه کسب و کار تشکیل می‌داد.

میرهاشم موسوی در نشستی خبری اظهار کرد: همه تلاش خود را می‌کنیم که امنیت و آسایش را برای ۴۶ میلیون بیمه شده رقم بزنیم.

وی با بیان اینکه این سازمان با بیش از ۱۸ نوع خدمت کلان و منحصر به فرد خدمتگذاری می‌کند، گفت: یکی از اسناد بالادستی که فراروی ما قرار گرفت، سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری بود که سال گذشته ابلاغ شد. این نشان داد مسیری که در تامین اجتماعی و به ویژه برای غلبه بر چالشهاست شامل چه می‌شود. در این سیاستها هم چالشهای تامین اجتماعی نقطه زنی و راه حل مقابله با چالشها برشمرده شد و به وجهی سیاستگذاری را برای سیاستگذاران در عرصه‌های مختلف راحت کرد.

موسوی خاطرنشان کرد: زمانی که سال ۱۴۰۰ توفیق خدمت در این صندوق را پیدا کردیم تمرکز بر روی مسائل و چالشهای اصلی صندوق داشتیم و یکی از چالشها ناپایداری منابع بود. استقراض بی رویه طی سنوات گذشته، از ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۰۶ـ ۱۰۷ هزار میلیارد تومان رقم خورده بود.

 وی در ادامه به تغییرات بر اساس شرایط حوزه کسب و کار و تغییرات جمعیتی، اشاره کرد و گفت: ناپایداری صندوق به سبب کاهش ضریب پشتیبانی حدود ۴.۲ بود این در حالیست که تغییراتی متناسب با افزایش امید به زندگی (ازحدود ۵۵ سال به حدود ۷۵ سال) داشتیم اما به جای استفاده از این فرصت چالشهایی برای صندوق به وجود آمد. در همان زمان یکی از چالشهای‌مان بازنشستگی پیش از موعد شناسایی شد که بیش از ۵۰ درصد بازنشستگی‌های ما را این خروج نیرو و بازنشستگی از حوزه کسب و کار تشکیل می‌داد.

وی با بیان اینکه عدم اصلاحات پارامتریک و اصلاحات ساختاری که باید رقم می‌خورد در همان سال اول یکی از چالشهای اساسی ما قلمداد شد، گفت: یکی از معضلات اساسی، مداخلات غیرحرفه‌ای در حوزه اقتصادی به ویژه مجموعه موسوم به شستا بود. ما هشت راهبرد کلان را جزو اولویت‌های خود قرار دادیم.

وی تصریح کرد: یکی از راهبردها، توسعه پوشش بیمه‌ای برای آحاد جامعه قرار گرفت. ما مکلف بودیم پوشش بیمه‌ای را محقق کنیم. به همت همکاران در حوزه بیمه‌ای اتفاق خوبی رقم خورده است. براساس آخرین آمارها بالغ بر یک میلیون و ۹۲۰ هزار نفر به تعداد بیمه شده‌های ما اضافه شده است که اثر مالی این عدد در صندوق ماهانه بالغ بر هزار میلیاردتومان بر آورد می‌شود.

وی گفت: قبل از انقلاب حدود ۲۰ درصد جامعه ما تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی بودند و امروز بالغ بر ۷۳ درصد جامعه تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی هستند و این برای ما توفیق است.

وی با بیان اینکه خدمات تامین اجتماعی یکی از پرسخاوت‌ترین خدمات است، گفت: البته ممکن است مشکلاتی در برخی حوزه‌های خدمت رسانی داشته باشیم؛ ۱۸ نوع خدمت کلان و راهبردی داریم که حتی بعد از فوت افراد تحت پوشش، به بازماندگانشان می‌رسد اما ما همچنان این را پنجره فرصت قلمداد  کردیم که بتوانیم برای حدود ۲۷ درصد باقی مانده هم برنامه‌ریزی راهبردی داشته باشیم و برآورد می‌شود که حداقل در حوزه کسب و کارهای رسمی و غیررسمی حدود ۶ میلیون نفر جمعیت هدف تحت پوشش تامین اجتماعی را می‌توان تعریف کرد.

