• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
2

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان پژوهشکده بیمه و دانشگاه بین‌المللی قم

  • کد خبر : 85162
  • 21 بهمن 1402 - 11:59
انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان پژوهشکده بیمه و دانشگاه بین‌المللی قم

طی نشستی با حضور رئیس پژوهشکده بیمه و رئیس دانشگاه بین‌المللی قم و با هدف ایجاد زمینه‌های همکاری و استفاده از توانایی‌های علمی و اجرایی طرفین به‌ منظور ارتقاء فعالیت‌های علمی، آموزشی، پژوهشی، مطالعاتی و همچنین ضرروت ایجاد گفتمان مشترک برای ارتقای کیفیت فعالیت‌های پژوهشی مورد نیاز صنعت بیمه کشور، تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان پژوهشکده بیمه و دانشگاه بین‌المللی قم امضا شد.

 به گزارش رویداد خبر به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل پژوهشکده بیمه، این دیدار روز دوشنبه ۱۶ بهمن ماه ۱۴۰۲ با حضور دکتر محمدمهدی عسگری رئیس پژوهشکده بیمه، حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمدحسین شریفی رئیس دانشگاه بین‌المللی قم، جمعی از معاونین، مدیران ارشد و اعضای هیات علمی دو مجموعه‌ به میزبانی دانشگاه قم برگزار گردید.
دکتر محمدمهدی عسگری رئیس پژوهشکده بیمه در این نشست پس از معرفی اهم فعالیت‌های پژوهشکده بیمه و اقدامات توسعه‌ای و کاربردی این مرکز در راستای پیاده‌سازی نظام تکافل در صنعت بیمه کشور  به تشریح تعاملات پیشین میان پژوهشکده بیمه و دانشگاه قم پرداخت و خاطرنشان کرد، دانشگاه قم تنها دانشگاه کشور است که قبل از انعقاد تفاهم‌نامه با پژوهشکده بیمه، موفق به تصویب دو طرح پژوهشی در شورای پژوهشی پژوهشکده بیمه شده است.
رئیس پژوهشکده بیمه در ادامه تصریح کرد؛ با وجود سابقه ۴۰ ساله بانکداری اسلامی، موضوع تکافل در طی سال‌ها در کشور مغفول مانده بود و با همت پژوهشکده بیمه و با حمایت رئیس جمهور، وزیر اقتصاد و رئیس کل بیمه مرکزی، از سال گذشته گام‌های موثری در راستای ارائه محصولات تکافل در کشور برداشته شد و ضمن تشکیل کارگروه تکافل و تاسیس شورای فقهی صنعت بیمه، اکنون ده شرکت بیمه مجوز عرضه محصولات تکافل در کشور را دریافت نموده و فعالیت خود را در این حوزه آغاز کرده‌اند. پژوهشکده بیمه همچنین در نظر دارد در گام دوم و تا پایان سال جاری اولین شرکت تخصصی تکافل در کشور را تاسیس نماید.
دکتر عسگری افزود؛ پژوهشکده بیمه با برخورداری از پنج گروه پژوهشی عمومی بیمه، اموال و مسئولیت، اشخاص، فناوری‌های نوین و مطالعات اسلامی بیمه و اعضای هیات علمی متخصص در علم اقتصاد، آمار، ریاضی و بیم‌سنجی آماده همکاری با دانشگاه قم در حوزه‌هایی مانند مطالعات اسلامی و هوش مصنوعی می‌باشد. همچنین مذاکراتی با وزارت علوم تحقیقات و فناوری انجام و موافقت اولیه برای تاسیس ۴ گروه پژوهشی جدید در پژوهشکده بیمه اخذ شده است که در این صورت پژوهشکده بیمه در آینده نزدیک به پژوهشگاه صنعت بیمه تبدیل خواهد شد.
رئیس پژوهشکده بیمه با اشاره به تاکید وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بر لزوم مشارکت پژوهشکده بیمه در کلیه پژوهش‌های بیمه‌ای کشور تصریح کرد؛ پژوهشکده بیمه در طول سال جاری بیش از ۸۰ کارگاه آموزشی حضوری و بر خط برگزار کرده که یک سوم این رویدادها، وبینارهای آموزشی بین‌المللی و عموما با موضوع تکافل بوده است و در تاریخ صنعت بیمه بی‌نظیر است. همچنین همایش بیمه و توسعه ۱۴۰۲ با حضور بیش از ۲۰ شخصیت علمی برجسته حوزه تکافل بیمه و مالی اسلامی و اساتید دانشگاه از ۵ کشور مالزی، اندونزی، ترکیه، پاکستان و انگلستان و برگزار گردید.
