• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
1

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان پژوهشکده بیمه و موسسه الصادق پاکستان

  • کد خبر : 81398
  • 11 آذر 1402 - 21:29
انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان پژوهشکده بیمه و موسسه الصادق پاکستان

با هدف ایجاد چارچوب همکاری بین طرفین به منظور ارتقای فعالیت‌های مرتبط با توسعه و گسترش دانش در حوزه مالی اسلامی بر اساس منافع متقابل، تفاهم‌نامه‌ همکاری مشترک میان پژوهشکده بیمه و موسسه الصادق پاکستان امضا شد.

به گزارش رویداد خبر به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل پژوهشکده بیمه، نشست انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان پژوهشکده بیمه و موسسه الصادق پاکستان، صبح روز دوشنبه ۶ آذر ۱۴۰۲ با حضور دکتر محمدمهدی عسگری رئیس پژوهشکده بیمه، آیت‌الله شیخ شبیر حسن میثمی رئیس موسسه الصادق پاکستان، مولانا سیدمظهر عباس زیدی مدیر بخش بانکداری، مالی اسلامی و تکافل موسسه الصادق و عضو کمیته ناظرین شرعی بانکداری پاکستان و مدیران ارشد پژوهشکده بیمه برگزار شد.
رئیس پژوهشکده بیمه در ابتدای این دیدار به معرفی سازمان و فعالیت‌های واحدهای علمی و اجرایی پژوهشکده بیمه در دو سطح داخلی و بین‌المللی پرداخت.
دکتر عسگری در ادامه آمادگی پژوهشکده بیمه را برای چاپ و انتشار مقالات علمی موسسه الصادق در حوزه تکافل در نشریه گزارش‌های موردی پژوهشکده بیمه اعلام و تصریح کرد، پژوهشکده بیمه همچنین آمادگی دارد تا آثار علمی این موسسه را در نشریه علمی پژوهشی پژوهشنامه بیمه که با همکاری انجمن مالی اسلامی به صورت فصلنامه منتشر می‌گردد به چاپ برساند. انتشار کتب مشترک در دو بخش تالیف و ترجمه نیز با همکاری پژوهشکده بیمه و موسسه الصادق امکان‌پذیر می‌باشد.
دکتر عسگری با اشاره به تاسیس کارگروه تکافل پژوهشکده بیمه و برگزاری جلسات مستمر از اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ خاطرنشان کرد، پژوهشکده بیمه در مدت کمتر از یک سال و نیم مقدمات ارائه محصولات تکافل در کشور را فراهم ساخت و اکنون ۹ شرکت بیمه ایرانی موفق به دریافت مجوز ارائه تکافل در صنعت بیمه ایران شدند که بزرگترین شرکت بیمه ایران به عنوان تنها شرکت بیمه دولتی با سهم بازار بالای ۳۵درصد در بین این شرکت‌ها قرار دارد. شورای فقهی صنعت بیمه نیز توسط پژوهشکده بیمه تاسیس شده است که الگوهای پیشنهادی شرکت‌های بیمه را برای ارائه پنجره تکافل بر مبنای فقه امامیه مورد بازبینی قرار می‌دهد.
رئیس پژوهشکده بیمه همچنین از نگارش طرح پژوهش پژوهشی با هدف بررسی و تعمق در فتاوای حضرت امام خمینی (ره) در خصوص تکافل خبر داد و تاکید کرد در گام دوم از انجام این پژوهش، استفتائات مقام معظم رهبری در موضوع تکافل مورد مطالعه قرار خواهد گرفت و در نهایت قانون تکافل بر مبنای این فتاوا و استفتائات به تصویب مجلس شورای اسلامی خواهد رسید. وی با اشاره به دیدار با رئیس جمهور ایران در اردیبهشت سال جاری، به تاکید ایشان بر راه‌اندازی تکافل و معرفی مناسب آن در افکار عمومی نیز اشاره و خاطرنشان کرد، پژوهشکده بیمه علاوه بر چاپ و انتشار بروشور آموزشی تکافل به دو زبان فارسی و انگلیسی،  به برگزاری کارگاه‌ها و وبینارهای تکافل در سطح ملی و بین‌المللی همت گمارده است.
