• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
1

امروز اگر حرف از خودکفایی می‌زنیم، به خاطر صنعت فولاد است

  • کد خبر : 74028
  • 01 مرداد 1402 - 11:22
امروز اگر حرف از خودکفایی می‌زنیم، به خاطر صنعت فولاد است

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: امروز اگر حرف از خودکفایی می‌زنیم، به‌خاطر صنعت فولاد است؛ چراکه این صنعت، پیشران توسعه صنعتی و اقتصادی کشور است. توسعه صنعت فولاد یکی از استراتژی‌های هوشمندانه و درستی بود که در مسیر توسعه کشورمان محقق شد. اگر این صنعت را نداشتیم، نمی‌توانستیم بر روی پای خود بایستیم.

به گزارش رویداد خبر به نقل از ایراسین، محمدیاسر طیب‌نیا مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در نشست با مدیرعامل کارگزاران شرکت مادر تخصصی توسعه ایران‌گردی و جهانگردی گفت: امروز اگر حرف از خودکفایی می‌زنیم، به‌خاطر صنعت فولاد است؛ چراکه این صنعت، پیشران توسعه صنعتی و اقتصادی کشور است. توسعه صنعت فولاد یکی از استراتژی‌های هوشمندانه و درستی بود که در مسیر توسعه کشورمان محقق شد. اگر این صنعت را نداشتیم، واقعاً نمی‌توانستیم بر روی پای خود بایستیم.

طیب‌نیا در این نشست پیرامون روایت تاریخی فولاد مبارکه اظهار داشت: روایت این شرکت روایت جوان‌هایی است که گرد هم آمدند و می‌خواستند کاری انجام دهند که بعد از جنگ، بنیان‌های اقتصادی و زیرساخت‌های صنعتی کشور قابل‌اتکا باشد.

وی در ادامه افزود: در شروع اجرای طرح، تک‌تک تجهیزات، از پیچ و مهره گرفته تا قطعات سنگین، از خارج کشور وارد می‌شد و هیچ زیرساختی وجود نداشت؛ اما با ایمان و اعتقاد، همان‌گونه که رزمندگان عزیز در جبهه جنگ بودند و می‌جنگیدند، این جوانان در جبهه صنعت، شبانه‌روز تلاش می‌کردند و انصافاً روایت جهاد آن‌ها در آن زمان بسیار خواندنی و شنیدنی است.

مدیرعامل فولاد مبارکه افزود: سرانجام، تولید این کارخانه در سال ۱۳۷۱ با ظرفیت ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن آغاز شد و امروز ظرفیت تولید آن به بیش از ۱۰ میلیون تن رسیده است. کارخانه‌ای که به‌طور کامل وابسته بود و قطعاتش با حضور کارشناسان خارجی نصب و حتی تعمیر می‌شد امروز به‌جایی رسیده که خود، کارخانه تأسیس می‌کند و یا محصولات استراتژیکی مثل ورق زنگ‌نزن را بدون حضور کارشناسان خارجی با خوداتکایی تولید می‌کند.

وی بیان کرد: امروز فولاد مبارکه بزرگ‌ترین تولیدکننده ورق‌های فولادی در جنوب غرب آسیا و شمال آفریقا و بزرگ‌ترین تولیدکننده آهن اسفنجی جهان است. ارزش فعلی بازار این شرکت حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان است و سهم حدود ۱.۵ درصدی در تولید ناخالص داخلی دارد. این شرکت همچنین سهم ۶.۵ درصدی در تولید ناخالص داخلی بخش صنعت را به خود اختصاص داده است و کمتر صنعتی وجود دارد که به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم وابسته به محصولات این شرکت نباشد.

مدیرعامل فولاد مبارکه به جایگاه تعیین‌کننده‌ صنعت فولاد در اقتصاد و صنعت کشورها پرداخت و گفت: امروز کمتر کشور پیشرفته‌ای پیدا می‌شود که در صنعت فولاد پایگاه و جایگاهی نداشته باشد. کشورهای توسعه‌یافته همچون آمریکا، آلمان، ژاپن، روسیه و… همگی در این صنعت فعالیت گسترده دارند و همیشه تولید خود را حفظ کرده‌اند. کشورهای درحال‌توسعه مثل چین، هند، برزیل، کره جنوبی، ترکیه و… در چند دهه گذشته رشد قابل‌توجهی در صنعت فولاد داشته‌اند؛ چراکه یکی از پیش‌نیازهای مهم رشد و توسعه کشورها رشد و توسعه در صنعت فولاد است.

وی در ادامه گفت: اگر امروز چین یک رقیب جدی برای کشورهای توسعه‌یافته است و به اقتصاد اول دنیا تبدیل شده، زیربنای آن صنعت فولاد بوده است. این کشور ۱۵ تا ۲۰ سال پیش صنعت فولاد خود را پایه‌گذاری کرد و قدرت اول تولید این محصول در دنیا شد.

طیب‌نیا گفت: امروز کشورهای درحال‌توسعه مثل هند، کره جنوبی، برزیل و… خود را به جمع کشورهای برتر در حوزه فولاد دنیا رسانده‌اند؛ یعنی حتی از کشورهای پیشرفته نیز پیشی گرفته‌اند. علی‌رغم اینکه کشورهای پیشرفته تولید خود را کاهش نداده‌اند و حمایت‌های جدی در این صنعت دارند، توسعه‌های خود را به سمت محصولات با ارزش‌افزوده بیشتر و کیفی‌تر برده‌اند.

مدیرعامل فولاد مبارکه افزود: یکی از این استراتژی‌های هوشمندانه و درست در مسیر توسعه کشورمان توسعه صنعت فولاد بود. گرچه ایرادهای جدی نیز به این صنعت وارد است، اما اگر الآن حرف از خودکفایی می‌زنیم به‌خاطر صنعت فولاد است. اگر ما امروز بعد از یک دهه تحریم در صنایع دیگر، مثل لوازم‌خانگی، به زانو درنیامده‌ایم و کشور مسیر خود را می‌پیماید به ‌این ‌علت بوده که ما دارای صنعت فولاد بوده‌ایم. اگر صنعت فولاد نداشتیم، واقعاً نمی‌توانستیم بر روی پای خود بایستیم و به همین علت است که به صنعت فولاد صنعت مادر می‌گویند.

مدیرعامل فولاد مبارکه افزود: این درک در این دولت به وجود آمده است و گروه پیشرانان نیز با همین هدف شکل گرفته است.

طیب‌نیا اظهار کرد: هدف‌گذاری ما در فولاد مبارکه این است که در سال ۱۴۱۰ به ۱۵ میلیارد دلار درآمد سالیانه برسیم. الآن ۱۰.۳ میلیون تن ظرفیت تولید ماست و برنامه‌ریزی کرده‌ایم که زنجیره متوازنی برای تولید ۱۸ میلیون تن تولید فولاد خام و فولادهای خاص داشته باشیم؛ همچنین هدف‌گذاری کرده‌ایم که در جایگاه ۲۰ شرکت برتر فولادی جهان قرار گیریم و ۲۵ درصد از درآمد سالیانه خود را در کسب‌وکارهای جدید سرمایه‌گذاری کنیم.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=74028

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.