• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
6
تجلیل ویژه از :

ایرج طهماسب در آیین اهدای جوایز جشنواره قصه‌گویی

  • کد خبر : 45
  • 03 دی 1398 - 17:25
ایرج طهماسب در آیین اهدای جوایز جشنواره قصه‌گویی
تجلیل از ایرج طهماسب به عنوان یکی از خالقان مجموعه «کلاه قرمزی»، حضور غافلگیر کننده مرضیه برومند روی صحنه، خاطره‌گویی شوخ طبعانه رضا کیانیان و... از جمله بخش‌های ویژه مراسم اختتامیه جشنواره قصه‌گویی بود.

به گزارش خبرگزاری فارس، بیست‌ودومین دوره جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شنبه ۳۰ آذر در حالی به کار خود پایان داد که مجموعه‌ای از محبوب‌ترین قصه‌گویان و هنرمندان دوست‌داشتنی و کاراکترهایی که برای خیلی از ما خاطره‌ساز بوده‌اند، با حضور در این مراسم حضار را به وجد آوردند؛ استقبال گرم مردم از این دوره جشنواره چنان در اختتامیه نمود پررنگی داشت که موجب شد تا بارها آوای تشویق حضار و فریادهای کودکان و نوجوانان حاضر در سالن، فضا را پر کند.

تجلیل از ایرج طهماسب به عنوان یکی از خالقان مجموعه «کلاه قرمزی»، حضور غافلگیر کننده مرضیه برومند روی صحنه، خاطره‌گویی شوخ طبعانه رضا کیانیان و… از جمله بخش‌های ویژه مراسم اختتامیه بودند که به‌شدت با واکنش مثبت حاضران در سالن و تشویق‌های پی‌درپی و مداوم آنان مواجه شد.

پخش گزارشی تصویری از اتفاق‌های این دوره جشنواره نخستین بخش مراسم بود. سپس گروه آفرینش به رهبری سهیل مطیعا سرودی شنیدنی را با محوریت گلچینی از قصه‌های معروف روی صحنه اجرا کردند.

سروش صحت: افزایش قابل توجه شرکت کنندگان نشان از تأثیرگذاری جشنواره قصه‌گویی دارد

در ادامه سروش صحت، دبیر هنری جشنواره روی صحنه آمد. او در صحبتی کوتاه درباره این جشنواره گفت: خوشحالم این جشنواره با شکوه‌تر از قبل برگزار شد و در این دوره شاهد افزایش قابل توجه شرکت کنندگان علاقه‌مند نسبت به دوره گذشته بودیم که این نکته، نشان از تأثیرگذاری این رویداد دارد.

رییس جشنواره: برندگان اصلی جشنواره قصه‌گویی امسال، قصه‌گویان و خانواده‌ها بودند

محمدرضا زمردیان رییس بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی و معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مراسم پایانی این رویداد گفت: خدا را شاکرم در دو سال پیاپی به عنوان عضو کوچکی از کانون در خدمت شما عزیزان در جشنواره قصه‌گویی بودم. قطار جشنواره بیست‌ودوم امسال با انتشار فراخوان از خرداد آغاز به حرکت کرد و پس عبور از ۱هزار و ۱۰۰ مرکز کانون پرورش فکری در سراسر کشور و برگزاری جشن‌های قصه‌گویی، به ۳۱ جشنواره استانی رسید و با عبور از پنج جشنواره منطقه‌ای در آستانه شب یلدا به تهران رسید. مسافر این قطار نزدیک به ۱۷هزار قصه‌گو بودند که برای مخاطبان‌شان قصه گفتند و آن‌ها را وارد دنیای قصه‌ها ‌کردند.

