• امروز : چهارشنبه - ۱۸ مهر - ۱۴۰۳

اخبار ویژه

0

استهلاک سرمایه از تشکیل سرمایه در ۵ سال گذشته پیش گرفت/ صیانت از حقوق سهامداران، وظیفه سازمان بورس است

  • کد خبر : 95470
  • 18 مهر 1403 - 16:44
استهلاک سرمایه از تشکیل سرمایه در ۵ سال گذشته پیش گرفت/ صیانت از حقوق سهامداران، وظیفه سازمان بورس است

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام اینکه در ۵ سال گذشته استهلاک سرمایه از تشکیل سرمایه پیش گرفته است، گفت: در این زمینه باید از طریق تشکیل سرمایه به رعایت حقوق سهامداران کمک کرد، صیانت از حقوق سهامداران وظیفه سازمان بورس است که در این خصوص باید از اتخاذ تصمیمات خلق‌الساعه جلوگیری کرد.

«حجت اله صیدی» امروز در مراسم چهارمین کنفرانس بین المللی راهبری شرکتی که در محل سالن همایش‌های سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد، اعلام کرد: نظام راهبری شرکتی موضوع مهمی بوده و بعید به نظر می‌رسد که از نظر ادبیات کسی با آن آشنا نباشد، در سال‌های اخیر افرادی که به دنبال شرکت‌داری هستند با این مقوله آشنا بوده و مهم این است که تا چه میزان می‌توان از این موضوع برای بهبود وضعیت استفاده کرد.

او با بیان این‌که نگاه کلی به تاریخ بشر، نشان‌دهنده روند صعودی و فزاینده در پیشرفت و رفاه است، افزود: نگاه کلی به نمودار زندگی بشر و دستاوردهای آن حاکی از صعودی بودن نمودارهاست اما اجزای آن سرشار از پیروزی و شکست‌ها است، هنر این است که برای بهتر شدن روز به روز از شکست‌ها درس گرفته و نوآوری ایجاد شود.

صیدی با بیان این‌که دستاوردهای بشر در ۱۰۰ سال اخیر به اندازه کل دستاوردها در کل تاریخ بشر بوده است، تاکید کرد: یکی از این ابداعات، مربوط به نظام راهبری شرکتی یا حاکمیت شرکتی است که بشر برای دستیابی به این موضوع، هزینه بسیاری را متحمل شده است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اهمیت نظام راهبری شرکتی اعلام کرد: این مقوله باعث بهبود فعالیت شرکت‌ها و انجام اقدامات متعدد برای مدیریت ریسک شده است.

او به اهمیت مدیریت ریسک، شفافیت، نظام اداره شرکت‌ها و تفکیک سیاست‌گذاری از اجرا اشاره کرد و افزود: نظام راهبری شرکتی به سمت تشکیل کمیته‌ها پیش رفت، برای دست‌یابی به نتیجه درست باید فرآیندها اصلاح شود که در این راستا، نظام راهبری در جهت تسهیل اداره شرکت‌ها موفق عمل کرده است.

صورت‌های مالی، نشان‌دهنده وضعیت شرکت‌ها

صیدی، صورت‌های مالی را نشان دهنده وضعیت شرکت‌ها دانست و گفت: کمیته حسابرسی با هدف ارتقای شفافیت تشکیل شده است، تا امروز بشر برای داشتن یک تصویر کلی از وضعیت اقتصادی کشور، بهتر از صورت‌های مالی کشف نکرده که در این زمینه باید اقدامات لازم برای سودمندی این گزارش‌ها انجام شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به تشکیل کمیته حسابرسی برای سر و سامان بخشیدن نظام گزارشگری مالی و حسابرسی داخلی اشاره کرد و گفت: در ادبیات ریسک، ۲۱ یا ۴۰ مورد برای ریسک معرفی شده که این ریسک‌ها در همه شرکت‌ها وجود دارد و مدیریت آن‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است.

او با بیان این‌که کمیته ریسک دارای وظیفه سنگینی است، گفت: توجه به ریسک و نحوه مدیریت آن دارای اهمیت است، اکنون مسایلی مانند پایداری شرکت‌ها، استمرار سودآوری، ثبات و حضور همیشگی در بازار به دغدغه مدیران تبدیل شده که باید برای مدیریت ریسک‌ها، یک کمیته کارامد برای انتقال مدیریت‌ها تشکیل شود.

