• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
2

اصلاح شاخص بورس بیش از انتظارات بود/ سرمایه‌گذاری در بازار سهام با نگاه بلندمدت باشد

  • کد خبر : 74394
  • 08 مرداد 1402 - 16:50
اصلاح شاخص بورس بیش از انتظارات بود/ سرمایه‌گذاری در بازار سهام با نگاه بلندمدت باشد

معاون اجرایی کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران با اعلام اینکه شاخص بورس بیش از انتظارات ایجاد شده در بازار نسبت به نرخ خوراک ۷ هزار تومانی اصلاح داشته است، گفت: مقررات و قوانین حاکم در بازار سهام باید به گونه‌ای باشد تا مردم تشویق به سرمایه‌گذاری در این بازار به صورت بلندمدت شوند.

سیاوش وکیلی امروز (یکشنبه) در گفت‌وگو با ایرنا در مورد این سوال که یک بازار ایده‌آل و مطلوب باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد؟ پاسخ داد: بازار ایده‌آل و مطلوب برای سرمایه‌گذاری مردم در بورس باید بازاری با شفافیت اطلاعاتی باشد و قواعد اقتصادی بر فراز و نشیب آن موثرتر از عوامل و پارامترهای سیاسی باشد.

وی اظهار داشت: مقررات و قوانین حاکم در بازار سهام باید به گونه‌ای باشد تا مردم تشویق به سرمایه‌گذاری در این بازار به صورت بلندمدت شوند.

وکیلی با اعلام اینکه روند معاملات در بورس و سرمایه‌گذاری در بازار سهام باید به گونه‌ای باشد که شایعات نقشی بر نوسانات سهام شرکت‌ها در بورس نداشته باشد، گفت: ورود و خروج سرمایه‌گذاران به این بازار باید به راحتی صورت پذیرد و نقدشوندگی آن برای همیشه حفظ شود، به گونه‌ای که هیچ ممنوعیتی برای سرمایه‌گذاران در این بازار لحاظ نشود.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: باید به طور حتم اقدامی صورت بگیرد تا امینت سرمایه‌گذاری در بورس حفظ شود و بازدهی این بازار از سایر بازارهای سرمایه‌گذاری و نیز بازارهایی که دلالی بر آن حاکم است، بیشتر باشد.

بازار سرمایه باید پیش‌بینی پذیر باشد

معاون کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران با تاکید بر اینکه متولیان اقتصادی کشور باید به گونه‌ای اصول قوانین و مقررات بازار سرمایه را تدوین کنند که زمینه پیش‌بینی پذیری بازار فراهم شود، تاکید کرد: بازارهای موازی و غیر مولد باید با ابزارهایی کارآمد مانند ابزار مالیات ستانی بیشتر کنترل شود و در مقابل با معافیت و حمایت‌های جذاب زمینه سرمایه‌گذاری در بورس را فراهم کند.

وکیلی اعلام کرد: این موضوع باید در بین سهامداران تبیین شود، به گونه‌ای که هر چه افراد در برهه زمانی بیشتر در بازار حضور داشته باشد به همان میزان از منافع بیشتر برخوردار شوند.

اقدامت مثبت بورس برای ایجاد شفافیت در بورس

وی اقدام اخیر سازمان بورس در زمینه انتشار گزارش تفسیری مدیریت شرکت‌ها را مثبت ارزیابی کرد و افزود: اطلاع‌رسانی، گزارش‌دهی و دسترسی به اطلاعات شرکت‌های پذیرفته شده در بورس باید بیش از گذشته تقویت شود، همچنین در کنار این گونه مشوق‌ها باید هم‌زمان با خاطیان و سوءاستفاده کنندگان از اطلاعات نهانی برخورد بازدارنده صورت بگیرد.

این کارشناس بازار سرمایه ایجاد دیدگاه بلندمدت در بازار سرمایه را مستلزم اعتمادسازی دانست و گفت: بارها این موضوع مطرح شده که بورس آینه تمام نمای اقتصادی کشور است، با توجه به چنین مساله‌ای اگر وضعیت کلی اقتصاد کشور نامناسب باشد اما نماگرهای بورس با وضعیت مثبت همراه باشد این موضوع نشانه یک ناترازی در حوزه اقتصادی کشور، عدم هماهنگی شرایط با یکدیگر و تردید در تداوم روند صعودی شاخص بورس خواهد بود.

سهامداران باید نگاه بلندمدت داشته باشند

وکیلی بیان کرد: این اتفاق در بلندمدت باعث تقویت دیدگاه کوتاه‌مدت در بین سهامداران و سرمایه‌گذاران می‌شود تا بتوانند استفاده قابل توجهی را از صعود شاخص بورس داشته باشند.

این کارشناس بازار سرمایه بهبود تعاملات سیاسی کشور با جهان را دیگر عامل تاثیرگذار بر ایجاد وضعیت مطلوب بازار سرمایه عنوان کرد و گفت: بهبود روابط بین‌الملل موجب رشد سرمایه‌گذاری، رفع نیاز جامعه، تقویت تکنولوژی‌های بخش تولید، افزایش عرضه محصولات و خدمات، کاهش تورم و هزینه‌های مبادلاتی و کاهش بهای تمام شده تولید را به دنبال خواهد داشت که همین مساله خود موجب افزایش سودآوری شرکت‌ها می‌شود.

وی معتقد است که با این اقدام اکوسیستم بازار سرمایه تقویت می‌شود و سهامداران از نگرش کوتاه‌مدت فاصله خواهند گرفت.

وکیلی با اعلام اینکه بهبود گزارش‌های مالی و اقتصادی شرکت‌ها و نیز انتشار گزارش تفسیری مدیریت زمینه‌ساز بازگشت اعتماد در گسترش سرمایه‌گذاری بلندمدت خواهد شد، اعلام کرد: با گسترش سهامداران عدالت باید این بخش از اطلاع‌رسانی‌ها مورد تقویت قرار بگیرند تا سهامداران بتوانند به صورت بلندمدت در بازار حضور داشته باشند.

قیمت‌گذاری دستوری بازار سهام را از تعادل خارج می‌کند

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: واقعیت این است که باید در سایه شفافیت اطلاعاتی، حفظ نقدشوندگی بازار سرمایه و پرهیز از قیمت‌گذاری دستوری فضایی فراهم شود تا همه پارامترهای اقتصادی مانند تقابل تقاضا و عرضه در بازار سرمایه، قیمت‌گذاری و تعیین سودآوری شرکت‌ها در سایه رقابت شکل بگیرد.

وی با اعلام اینکه هرگونه دخالت و قیمت‌گذاری دستوری، بازار را از تعادل خارج خواهد کرد، گفت: بهتر است اقدامی صورت بگیرد تا بازار راه خود را از نرخ خوراک جدا کند؛ بازار در چند وقت گذشته واکنش خود را به نرخ خوراک هفت هزار تومانی نشان داده است.

وکیلی با اعلام اینکه شاخص بورس بیش از انتظارات ایجاد شده در بازار نسبت به نرخ خوراک هفت هزار تومانی اصلاح داشته است، افزود: بهتر است اقدامات و پیگیری‌هایی لازم برای فرمولی شدن نرخ خوراک ادامه داشته باشد، اما این موضوع نباید بهانه‌ای برای ادامه ریزش شاخص بورس باشد.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=74394

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.