وی بیان کرد: جشنواره امسال هم به لحاظ کمّی و هم کیفی جشنواره‌ای قابل توجه بود؛ حضور ۱۷هزار قصه‌گو نشان داد که جشنواره به لحاظ ترویج قصه‌گویی و اهدافی که در این حوزه دارد، به موفقیت‌های قابل قبولی رسیده است، اما این عدد به تنهایی اهداف جشنواره را محقق نمی‌کرد، بلکه استقبال مخاطبان جشنواره در سراسر کشور ثابت کرد به لحاظ کیفی قصه‌گویان کانون و عزیزانی که در این جشنواره شرکت کردند، توانسته‌اند نیاز مخاطبان را بشناسند و به آن‌ها پاسخ دهند.

زمردیان در ادامه از همه حاضران در این جشنواره، اساتید، داوران و مردم تشکر کرد و افزود: از طریق جشنواره قصه‌گویی، امسال ۲۶هزار و ۵۱۵ بار در کشور قصه‌گویی انجام شد و مخاطبان نیز استقبال چشمگیری داشتند و ما شرمنده مردم و خانواده‌هایی شدیم که از ۲۶ آذر که همزمان با آلودگی هوا و تعطیلی مدارس، به جشنواره آمدند و فضای کوچک در حد بضاعت ما، ظرفیت پذیرایی از آن‌ها را نداشت.

وی مخاطبان اصلی جشنواره قصه‌گویی را مردم و قصه‌گوها دانست و توضیح داد: به اعتقاد من، جشنواره امسال دو برنده اصلی داشت؛ برنده اول قصه‌گویانی بودند که توانستند مخاطبان را به سالن‌ها بکشانند و پای قصه‌ها نگاه دارند و برای آن‌ها جذابیت ایجاد کردند و میزان مخاطبان نشان می‌دهد که آن‌ها در ارائه هنرمندانه خودشان در قصه‌ها موفق بودند. اما برنده اصلی، خانواده‌هایی بودند که در این دوره با وجود گستردگی ابزار سرگرمی که برای دوران فراغت بچه‌ها وجود دارد، قصه شنیدن را انتخاب کردند و در جشنواره حضور یافتند.

رییس جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در پایان از همراهی سازمان‌ها و دستگاه‌های فرهنگی و هنری تشکر و ابراز امیدواری کرد با کمک و همراهی همه مراکز و سازمان‌ها، قصه‌گویی که قدمتی دیرین در کشور دارد، احیا و شب یلدا به عنوان شب قصه‌گویی معرفی شود.

اهدای جوایز بخش بین‌الملل

در ادامه، جوایز بخش «بین‌الملل» اهدا شد.

سپس گیتی خامنه داور بخش بین‌الملل، اصغر همت و عباس جهانگیریان نویسنده و داور بخش منطقه‌ای جشنواره قصه‌گویی برای اهدای جایزه‌ها روی صحنه آمدند. خامنه در ابتدا بیانیه هیأت داوران این بخش را قرائت کرد که در بخشی از آن آمده: «این دوره از جشنواره رویکردهای حائز اهمیت بسیاری داشت و از جمله مهم‌ترین آنها توجه قصه‌گویان نوجوان به شاهنامه فردوسی است».

در ادامه ساره قصیر با قصه جوجه که جایزه اول در بخش قصه‌گویی بین‌الملل را به طور مشترک با مهدی محمدیان با قصه «در بهای آزادی» از تهران دریافت کرد، پس از دریافت جایزه گفت: این جشنواره در دنیا بی‌مانند است و خوشحالم در کنار قصه‌گویان ژاپنی، ترکی و کوبایی اجرا کردم و مطمئنا شما بهترین هستید، نه من.

در این بخش هیچ اثری واجد دریافت جایزه دوم شناخته نشد. رتبه‌ سوم نیز به صورت مشترک به مریم فهیم‌پور با قصه «این کدوی پیرزن نیست» از خوزستان، کیمیا یعقوبی گودرزی با قصه «بیژن و منیژه» از تهران و سولماز صادق زاده‌نصرآبادی با قصه «قدم یازدهم» از آذربایجان شرقی اختصاص یافت.

گیتی خامنه، مرتضی سرهنگی و اشکان خطیبی، هیأت داوران بخش بین‌الملل بودند.