موسوی در ادامه به اصلاح و ساماندهی صندوق با رویکرد توانمندسازی و پایداری صندوق از بعد منابع اشاره کرد و افزود: استقراض بی رویه اتفاق نامیمونی در صندوق بود.  سال گذشته با ۱۰۶ هزار میلیارد تومان به عنوان ابربدهکارترین دستگاه به سیستم بانکی بودیم که با تعامل دولت تسویه انجام شد. همچنین دولت ۱۷۰ هزار میلیارد تومان از بدهی خود را تادیه کرد که این بی‌سابقه بود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی افزود: سال گذشته کل سود دریافتی از شستا که۲۰ هزار میلیارد تومان بود، در حالیکه سود تسهیلات بانکی که گرفته بودیم اگر تسویه نشده بود عددی حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان می شد یعنی بیش از کل سود شستا؛ کدام صندوق می‌تواند با این بیماری کنار بیاید که ما استقراض کنیم و فقط سالی حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان، تامین سود تسهیلات گرفته شده را بدهیم که از این جلوگیری شد.

وی افزود: همچنین اتفاق دیگری که رخ داد این بود که حدود ۴۶ هزار میلیارد تومان از همین محل، افزایش سرمایه برای بانک رفاه ایجاد کردیم.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به توسعه کمی و کیفی خدمات این سازمان گفت: علی رغم اینکه مشکلات و چالشهایی داشتیم اما همچنان از تکالیف در حوزه خدمت‌رسانی غفلت نکردیم. در این شرایط نه تنها کاهش خدمت نداشتیم بلکه افزایش خدمت داشتیم.

به گفته وی، در حوزه درمان، روزانه به حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر خدمت درمان ارائه و ۷۲ درصد درمان به شکل خرید راهبردی انجام می‌شود.

وی گفت: خدمات سرپایی در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰، ۱۸ درصد رشد داشته است. در خدمات بستری نسبت به سال قبل ۹ درصد افزایش خدمت داشتیم و روزانه حدود ۱۴ هزار خدمت بستری در حوزه درمان ارائه خدمت داریم.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه بیماری دیابت و فشار خون را در اولویت قرار دادیم، افزود: زمانی که دولت را تحویل گرفتیم حدود ۶ مرکز کیلینیک دیابت و کنترل فشار خون در مراکز راه اندازی کرده بودیم و اکنون ۱۸۵ مرکز کیلینیک دیابت و فشار خون را به طور فعال در کشور داریم.

وی ادامه داد: علاوه بر اینکه مراکز خرید راهبردی خدمات را باید توسعه دهیم، اعتقاد داریم به دلیل اینکه خدمات درمان مستقیم رایگان است، باید توسعه یابد. سال ۱۴۰۰ بودجه توسعه خدمات درمانی ۴۵۰۰ میلیارد تومان، سال گذشته ۹۵۰۰ میلیارد تومان و امسال ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.

وی با اشاره به اینکه برنامه داریم ۲۹ پروژه درمانی را در حوزه درمانی افتتاح کنیم، گفت: در حال حاضر بالغ بر ۲۰۰ پروژه در دست احداث قرار دارد که عمدتا کاربری این پروژه‌ها درمانی است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به بهره‌برداری از بیمارستان هدایت در سال گذشته اشاره کرد و افزود: علاوه بر این بیمارستان، بیمارستان دیگری در لنگرود گیلان و همچنین درمانگاه‌های متعددی در مناطق کم‌برخوردار و محروم در سال گذشته به بهره‌برداری رسید.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه را یکی دیگر از اقدامات سازمان تامین اجتماعی عنوان کرد و افزود: رقم تسهیلات در سال گذشته از ۷ میلیون تومان به ۱۲ میلیون تومان رسید و ۲۲۰ هزار نفر از این تسهیلات استفاده کردند. در حال حاضر نیز این رقم به ۲۰ میلیون تومان افزایش یافته است و همکاران سعی دارند تعداد گیرندگان تسهیلات قرض‌الحسنه را امسال افزایش دهند.

وی در ادامه به سفرهای زیارتی بازنشستگان و کرامت رضوی اشاره کرد و گفت: این سفرها از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ آغاز شد. در سال گذشته ۵۰ هزار نفر به صورت رایگان سفر کردند. قرارداد این سفرها دوباره بسته شده و از هفته آینده دوباره از سر گرفته می‌شود.

