• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
0

افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری در بورس با ریل‌گذاری صحیح برای نقدینگی

  • کد خبر : 68685
  • 13 اردیبهشت 1402 - 9:06
افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری در بورس با ریل‌گذاری صحیح برای نقدینگی

میثم شوشتری گفت: سهامداران بر عکس گذشته، با کسب تجربه و فراگیری دانش لازم، اقدام به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه کرده‌اند اما باز هم نیاز است با سیاست‌گذاری و تصمیم‌های درست دولت، نقدینگی بیشتری به سمت بازار هدایت شود.

به گزارش رویداد خبر به نقل از بازار سرمایه ایران (سنا)، میثم شوشتری، کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که بورس تهران جایی برای هدایت نقدینگی‌ها تبدیل شده است یا خیر به بورسان گفت: نگاه دولت به پروژه‌های تولیدی و به تبع آن بازار سرمایه طی سالیان گذشته تغییر کرده است.

او عنوان کرد که در گذشته دولت با انتشار اوراق قرضه به تامین مالی از مردم می‌پرداخت و پروژه‌های تولیدی خود را به نتیجه می‌رساند و پس از آن، سهام آن شرکت‌ها را در بورس عرضه می‌کرد، اما اکنون این استراتژی تغییر کرده و به دلیل کسری بودجه سنگین، دولت مجبور است نقدینگی مورد نیاز خود را از بانک‌ها دریافت کرده، پروژه را به سختی انجام دهد و سپس در بورس عرضه اولیه کند که این موضوع موجب می‌شود به دلیل افزایش حجم نقدینگی، با تورم قابل توجهی مواجه باشیم.

شوشتری ادامه داد: با چاپ پول از سوی دولت، مازاد پول یا تبدیل به سکه، دلار و ارز شده و یا وارد بورس می‌شود که این موضوع چالش‌های بسیاری را برای اقتصاد کشور به همراه دارد.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که با کسری بودجه و تورم موجود، آیا بازار سرمایه می‌تواند مسیر اقتصاد کشور را به سمت بهبود تغییر دهد، اظهار کرد: خوشبختانه طی دو سال اخیر، سبدگردان‌ها، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و بازارگردان‌های بزرگی وارد بازار سرمایه شده و فعالیت می‌کنند. همچنین سهامداران هم بر عکس گذشته، با کسب تجربه و فراگیری دانش لازم، اقدام به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه کرده‌اند. اما باز هم نیاز است با سیاست‌گذاری و تصمیم‌های درست دولت، نقدینگی بیشتری به سمت بازار هدایت شود.

شوشتری در رابطه با بازارهای موازی اعتقاد داشت که متغیرهای آن‌ها به اندازه بازار سرمایه جذاب نیست. در صورت ریل گذاری درست برای جذب سرمایه و نقدینگی به سمت بازار سرمایه، می‌توان انتظار داشت که بازار جذابیت لازم را برای حضور سرمایه گذاران داشته باشد. در غیر این‌صورت، بخشی از پول‌ها بار دیگر به سمت بازارهای موازی از جمله ارز و طلا حرکت خواهند کرد.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=68685

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.