• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
0

ایران سرآمد تولید فولاد سبز در جهان است

  • کد خبر : 79230
  • 03 آبان 1402 - 11:20
ایران سرآمد تولید فولاد سبز در جهان است

کمال زاده با تبیین وضعیت فولاد سبز در جهان گفت: برای عبور از فناوری‌های موجود و رسیدن به تکنولوژی فولاد سبز نیاز به یک سرمایه‌گذاری کلان توأم با توجیه اقتصادی است اما چالش اصلی این است که آیا اقتصاد جهان گنجایش و ظرفیت این حجم از سرمایه‌گذاری را در این حوزه دارد یا خیر؟

مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران با اشاره به این موضوع که مبحث فولاد سبز یک مبحث نوینی است بر این موضوع تأکید داشت که بایستی از موضوعات و از جهات مختلفی به این مبحث نو نگاه شود. مدیر عامل شرکت فولاد آلیاژی ایران در پنل تخصصی بیست و پنجمین همایش سمپوزیوم فولاد ۱۴۰۲ در کیش گفت: برای عبور از فناوری‌های موجود و رسیدن به تکنولوژی فولاد سبز نیاز به یک سرمایه‌گذاری کلان توأم با توجیه اقتصادی است اما چالش اصلی این است که آیا اقتصاد جهان گنجایش و ظرفیت این حجم از سرمایه‌گذاری را در این حوزه دارد یا خیر؟

محمد کمال‌زاده در ادامه به این موضوع اشاره کرد که موضوع اصلی در تولید فولاد سبز در دنیا، موافقت کشورهای بزرگ جهان برای رسیدن به این هدف است و این توضیح را داد که ۵۷ درصد از فولاد دنیا توسط کشور چین تولید می‌شود که ۹۰ درصد از آن توسط کوره‌ی بلند است به این معنی که تقریبا هزار و صد میلیون تن فولاد جهان از طریق روش کوره بلند تولید می‌شود و اگر بخواهیم این میزان تولید را به سمت فولاد سبز ببریم، چیزی حدود ۵ هزار میلیار دلار برای آن به سرمایه نیاز است. عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با تأکید بر سرمایه‌گذاری‌های کلان کشورها در بحث تولید فولاد سبز، گفت: موضوع اصلی بر سر تولید این نوع فولاد این است که با این حجم از سرمایه‌گذاری، آیا کشورهای بزرگ تولیدکننده فولاد ترجیح می‌دهند همچنان به روش‌های سنتی این کار انجام بگیرد یا خیر؟ در حالیکه جهان امروز نگران محیط‌زیست و تغییرات اقلیمی است. به عقیده‌ی مدیر عامل فولاد آلیاژی ایران، بهترین مدل برای رسیدن به فولاد سبز،مدل تولید فولاد سبز از طریق تولید هیدروژن سبز است؛ چراکه اگر کشورها بخواهند تولید را از روش‌هیدروژنی تولید کنند، موانع بسیاری سر راه است که حل نشدنی است و مهمتر از همه اینکه آیا شرایط تکنولوژی موجود در دنیا توان تولید فولاد سبز را به روش هیدروژنی دارند یا خیر.

این فعال حوزه فولاد با تاکید بر این که مدل جهان برای رسیدن به فولاد سبز نبایستی یک مدل آرمان‌گرایانه باشد، ادامه داد: اما می‌توان از مدل‌های دیگری مانند جذب CO2 استفاده کرد؛ چرا که جذب این CO2 می‌تواند ارزش افزوده داشته باشد و از آن برای تبدیل به محصولات پتروشیمی با ارزش افزوده بالا استفاده کرد. وی در ادامه به این موضوع اشاره داشت که برای رسیدن به فولاد سبز، باید سندی را تدوین کنیم و به سمت مدل‌هایی برویم که قابلیت اجرا داشته باشند، و خاطر نشان کرد که کشور ایران در تولید فولاد سبز سرآمد کشورهای دیگر است؛ چراکه ۹۰ درصد از تولید ما در که کوره‌هایEAF تولید می‌شود که همین یک امتیاز مثبت برای صنعت فولاد کشور به حساب می‌آید . وی با اشاره به روش تولید فولاد در کشور، گفت: با استفاده از روش تولید با کوره‌های EAF ما می‌توانیم به سمت جذب CO2 و حتی تبدیل آن به یک کالای اقتصادی پیش برویم و به سمتی برویم که کربن کمتری را در فضا منتشر کنیم.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=79230

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.