دکتر عسگری ضمن تبیین زمینه‌های موجود همکاری مشترک دو مجموعه، آمادگی پژوهشکده بیمه را برای اعزام اعضای هیئت علمی و مدیران به موسسه الصادق پاکستان جهت شرکت در دوره‌های آموزشی فشرده این مجموعه و همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی برای دانش‌پژوهان این موسسه اعلام کرد و افزود، پژوهشکده بیمه پذیرای اساتید موسسه الصادق برای برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی حضوری و برخط خواهد بود.
وی از انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با شرکت سلام تکافل و انجمن بیمه اسلامی اندونزی که بیش از ۸۰ شرکت بیمه را تحت پوشش خود دارد در هفته آینده خبر داد و اعلام کرد در خلال برگزاری همایش بیمه و توسعه در هفته آتی جلسات کاری با حضور معاون وزیر اقتصاد، رئیس کل بیمه مرکزی و مدیران عامل صنعت بیمه در راستای تاسیس شرکت تکافلی مشترک برگزار خواهد شد.
رئیس پژوهشکده بیمه با دعوت از رئیس و مدیران موسسه الصادق برای حضور در همایش بیمه و توسعه ۱۴۰۲ تصریح کرد، در همایش سال جاری اساتید و صاحب‌نظران و مدیران ارشد دانشگاه‌ها و موسسات معتبر بین‌المللی پنج کشور مالزی، اندونزی، انگلستان، ترکیه و پاکستان نیز حضور خواهند داشت.
پس از آن، آیت الله شیخ شبیر حسن میثمی با ابراز خشنودی از آغاز همکاری با پژوهشکده بیمه، به معرفی سوابق تحصیلی و فعالیت‌های علمی، پژوهشی و اجرایی خود در حوزه بیمه، اقتصاد و مالی اسلامی و توسعه علوم مرتبط با بیمه و تکافل پرداخت و خاطرنشان کرد؛ موسسه الصادق تاکنون سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای در حوزه فعالیت‌های علمی، اقتصادی و رفاهی مردم پاکستان‌ انجام داده و در طول فعالیت این موسسه تلاش شده است تا آگاه‌سازی و انتقال دانش بیمه و مالی اسلامی در میان آحاد جامعه به ویژه قشر جوان انجام پذیرد. در این راستا دوره‌های کوتاه مدت کارشناسی مذهب‌شناسی در قالب مدرسه تابستانه برای دانش‌پژوهانی از کشورهای فرانسه، انگلیس، کشورهای آفریقایی، فیلیپین، استرالیا، بنگلادش، پاکستان و هند در شهر قم برگزار گردیده است که بیش از ۲۵۰۰۰ فارغ‌التحصیل داشته است. از این تعداد نیز بیش از ۱۰۰ دانشجو در حوزه علمیه قم پذیرفته شده‌اند و پس از گذراندن مقاطع تحصیلی، اکنون در نقاط مختلف دنیا در حال تدریس و ارائه آموزش‌های مرتبط در این زمینه می‌باشند.
آیت‌الله شیخ شبیر حسن میثمی همچنین به ارائه خدمات مشاوره‌ای در حوزه بانکداری اسلامی به بانک مرکزی پاکستان توسط موسسه الصادق اشاره کرد و افزود، این موسسه پس از سال‌ها فعالیت در حوزه بیمه و بانکداری اسلامی، اقدام به تاسیس بخش بانکداری، تامین مالی و تکافل نموده است و تا کنون ضمن تربیت بیش از ۵۰۰ دانش‌پذیر در رشته‌های مختلف، با پیگیری امور رفاهی شهروندان پاکستان، علاوه بر شیعیان در میان جامعه اهل سنت این کشور نیز مقبولیت ویژه‌ای کسب کرده است.
وی با ابراز خرسندی از آغاز تعاملات با صنعت بیمه ایران، آمادگی موسسه الصادق را برای همکاری با پژوهشکده بیمه در زمینه تدوین پایان‌نامه و طرح‌های پژوهشی در حوزه مالی و اقتصاد اسلامی و نیز بیمه و تکافل اعلام کرد و از رئیس و مدیران پژوهشکده بیمه جهت حضور در همایش ماه ژانویه که در شهر لاهور پاکستان برگزار خواهد شد دعوت به عمل آورد.
