• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
3

ایران، ظرفیت تولید سالانه ۲/۵ میلیون تن فولادهای آلیاژی را داراست

  • کد خبر : 81345
  • 11 آذر 1402 - 12:10
ایران، ظرفیت تولید سالانه ۲/۵ میلیون تن فولادهای آلیاژی را داراست

صنعت فولاد در آینده نیازمند تکنولوژی‌های با تولید دی‌اکسید کربن مایل به صفر است.

مهندس محمد کمال‌زاده، مدیرعامل فولاد آلیاژی ایران با اشاره به اینکه مصرف فولادهای آلیاژی عمدتا در حوزه‌های توسعه‌ای همچون خودروسازی، تجهیزات، تکنولوژی‌های تولیدی و… است، افزود: در کشورهای درحال توسعه به واسطه رشد اقتصادی و تولیدی آن‌ها، شاهد رشد تولید و مصرف محصولات با ارزش‌افزوده بالا مانند فولادهای آلیاژی هستیم؛ درنتیجه، مصرف فولادهای آلیاژی نسبت مستقیم با توسعه‌یافتگی کشورها دارد.

از سوی دیگر، سرانه مصرف فولادهای آلیاژی در ایران بالغ‌بر یک‌سوم دنیا است. به تعبیری، ایران درحال‌حاضر با تولید یک میلیون تن انواع فولادهای آلیاژی، ظرفیت تولید سالانه تا ۲/۵ میلیون تن فولادهای آلیاژی را داراست.

مدیرعامل شرکت فولادآلیاژی ایران افتتاح پروژه “فولادسازی۲” شرکت فولاد آلیاژی ایران را عنوان و خاطرنشان کرد که با تولیدات این خط جدید، بالغ‌بر ۷۰۰ تا یک میلیون تن به تولیدات شرکت فولاد آلیاژی ایران، میزان سه درصد به فولادسازی و بیش از ۷۰ درصد به ظرفیت تولید فولادآلیاژی کشور افزوده خواهد شد.

به گفته وی، میزان تولید فولادهای آلیاژی در دنیا ۲۵۰ میلیون تن گزارش شده و از این میزان، سهم ایران بالغ‌بر یک میلیون تن، معادل ۰/۴ درصد از فولاد آلیاژی دنیا است؛ یکی از دلایل عدم‌توسعه‌یافتگی فولادهای آلیاژی، مشکلات ناشی از انتقال ارز، قوانین صادراتی، بخشنامه‌های متعدد و… است که مانع از برنامه‌ریزی بلندمدت صادراتی شرکت‌های تولیدکننده می‌شوند.

تغییر نگاه مسولان در راستای ایجاد ارزش‌افز‌وده واحدهای تولیدی در بازارهای داخلی و صادراتی، موجب رشد اقتصادی کشور خواهد شد که سود حاصل از آن، موجبات رشد اقتصادی، توسعه صنایع مادر، افزایش اشتغال‌زایی و… می‌گردد؛ موضوع حائز اهمیت در این باره، کیفیت در تولید فولادهای آلیاژی است، چراکه این نوع فولادها کاربردهای حساسی دارند و ریسک‌پذیر هم نیستند به همین دلیل کیفیت در این صنعت حرف اول را می‌زند.

او با تأکید بر اینکه برای رقابت در این صنعت هیچ راهی جز انقلاب صنعتی چهارم وجود ندارد، تصریح کرد که امروز واردات فولادهای آلیاژی به کشور نزدیک به صفر است و حرکت به سمت کنترل و پایش آنلاین موجب تضمین کیفیت می‌گردد.

کمال‌زاده گفت‌: شرکت فولادآلیاژی ایران تاکنون با بهره‌گیری از توان و تکنولوژی نیروهای داخلی، طراحی و تولید ۴۷۷ گرید فولادهای آلیاژی را محقق ساخته است؛ اما بازار مصرف داخلی محدود است و ضروری است، زمینه صادرات محصولات آلیاژی محیا گردد.

وی با اشاره به دیگر پروژه‌های توسعه‌ای شرکت خاطرنشان کرد: پروژه وایر فولاد آلیاژی ایران درحال‌حاضر طبق برنامه، ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و در طراحی و ساخت این پروژه از تکنولوژی پومینی ایتالیا، توسط متخصصان داخلی صورت گرفته است.

تولید فولاد با کمترین انتشار دی‌اکسید کربن با صرفه اقتصادی بالا در دستور کار صنایع قرار گیرد

مدیرعامل فولاد آلیاژی ایران درخصوص وضعیت تولید فولاد سبز نیز به خبرنگار ما گفت: دستیابی به تولید واقعی “فولاد سبز”، نیازمند بازنگری و بررسی نقشه راه است.

به گفته کمال‌زاده، ۵۷ درصد از فولاد دنیا توسط کشور چین تولید می‌شود که از این میان، بالغ‌بر ۹۰ درصد آن کوره‌بلند است؛ به این معنی که میزان هزار و صد میلیون تن فولاد جهان از طریق روش کوره‌بلند تولید می‌شود و سوق دادن این حجم از تولیدات به سمت فولاد سبز، نیازمند سرمایه‌گذاری حدود ۵ هزار میلیار دلاری است.

از سوی دیگر، تولید فولاد سبز نیازمند انرژی سبز است و دستیابی به راهکار اجرایی آن کامل محقق نشده است و باید بررسی شود که آیا شرایط تکنولوژی موجود در دنیا توان تولید فولاد سبز را به روش هیدروژنی دارند یا خیر.

کمال‌زاده با تاکید بر اینکه روش‌های دستیابی به فولاد سبز، کم‌کربن و یا کربن‌صفر، باید واقع‌بینانه باشد، تصریح کرد که می‌توان از مدل‌های دیگری مانند جذب CO2 استفاده کرد؛ تولید فولاد کم‌کربن با روش‌هایccs یا ccu و تبدیل کربن حاصل از آن به یک محصول با ارزش‌افزوده مانند متان، توجیه اقتصادی خواهد داشت.

به گفته او، کشور ایران در تولید فولاد سبز سرآمد کشورهای دیگر است؛ چراکه ۹۰ درصد از تولید فولاد به روش قوس‌الکتریکی تولید می‌گردد که همین یک امتیاز مثبت برای صنعت فولاد کشور به‌شمار می‌آید.

منبع خبر: رسانه‌ای پردازش

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=81345

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.