تقدیر از طلایه‌دار قصه‌های دفاع مقدس

سپس مجری مراسم با بیان قصه جنگ ایران و عراق از محمدحسین قدمی به عنوان طلایه‌دار قصه‌های دفاع مقدس، معلم و نویسنده کتاب‌هایی مانند شب خاطره و… روی صحنه دعوت کرد و فاضل نظری، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از این نویسنده قدردانی کرد.

قدمی برای تعریف دو قصه پشت تریبون حاضر شد و گفت: خاطرات تلخ و شیرین از جنگ توامان بوده و تصمیم به قصه‌گویی را از خاطرات شیرینم دارم، اما بسیار دشوار است که از بین قصه‌ها دو اثر را انتخاب کنم که دو نسل کودکان و بزرگسالان را در برگیرد.

قدمی در نهایت دو اثر را با شور و حال برای حاضران تعریف کرد.

رضا کیانیان و خاطرات بامزه دوران تحصیل!

رضا کیانیان، مهمان و قصه‌گوی ویژه برای قصه‌گویی روی صحنه حاضر شد. او که با وجود کسالت خود را به اختتامیه جشنواره رسانده بود، ضمن اشاره به اینکه خود یک کانونی است، گفت: نسل پرافتخاری از هنرمندان کشور همه از هنرجویان کانون بودند. او ادامه داد: شب یلدا شب طولانی سال و ایرانیان با شب چله به استقبال این شب می‌روند. شب چله یعنی شب میوه‌های خوشمزه و شب قصه‌گویی.

این هنرمند در ادامه قصه‌ای از دوران دبستان تا دبیرستان خود گفت. حاضران در سنین مختلف با اشتیاق قصه کیانیان را که مایه‌های طنز داشت، دنبال و بارها او را تشویق کردند.

اهدای جوایز قصه ۹۰ ثانیه

در ادامه مراسم جوایز قصه ۹۰ ثانیه با حضور مسعود فروتن، داور این بخش و مریم سعادت از مهمانان ویژه اختتامیه اهدا شد.

برگزیده منتخب در رتبه اول قصه ۹۰ ثانیه، کودکان شیرخوره‌ای بودند که در آغوش پدر و مادرشان روی صحنه آمدند و عروسک‌های نمایش‌های این جشنواره جایزه‌اش را اهدا کردند. ساره وفا مادر این دوقلوها از استان مرکزی با قصه «سیامک و سیاوش» به عنوان نفر اول این بخش شناخته شد. منصور خانی از استان تهران نیز با قصه «آرزوهای من» در جایگاه دوم قرار گرفت و بیتا شهبازی از استان آذربایجان شرقی با قصه «زندگی من» موفق به کسب مقام سوم شد.

همچنین در فرآیند رای‌گیری انتخاب قصه برتر از نگاه مخاطبان به ترتیب محسن وظیفه پشتکوه با قصه «زلزله تا زلزله» از استان اردبیل، لی‌لی‌ناز زین‌وند لرستانی با قصه «دعای مستجاب شده» از استان خوزستان و آوا عزیزپور با قصه «من و بابام و آجیل» از استان اردبیل به عنوان قصه‌گوهای برتر در مقام‌های اول تا سوم قرار گرفتند. دیپلم افتخار این بخش نیز به علی بندیمه با قصه «لب، لب ندیده» از قم و مریم ابراهیمی‌فر از گیلان با قصه «لحظه‌های شیرین» تعلق گرفت.

هیات داوران بخش قصه‌ ۹۰ ثانیه رسول صدرعاملی، حبیب رضایی، مسعود فروتن، گلاره عباسی و مهدی رجبی بودند. قصه‌های ۹۰ ثانیه‌ای در جشنواره بیست‌ودوم شامل بخش‌های جنبی با عنوان «قصه زندگی من»، «قصه‌های شهر من»، «قصه کانون زبانی‌ها» و «قصه خبرنگاران» بود.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=45
  • نویسنده : علی بخشایشی
  • منبع : فارس

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.