رئیس موسسه الصادق فعالیت‌های علمی و آموزشی متنوع پژوهشکده به ویژه در حوزه فناوری‌های نوین بیمه را بسیار جالب توجه دانست و تصریح کرد فناوری‌های نوین یکی از زمینه‌های همکاری دو مجموعه خواهد بود و امید است فعالیت در حوزه تکافل و بیمه رایج زمینه‌ساز ارائه خدمات ارزشمند در صنعت بیمه دو کشور باشد.
مولانا سید مظهر عباس زیدی مدیر بخش بانکداری، مالی اسلامی و تکافل موسسه الصادق و عضو کمیته ناظرین شرعی بانکداری پاکستان نیز در این نشست با ابراز خشنودی از حضور مجدد در جمع رئیس و مدیران ارشد پژوهشکده بیمه، آمادگی موسسه الصادق پاکستان را برای هر گونه همکاری با پژوهشکده بیمه اعلام کرد و افزود؛ مؤسسه الصادق با محیطی پویا آماده هر گونه همکاری آموزشی و پژوهشی با پژوهشکده بیمه در حوزه بیمه و تکافل، مالی اسلامی و سایر موضوعات مرتبط می‌باشد. این موسسه همچنین تفاهم‌نامه همکاری با سایر موسسات مالی  و اقتصادی کشور پاکستان منعقد نموده است که همکاری این مراکز نیز در راستای تقویت ارتباطات بین‌المللی قابل بهره‌برداری می‌باشد.
مولانا سید مظهر عباس زیدی با تاکید بر ضرورت توجه به چالش‌های صنعت تکافل، به ارائه سخنرانی علمی خود با این موضوع در همایش بیمه و توسعه ۱۴۰۲ اشاره کرد و افزود با وجود سهم رو به افزایش تکافل از بازار مالی دنیا، عدم برخورداری از ظرفیت مناسب تکافل اتکائی کماکان به عنوان یک چالش مهم در صنعت تکافل مطرح می‌باشد. بنابراین پژوهشکده بیمه و موسسه الصادق می‌توانند به عنوان پیشگامان این حوزه، راه‌حل‌های نوآورانه و عملیاتی خود را در راستای افزایش ظرفیت تکافل اتکائی دو کشور ارائه دهند.
در بخش پایانی این دیدار دکتر عسگری با ابراز خرسندی از آغاز تعاملات و بهره‌برداری متقابل از دانش و تخصص موجود در دو مجموعه ابراز امیدواری کرد با انعقاد تفاهم‌نامه و آغاز همکاری‌های مشترک، گام‌های موثری در راستای ارتقای صنعت بیمه دو کشور برداشته شود.
شایان ذکر است در انتهای این نشست آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان دو مجموعه برگزار شد.
به موجب این تفاهم‌نامه پژوهشکده بیمه و موسسه الصادق پاکستان، در برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت در زمینه مدیریت ریسک، مدیریت ریسک شرکتی، مدیریت ریسک مالی، حاکمیت شرکتی، مدیریت مالی، مدیریت بیمه، بازاریابی و فروش، مجموعه دوره‌های مدیریت بیمه (شامل مدیریت ریسک بیمه و خسارات، بیمه حوادث، بیمه کشاورزی، دوره حرفه‌ای عمومی بیمه، بیمه گروهی، بیمه درمان، بیمه منازل، بیمه عمر و مسئولیت، بیمه مخاطرات، بیمه بازنشستگی و تکافل)، فرصت مطالعاتی اعضای هیئت علمی پژوهشکده بیمه، برگزاری کارگاه، همایش، وبینار، پژوهش در حوزه خدمات مالی اسلامی؛ ارائه مشاوره در حوزه‌های مورد نظر طرفین به منظور پیشبرد دانش و افزایش استعدادها در حوزه بیمه، تکافل و مالی اسلامی، همکاری خواهند داشت.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=81398

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.