• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
6

اقتصاد ایران در حال رها شدن از دام عدم سرمایه گذاری

  • کد خبر : 75037
  • 19 مرداد 1402 - 12:47
اقتصاد ایران در حال رها شدن از دام عدم سرمایه گذاری

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: دهه ۹۰ دهه افول تمام شاخص های اقتصادی بود، اما با اقدامات دولت سیزدهم از دام عدم سرمایه گذاری و رشد صفر درصد رها شدیم.

به گزارش تجارت گردان به نقل از مهر، احسان خاندوزی امروز در نشست خبری به حوزه چشم اندازه رشد و مبانی رشد اقتصادی که سرمایه گذاری است اشاره کرد و اظهار داشت: دهه ۹۰ دهه افول بسیاری از شاخص‌های اقتصادی است، در حوزه سرمایه گذاری نه تنها اقتصاد ایران رشد نکرد و حتی درجا نزد بلکه حدود ۴۷ درصد کمتر از قبل شد.

دهه سخت ۹۰ برای اقتصاد ایران

سخنگوی اقتصادی دولت افزود: مقایسه دهه ۹۰ با سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که وقتی در کشور تشکیل سرمایه ثابت ماشین آلات و ساختمان به ترتیب حدود ۶۱ درصد و ۴۱ درصد کاهش یافت در نتیجه رشد اقتصادی ضربه خورد.

وی با بیان اینکه زمانی در کشور عنوان می‌شد که مردم به خادم نیاز ندارند و مردم مدیر می‌خواهند، اما آن نگاه در پشت درهای بسته تصمیماتی را اتخاذ می‌کرد که منجر به افول شاخص‌های اقتصادی شد، گفت: تلاش دولت سیزدهم این بود که بنیان‌های رشد بلندمدت تقویت شود و امروز مبتنی بر آمار و اطلاعات در زمینه سرمایه‌گذاری در حوزه ماشین‌آلات و ساختمان، روند سرمایه‌گذاری کاملاً تغییر کرده است و در سال ۱۴۰۱ با حدود ۶.۷ درصد رشد سرمایه‌گذاری مواجه بودیم.

خاندوزی افزود: شاخص‌های رشد در کشور ما و افزایش قیمت‌ها در دهه ۹۰ به گونه‌ای دچار سخت جانی شدند که نه رشد اقتصادی به راحتی افزایش و نه تورم به راحتی کاهش می‌یافت. این مسئله ناشی از این بود که اقتصاد ایران در دام و تله رشد پایین و سرمایه گذاری صفر و منفی گرفتار شده بود.

وی ادامه داد: اما با سیاست‌های اصلاحی دولت سیزدهم و اقدامات صورت گرفته، این روندها اصلاح شد و شاخص‌ها رو به بهبود رفت امیدواریم روند سال ۱۴۰۱ در سال ۱۴۰۲ و سال‌های آتی ادامه یابد تا از دام رشد پایین و سرمایه گذاری صفر و پایین خارج شود.

سخنگوی اقتصادی دولت در ادامه اظهار داشت: در موضوع ایجاد اشتغال، در دهه ۹۰ تحرک جدی در سیاست‌های اشتغالزایی در کشور به چشم نخورد.

وی افزود: ثمره این بی توجهی، قفل شدن نرخ بیکاری کشور و اشتغال بود که یا اعداد ثابت بود یا دهم درصدی تغییر می‌کرد؛ دولت گذشته الگویی جز پاس دادن چالش‌ها به آینده و موکول کردن حل مسائل به مذاکرات خارجی نداشت.

خاندوزی یادآور شد: با اقدامات انجام شده در ۲ سال گذشته، همزمان افزایش نرخ مشارکت اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری حاکی از حرکت متغیرهای بازار کار کشور به سمت و سوی مثبت است؛ این اتفاق در فصول مختلف ادامه داشته است. نرخ بیکاری ۸.۲ درصد بهار امسال در کنار ارقام چند فصل قبل که حاکی از کاهش مستمر بیکاری است؛ حکایت از اصلاح روند به سمت بهبود دارد.

وی تاکید کرد: نرخ بیکاری در ۲ سال دولت سیزدهم بیش از ۴.۴ درصد کاهش پیدا کرده و تعداد شاغلان کشور یک میلیون نفر افزایش یافته است.

افزایش بودجه عمرانی

خاندوزی در مورد حوزه عمرانی گفت: در سال گذشته بیش از ۲۷۳ هزار میلیارد تومان پرداخت بودجه عمرانی از سوی سازمان برنامه و بودجه داشتیم؛ یعنی دولت بیش از ۱۰۰ درصد بودجه عمرانی مصوب خود را محقق کرده است.

وی ادامه داد: بعد از سال‌های طولانی شاهد هستیم که بودجه عمرانی کشور بیش از ۱۰۰ درصد محقق می‌شود و نسبت به سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۹۷ درصد رشد را ثبت می‌کند.