صیدی با اعلام این‌که مدیریت ریسک یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که از آن غافل بودیم، گفت: این مساله در شرایطی که نبود اطمینان، قطعیت‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی افزایش می‌یابد از اهمیت زیادی برخوردار می‌شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: برای بهره‌مندی از منافع شرکت‌ها در بلندمدت، شرکت باید در سودآوری و ارائه خدمات پایدار باشد.

او صیانت از حقوق سرمایه‌گذاران، سهامداران و تسهیل در تشکیل سرمایه را به عنوان مهمترین ماموریت سازمان بورس معرفی کرد و گفت: چند سالی است که نرخ تشکیل سرمایه در کشور منفی است، در برنامه ۲۰ ساله قرار بر این بود تا در سال ۱۴۰۴، نخستین قدرت اقتصادی منطقه باشیم اما اکنون براساس ارزش اسمی در رده پنجم قرار داریم.

صیدی ادامه داد: برای اینکه ایران بتواند سال آینده در رده نخست قرار بگیرد باید به ۵۴ درصد رشد اقتصادی دست یابد، همچنین برای اول بودن در سال ۱۴۱۰ باید به صورت سالانه ۱۵ درصد رشد اقتصادی صورت بگیرد اما برای ماندگاری در رتبه چهارم باید به صورت سالانه ۶ و نیم درصد رشد به دست آوریم. این امر به صورت سالانه نیازمند رقمی حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد دلار تشکیل سرمایه است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام این‌که در ۵ سال گذشته استهلاک سرمایه از تشکیل سرمایه پیش گرفته است، گفت: برای تشکیل سرمایه با ۲ بازار پول و بازار سرمایه مواجه هستیم، اگر قرار باشد بازار سرمایه نقش ۵۰ درصد را در این عرصه ایفا کند باید از طریق ایجاد امنیت برای سرمایه‌گذاران به تحقق تشکیل سرمایه کمک کنیم.

او با تاکید بر این‌که صیانت از حقوق سهامداران وظیفه سازمان بورس است که در این خصوص باید از تصمیمات خلق‌الساعه جلوگیری کرد و شرکت‌ها به افشای اطلاعات و شفاف‌سازی ملزم شوند، گفت: در این زمینه فقط شفاف‌سازی کافی نیست، بلکه شرکت‌ها باید عملکرد مناسبی را از خود نشان دهند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: اکنون حاشیه سود شرکت‌ها از ۲۲ درصد به ۱۲ درصد کاهش یافته که ممکن است این عدد در آینده به کمتر از ۱۰ درصد برسد، همچنین نباید تمام این مشکلات را نشات گرفته از تحریم و افزایش نهاده‌های تولید دانست.

صیدی گفت: باید اقدامات مربوط به شفاف‌سازی صورت‌های مالی شرکت‌ها انجام شود، در این زمینه بحث آموزش مدیران بسیار مهم بوده و باید کمیته انتصابات و جبران خدمات، جدی گرفته شوند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه اکنون اقدامات مربوط به حاکمیت شرکتی در دستور کار است اما مهم اجرایی شدن آن‌ها است، گفت: در سازمان بورس، نظام راهبری شرکتی به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته است.

 استهلاک سرمایه از تشکیل سرمایه در ۵ سال گذشته پیش گرفت/ صیانت از حقوق سهامداران، وظیفه سازمان بورس است

نظام راهبری شرکتی، مهمترین ابزارهای خردورزی

او با اعلام این‌که نظام راهبری شرکتی به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای خردورزی تلقی می‌شود، افزود: با توجه به اهمیت نظام راهبری شرکتی در سراسر دنیا، بنابراین این موضوع باید جدی گرفته شود و همزمان دغدغه ریسک داشته باشیم.