موسوی در ادامه به پرداخت ایام غرامت بارداری بانوان اشاره و خاطرنشان کرد: پرداخت ایام غرامت بارداری از ۶ ماه به ۹ ماه در این دوره رقم خورد و این خدمات کاملا غیرحضوری انجام می‌پذیرد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی همچنین در مورد بیمه بیکاری نیز گفت: سال گذشته حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان حوزه کسب و کار را حمایت کردیم و امسال نیز اقدامی در راستای بخشودگی جرائم آغاز کردیم. تاکنون حدود ۲۶ هزار کارگاه از این بخشودگی استفاده کرده‌اند.

موسوی در ادامه با بیان اینکه در موضوع طرح دارویاری بالغ بر ۴۰۰ قلم داروی جدید تحت پوشش بیمه‌ای قرار گرفت، گفت: در هفته گذشته تمامی آنچه که باید به داروخانه‌ها تا پایان اردیبهشت ماه پرداخت می‌کردیم را پرداخت کردیم و در حوزه پرداخت هزینه دارویی، بدهی نداریم.

موسوی در ادامه این نشست خبری، همچنین اعلام کرد که خدمات ناباروری سال گذشته برای اولین بار در راستای تعالی جمعیت تحت پوشش قرار گرفت و رشد ۱۲ برابری را اکنون در پرونده‌هایی که برای این موضوع تشکیل شده شاهد هستیم. تاکنون ۴۷ هزار و ۵۰۰ پرونده تشکیل شده و بالغ بر ۴۰۰۰ میلیارد ریال هزینه تقبل شده از حوزه ما برای کمک بودهاست.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه سالانه حدود ۱۶۰ میلیون مراجعه با هوشمندسازی خدمات به صورت غیرحضوری صورت می‌گیرد که از این تعداد سالانه ۴۴ میلیون ارائه خدمت انجام شده است، گفت: در سال ۱۴۰۰، ۴۳ خدمت، غیرحضوری ارائه شد و تاکنون ۵۷ خدمت، غیرحضوری ارائه می‌شود.

موسوی با اشاره به نسخه الکترونیک اظهار کرد: تاکید ما در این زمینه بر توسعه بیشتر و عمق بخشی کیفی به این موضوع است. در حال حاضر بیش از ۹۷ درصد نسخه نویسی‌ها الکترونیک است و نسخه پیچی در بخش پاراکیلینیک نیز بیش از ۹۰ درصد شده است.

وی با اشاره به ارائه مشاوره بیمه‌ای از طریق خط تلفن ۱۴۲۰ گفت: در سال گذشته ۷.۵ میلیون مشاوره به صورت غیرحضوری اتفاق افتاد. البته این هم به صورت هوش مصنوعی رونمایی خواهد شد که با استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی و چت هوشمند، مشاوره هایمان نیز به سمت الکترونیکی برود که امید است در این زمینه نیز کارهایی بیش از این انجام دهند.

موسوی در بخش دیگری از سخنان خود به حوزه اقتصادی اشاره کرد و گفت: افزایش نرخ بازدهی و رشدی که دنبال می‌کردیم و مسئله فساد و مواجهه با مداخلات نامعمول جزو اولویت‌هایمان بود. دو شاخص افزایش تولید و سود را جزو اولویت‌ها قرار دادیم.

وی با بیان اینکه ۱۲ راهبرد کلان اقتصادی جمع بندی شده است که در شستا پیگیری می‌شود، خاطرنشان کرد: در ۲۲ شرکت، ثبت رکورد تاریخ فعالیت تولیدی را داریم. در ۳۹ شرکت ثبت رکورد در ۵ سال اخیر داشته‌ایم و در ۱۹ شرکت بیش از ظرفیت اسمی تولید داریم.

موسوی خاطرنشان کرد: فروش تجمیعی شستا براساس آخرین رقم اعلامی در سال ۱۴۰۰، ۱۶۱ همت بوده و در سال گذشته ۲۳۰ همت فروش تجمیعی را در شستا شاهد هستیم؛ یعنی ۴۳ درصد رشد. در سود خالص تجمیعی، سال ۱۴۰۰ حدود ۳۷.۹ همت سود خالص داشتیم و با افزایش ۵۰ درصدی در سال ۱۴۰۱ این رقم به ۵۷ همت رسید.