دکتر عسگری با اشاره به تعاملات بین‌المللی پژوهشکده بیمه در طول یک سال گذشته تصریح کرد، پژوهشکده بیمه در زمینه فرصت‌های مطالعاتی نیز با دانشگاه مرمره ترکیه، دانشگاه اینسیف مالزی و دانشگاه بین‌المللی اسلامی مالزی مذاکراتی را انجام داده و موافقت این مراکز را برای برگزاری دوره‌های فرصت مطالعاتی دریافت کرده است. بر این اساس پژوهشکده بیمه علاوه بر نگارش طرح‌های پژوهشی مشترک، آمادگی دارد تا در حوزه تعاملات بین‌المللی نیز با دانشگاه قم همکاری داشته باشد.
رئیس پژوهشکده بیمه با اشاره به سابقه تاریخی تکافل و طرح موضوع تکافل در کتاب تحریر الوسیله امام خمینی (ره) در قالب تضامن در سال ۱۳۴۳، تصریح کرد پژوهشکده بیمه ضمن استقبال از تکثیر و گسترش فعالیت‌های خود با همکاری دانشگاه قم آمادگی دارد تا گروه پژوهشی یا شعبه‌ای از پژوهشکده بیمه را با هدف فعالیت تخصصی بر روی موضوع تکافل و مطالعات اسلامی بیمه در این دانشگاه تاسیس نماید.
دکتر عسگری تاکید کرد، اعضای هیئت علمی پژوهشکده بیمه و اساتید دانشگاه فعال در حوزه بیمه آمادگی همکاری به عنوان اساتید مشاور پایان نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‌های دکتری دانشگاه قم را خواهند داشت. وی با اشاره به نقاط قوت دانشگاه قم در بعد بین‌المللی خاطرنشان کرد، پژوهشکده بیمه ظرفیت و آمادگی دارد تا همکاری اساتید بین‌المللی فعال در حوزه بیمه، تکافل و مالی اسلامی را در راستای فعالیت‌های علمی مشترک با دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه قم جلب نماید.
رئیس پژوهشکده بیمه با اشاره به برگزاری سه دوره آموزشی بین‌المللی در کشورهای مالزی و امارات متحده عربی، آمادگی خود را برای برگزاری دوره‌های آموزشی مشترک با همکاری دانشگاه قم اعلام و تصریح کرد، پژوهشکده بیمه ضمن برگزاری دوره آموزشی پیشرفته تکافل در اسفند ماه سال جاری با همکاری آکادمی شغلی کینگز دبی، در اردیبهشت ماه سال آینده نیز با همکاری موسسه بیم سنجی هند دوره آموزشی تخصصی در حوزه بیمسنجی را در بمبئی یا دبی برگزار خواهد نمود و از حضور اعضای هیات علمی دانشگاه قم در این دوره‌ها نیز استقبال خواهد شد.
رئیس پژوهشکده بیمه در پایان با قدردانی از معاونین و مسئولان دانشگاه قم، به دیدار مدیران صنعت بیمه با رئیس جمهور و تاکید ایشان بر تسریع در ارائه تکافل و گسترش تعاملات بین‌المللی اشاره و تصریح کرد دانش و تجربیات دانشگاه بین‌المللی قم در این حوزه‌ها نیز راهگشای پژوهشکده بیمه خواهد شود.
پس از آن حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمدحسین شریفی رئیس دانشگاه بین‌المللی قم، به تشریح تحولات اخیر این دانشگاه پرداخت و با اشاره به تاسیس دو دانشکده علوم و فناوری‌های همگرا و دانشکده معماری و شهرسازی اسلامی خاطرنشان کرد؛ فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه قم ناظر بر مطالعات اسلامی در حوزه‌های علوم طبیعی و علوم انسانی است ذیل پژوهشکده‌های متعدد این دانشگاه شامل پزوهشکده علوم انسانی اسلامی، پژوهشکده بین المللی مقاومت، پژوهشکده الهیات تطبیقی، پژوهشکده محیط زیست و پژوهشکده مطالعات انسانی آب صورت می‌پذیرد.