صیدی تاکید کرد: در صورت استفاده از نظام راهبری شرکتی می‌توان در زمینه مدیریت ریسک، افزایش بهره‌وری، افزایش کارایی به نتایج خوبی دست پیدا کرد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار یکی از اهداف این نهاد را افزایش ارزش شرکت‌ها دانست و گفت: ضرر و زیان سه شرکت رقمی معادل ۵۰۰ همت برآورده شده، در این زمان مدیران نباید بخوابند و نباید برخی به دنبال رایزنی برای جلوگیری از برکناری این مدیران باشند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: باید برای ورود شرکت‌ها به بورس تلاش کرد تا ضمن انجام فعالیت شفاف شرکت‌ها در بورس، شاهد تامین مالی آسان‌تر آنها از طریق این بازار باشیم.

او اعلام کرد: امیدواریم ارزش فعلی شرکت‌ها تا چند برابر افزایش یابد که در این زمینه افزایش ارزش شرکت‌ها، یکی از ماموریت‌های مهم سازمان بورس است.

لزوم ایجاد شفافیت در بورس

همچنین در این مراسم، «حجت‌اله میرزایی» گفت: نباید در بورس شاهد شفافیت کاذب باشیم بلکه شفافیت آن چیزی است که برای ذی‌نفعان در نظر گرفته می‌شود.

او ادامه داد: بورسی شدن به عنوان مساله اصلی بنگاه‌های اقتصادی محسوب می‌شود، چراکه این اتفاق موجب ارتقای استانداردها می‌شود و نباید با فشارهای سیاسی همراه باشد.

میرزایی با بیان اینکه استانداردها به معنای قرار گرفتن افراد در جایگاه واقعی خود است، اعلام کرد: بیش از ۸۰ درصد شرکت‌های بورسی دولتی هستند. عوارض می‌تواند نبود شفافیت، ایجاد فسادهای بالا، تصمیم گیری برای اهداف گروه‌های خاص، عدم پیگیری منافع عمومی و رفاه مردم را به دنبال داشته باشد.

رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران با بیان اینکه ابزارهای شفافیت شامل اصلاح ساختار و نظام بودجه‌ریزی، بورسی کردن شرکت‌ها، اصلاح نظام حسابرسی شرکت‌ها، اصلاح فرآیندهای عملیاتی شرکت‌ها و غیره می‌شود، گفت: به منظور ایجاد شفافیت برای ساز و کار در دولت چهاردهم باید عرضه و تقاضای شفاف در راس امور قرار گیرد.

تلاش برای گسترش فرهنگ سهامداری حرفه‌ای

در ادامه این مراسم «ابراهیم شیخ»، دبیر علمی کنفرانس بین المللی راهبری شرکتی، نهادینه سازی راهبری شرکتی را به عنوان الگوهای بین‌المللی معرفی کرد و گفت: ۳۷ نفر از صاحب‌نظران داخلی و خارجی در این کنفرانس حضور دارند و این کنفرانس در ارتباط با نهادینه سازی حاکمیت شرکتی است.

او افزود: برای ایجاد توسعه در حاکمیت شرکتی باید به سمت نهادینه کردن آن پیش برویم.

دبیر علمی کنفرانس بین المللی راهبری شرکتی ادامه داد: در حوزه حاکمیت شرکتی، اقدامات مربوط به آیین‌نامه حاکمیت شرکتی بورس را برای نخستین بار تدوین و در سال ۱۴۰۲ به ویرایش آن پرداختیم.

او در ادامه به برگزاری دوره‌های آموزشی و توانمندسازی هیت مدیره و مدیر عامل در سازمان مدیریت صنعتی و بورس اشاره کرد و گفت: مدل‌ها و الگوهای شایسته ویژه مدیران طراحی شده و کتب بسیاری در حوزه راهبری شرکتی منتشر شده است.

شیخ اعلام کرد: محورهای نهادینه‌سازی راهبری شرکتی در ایران شامل حمایت از سهامداران خرد، سهامداری حرفه ای، شایسته سالاری در انتخاب اعضای هیات مدیره، توجه به ترکیب هیات مدیره، تقویت آموزش و توسعه و غیره است.

دبیر علمی کنفرانس بین المللی راهبری شرکتی، حرفه ای بودن را به عنوان یکی از مشکلات سهامداری در بازار سرمایه اعلام کرد و افزود: باید نسبت به گسترش فرهنگ سهامداری حرفه‌ای در کشور تلاش کرد.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=95470

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.