وی با بیان اینکه در حوزه پروژه‌های شستا ۹۰ پروژه توسعه‌ای و ایجادی تعریف شد که سال گذشته ۱۴ پروژه، بالغ بر ۴۷ همت عملیاتی شده است، خاطرنشان کرد: شستا ۴۰۰ همت ظرفیت سرمایه گذاری در برنامه ۴ ساله در حوزه سرمایه گذاری پیش بینی کرده است. سال قبل حدود ۵۰ همت هدفگذاری شده بود که این اتفاق افتاده است و سال جاری نیز رقم ۸۰ همت اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه توسعه مراکز ما عمدتا در مناطق محروم بوده است، گفت: اساسا توسعه ایجادی ما در مناطق محروم براساس سطح بندی است. اکنون یکی از مراکزی که با رویکرد توجه به منطقه محروم با وزارت بهداشت توافق کردیم بیمارستان دهدشت است که در سفر رئیس جمهوری مصوب شده است که ۳۰ درصد هزینه را سازمان و ۷۰ درصد را وزارت بهداشت پرداخت کند؛ این مدل را برای بقیه مناطق جهت اجرا اعلام امادگی کرده‌ایم.

موسوی در پاسخ به اینکه چند درصد شاغلان بیمه ندارند و چه راهکاری در این زمینه در نظر گرفته شده است؟ توضیح داد: برآورد می‌شود که حدود ۶ میلیون نفر می‌توانند تحت پوشش بیمه ما قرار گیرند. ارقام متفاوت است؛‌ براساس آخرین گزارش حوزه بیمه‌ای، در بین افراد شاغل ۵.۲ میلیون نفر را برآورد کرده بودند که شاغل هستند و فرار بیمه‌ای دارند یا پاره وقت هستند و بیمه‌شان واریز نمی‌شود.

وی این را هم گفت که اکنون برآورد داریم که کارفرما خودش بیمه شده نیست و همکاران در حال فراهم کردن بستری هستند که یکی از راهکارها این است که به سراغ بیمه‌های پلتفرمی برویم. اکنون در اسنپ حداقل می‌توان بین یک تا ۲ میلیون نفر را تحت پوشش قرار داد. در برنامه هفتم پیش‌بینی شده است که به این سمت برویم که اختیارا و ترویجا و به صورت تبلیغی دوستان از این مواهب استفاده کنند و اگر این اتفاق نیفتاد باید به سمت بیمه‌های اجباری برای این مشاغل برویم. در رابطه با کارفرمایان نیز همین گونه است. اکنون دوستان طرحی را برای کارفرمایان آماده می‌کنند که به شکل توافقی کارفرماها خود را بیمه کنند.

وی درخصوص فرار بیمه‌ای نیز بیان کرد: در این زمینه هم رویکرد خوداظهاری و هم رویکرد بازرسی و کشفی‌ها را دنبال می‌کنیم و امسال حداقل ۵۰۰ هزار نفر هدفگذاری شده است که کشفی‌های بیمه‌های اجباری را از طریق بازرسی داشته باشیم.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در ادامه با اشاره به اینکه بالغ بر ۴۶ هزار نفر کادر پزشکی در مراکز ملکی‌مان ارائه خدمت می‌کنند و نظام جامع تامین نیروی انسانی در این سازمان موجود است، گفت: افت نیرو به اقتضای شرایطی که براساس بازنشستگی اتفاق می افتد حاصل می‌شود و به همان نسبت جذب در بخشهای مختلف رقم می‌خورد. سال گذشته بالغ بر ۳۵۰۰ نفر جذب نیروی انسانی داشتیم که امسال هم پیش‌بینی‌هایی در این زمینه صورت گرفته و کارهای مقدماتی آن در حال انجام است تا افت نیرو را تامین کنیم.

موسوی این را هم اعلام کرد که اصلاح نظام پرداخت پزشکان را هیات مدیره مصوب کرده است و ضابطه اجرایی آن ظرف همین هفته‌ها ابلاغ می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بعد از ۶ سال برای اولین بار تبدیل وضعیت نیروهای درمان علی الخصوص پزشکان را امسال انجام دادیم و این هم ظرفیتی بود که بتوان جذب و نگهداشت نیروی انسانی را برای حوزه پزشکان و پرستاران انجام دهیم.

وی درخصوص بیمه دانشجویی نیز گفت: در بحث بیمه دانشجویی طرح جدیدی را حوزه بیمه‌ای تحت عنوان بیمه خانوار ایرانی آغاز کردیم و هم بیمه زنان خانه دار و هم بیمه دانشجویان را دنبال کردیم. در ذیل بیمه خانوار ایرانی ۱.۴ میلیون نفر جذب داشتیم که ۵۳ هزار دانشجو اکنون ثبت نام کرده‌اند.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=73081

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.