وزیر اقتصاد اضافه کرد: پس در کنار احیای پروژه‌های معطل مانده اقتصادی، تحریک اقتصادی هم صورت گرفته و کشور تبدیل به کارگاه عمرانی شده است.

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به ناترازی هایی کشور در حوزه انرژی و برق، تصریح کرد: در شرایطی دولت را تحویل گرفتیم که تأمین آب و برق کشور نیز به برخی مسائل خارجی گره خورده بود و برنامه ریزی برای قطعی‌های ۸ ساعته در نظر گرفته بودند.

وی افزود: اگرچه امروز کمبود تأمین برق در صنایع و بخشی از حوزه خانگی وجود دارد ولی عدد ۱۵ هزار مگاوات ناترازی برق کشور (در شروع دولت سیزدهم) از طریق ایجاد ۷ هزارمگاوات ظرفیت جدید، امروز به ۸ هزار مگاوات کسری کاهش یافته است.

وزیر اقتصاد اضافه کرد: بنابراین ناترازی های انرژی که میراث‌دهه ۹۰ است، در دولت سیزدهم با سرعت خوبی در حال کاهش است. توجه کنید که کشور در شرایطی بود که برخی‌ها می‌خواستند آب در لوله‌ها نباشد، برق در سیم‌ها و گاز در بخاری‌های منازل مردم.

تسهیل مجوز کسب و کار

خاندوزی در مورد مجوزهای کسب و کار اظهار داشت: تا ۲ سال قبل اگر جوانی قصد گرفتن مجوز کسب و کار داشت باید ماه‌ها در صف دریافت و رفت و آمد بین سازمان‌های مختلف و یا روندهای نامناسب گرفتار می‌شد. اولین گامی که در این زمینه برداشتیم، شفاف کردن تمام شروط مجوزها در دستگاه‌های صادر کننده بود. چون دستور شخص آقای رئیس‌جمهور بود موفق شدیم که بر مقاومت‌ها غلبه کنیم.

وی افزود: تا امروز ۶۲۰ هزار مجوز کسب و کار به شکل آنلاین به کارآفرینان کشور اعطا شده است. همچنین امروز ۱۰۰ هزارمین پروانه کسب یا مجوز صنفی به صورت برخط و آنلاین صادر خواهد شد.

خاندوزی در ادامه گفت: در بخش خصوصی ظرفیت تأمین مالی و سرمایه گذاری‌های جدید مالی در بورس و صنایع بورسی که در سال ۱۴۰۱ انجام داده‌اند حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بیش از قبل موجب سرمایه شده است.

خاندوزی با بیان اینکه کشور قریب به یک دهه نرخ رشد صفر اقتصادی را تجربه کرده است، اظهار داشت: اگر متوسط نرخ رشد اقتصادی کمتر از یک درصد را در طول ۸ دولت سال قبل با رشد اقتصادی سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ که بیش از ۴ درصد را به ثبت رسانده است، مقایسه کنیم، مشخص می‌شود اراده و اولویت تیم اقتصادی دولت سیزدهم در بخش حقیقی اقتصاد آن است که بتواند از طریق سیاست‌های اقتصادی در قالب بودجه سنواتی، کشور را به ریل توسعه و رشد اقتصادی باز گرداند.

وی به مالیات اشاره کرد و گفت: در دو سال اخیر بیش از ۲.۴ میلیون مودی جدید مالیاتی شناسایی شدند. کاهش ۷ درصدی نرخ مالیات بر تولیدکنندگان نیز در تاریخ کشور بی سابقه است. تا پیش از سال ۱۴۰۰ به طور متوسط ۳۶۰ هزار نفر مودی جدی مالیاتی شناسایی می‌شدند.

همت دولت برای مولدسازی اموال

خاندوزی همچنین در خصوص مولدسازی دارایی‌های دولت تا پایان سال جاری گفت: مولدسازی دارایی‌های دولت در بودجه‌های سنواتی درج می‌شد اما عملکرد بسیار اندکی داشت. با توجه به آسیب شناسی که صورت گرفت، ساز و کارها به نوعی چیده شد که امیدواریم بخش عمده‌ای از عدد مصوب قانون بودجه سال ۱۴۰۲ که چند ده برابر سال قبل است و جهش بسیاری خوبی را دارد، محقق کنیم. با توجه به این تکلیف چند ده برابری، از ظرفیت‌های جدید هیأت عالی استفاده خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در عین حال تا پایان تیرماه از محل مولدسازی دارایی‌های دولت ۳ برابر ۴ ماهه اول سال قبل وصول درآمد صورت گرفته است. اما با توجه به بازگشایی تالار معاملات اختصاصی و هم‌چنین تسریع روند قیمت‌گذاری، سرعت این مسئله افزایش خواهد یافت.

خاندوزی تصریح کرد: امروز ۱۳۸۷ دارایی مازاد دولت را در هیأت عالی مولدسازی کشور مصوب داریم که به مرحله قیمت گذاری رفته است و در ماه‌های آینده به نوبت به فروش خواهد رفت و امیدواریم که عدد گنجانده شده محقق شود.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=75037

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.