رئیس دانشگاه بین‌المللی قم تصریح کرد؛ دانشگاه قم در سال گذشته چهار همایش ملی و بین‌المللی در حوزه بحران‌های زیست محیطی و اقلیمی برگزار کرده و مسائل حائز اهمیت مانند بحران آب که حوزه‌ای جدید در برخی از کشورهای اروپایی نیز می‌باشد را مورد بررسی قرار داده است.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر شریفی تاکید کرد نگاه دانشگاه قم در تمامی مطالعات، نگاه بین‌المللی به ویژه با رویکرد جهان اسلام است. این دانشگاه همچنین با ۳۰۰۰ دانشجوی بین المللی از ۳۰ ملیت مختلف در سال گذشته بر اساس رتبه‌بندی‌های بین‌المللی به عنوان بین‌المللی‌ترین دانشگاه در ایران رتبه‌بندی شده است.
رئیس دانشگاه بین‌المللی قم افزود، دانشگاه قم تمام تاکید خود را بر روی انجام مطالعات با نگاه اسلامی قرار داده است و امیدواریم که در حوزه بیمه و مسائل اقتصادی نیز بتوانیم همکاری موثری با پژوهشکده بیمه داشته باشیم. به علاوه با توجه به این که دانشکده علوم اداری و اقتصاد از پرمخاطب‌ترین دانشکده‌های دانشگاه قم می‌باشد و سالانه ده‌ها پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری در این دانشکده نگارش و دفاع می‌شود، در این بخش نیز آمادگی داریم تا در راستای اولویت‌های پژوهشی پژوهشکده بیمه گام برداریم.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر شریفی همچنین اعلام کرد کلیه ظرفیت‌های دانشگاه بین‌المللی قم در اختیار پژوهشکده بیمه خواهد بود و این دانشگاه آمادگی دارد تا در قالب تاسیس پژوهشکده یا گروه پژوهشی در راستای تکثیر فعالیت‌های پژوهشکده بیمه در سطح جامعه همکاری داشته باشد.
شایان ذکر است در بخش پایانی این نشست، آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان پژهشکده بیمه و دانشگاه بین‌المللی قم برگزار شد.
به موجب این تفاهم‌نامه، دو مجموعه در زمینه « انجام گزارش‏ها و طرح‌های مطالعاتی و پژوهشی»؛ «تشکیل هسته‌های کارشناسی، گروه‏های تخصصی مشاوره‎ علمی و صنعتی، گروه‏های تبادل اطلاعات و تجربیات»؛ «اجرای دوره‎های آموزشی، حرفه‎ای و تخصصی مشترک اعم از داخلی و بین‏المللی»؛ «انتشار کتب، مقالات، نشریات و ویژه‌نامه‌های علمی»؛ «تألیف، تدوین و ترجمه منابع تخصصی، متون، کتب و اسناد علمی و طرح‌های پژوهشی»؛ «انتشار و تبادل اسناد و مدارک علمی، پیوند‏های اطلاع‌رسانی و استفاده از پایگاه‎های اطلاعاتی»؛ «نگارش پایان‌نامه‌های دانشجویی کارشناسی‌‌ارشد و رساله‏های دکتری»؛ «تبادل امکانات، آمار و داده‌ها»؛ «امور رسانه‏ای، تبادل اطلاعات و اطلاع‌رسانی رویدادها، اخبار و دستاوردها»؛ «بهره‌برداری متقابل ازپتانسیل‌های پژوهشی، آموزشی، ترویجی، مطالعاتی، اجرایی، فنی و تخصصی»؛ «برگزاری رویدادهای علمی، نمایشگاه‌های تخصصی، جشنواره‌ها و …»؛ «بهره‌گیری از اساتید، متخصصین، کارشناسان و پژوهشگران معرفی شده از سوی طرفین برای حضور در همایش‌های علمی، نشست‌های تخصصی و نظایر آن»؛ «معرفی مدرسان و اعضای هیأت علمی واجد شرایط برای تدریس دروس مورد نیاز»؛ «اجرای فرصت مطالعاتی اعضای هیأت علمی در صنعت بیمه و تکافل»؛ «طراحی و برگزاری آزمون‎های حرفه‎ای، عمومی و تخصصی مرتبط با بیمه»؛ «برگزاری دوره‏های کارآموزی و کارورزی»؛ «تبادل تجربیات در زمینه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، مستندسازی، مدیریت منابع انسانی، مدیریت سازمان» و «طراحی، اجرا و توسعه محصولات نوین بیمه ‏ای، محصولات مالی اسلامی، تکافل و تکافل اتکایی» همکاری خواهند داشت.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=85162

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.