• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
1

از همدان تا سنندج با ریل ذوب آهن اصفهان

  • کد خبر : 79525
  • 08 آبان 1402 - 16:19
از همدان تا سنندج با ریل ذوب آهن اصفهان

مدیرکل ساخت روسازی راه‌آهن شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل‌و نقل در آستانه بهره‌ برداری از راه‌آهن همدان- سنندج گفت : در این مسیر تاکنون ۲۰ هزار تن ریل ملی تولید شده در ذوب آهن اصفهان استفاده شده و از افتخارات ملی در خودکفایی ساخت مسیرهای ریلی محسوب می‌شود.

مهدی صیدگر در آستانه بهره برداری از راه آهن همدان- سنندج، ریل گذاری را مهمترین بخش روسازی که برای عموم مردم قابل مشاهده است اعلام کرد و در خصوص اجرای روسازی این مسیر گفت : ‌ در این پروژه ۲۰ هزار تن ریل با پروفیل ۶۰E۱ و گریدR۲۶۰  به کار رفته است که تولید شرکت ذوب آهن اصفهان است و خودکفایی در این حوزه اقدام ارزشمندی در راستای کاهش ریسک واردات، کنترل هزینه‌های اجرایی و افزایش سرعت در اجرای عملیات محورهای ریلی است.

مدیرکل ساخت روسازی راه آهن در خصوص اجرای روسازی این مسیر افزود :طول مسیر ریلی همدان سنندج ۱۵۱ کیلومتر است و با احتساب خطوط ایستگاهی به ۱۷۷ کیلومتر می رسد که هم اکنون و در فاز اول ریل‌گذاری ۱۷ کیلومتر از خطوط ایستگاهی این پروژه انجام شده است. عملیات روسازی آن از ابتدای سال ۱۳۹۹ آغاز شد و در ۴ سال ساخت خطوط اصلی و ایستگاهی عملیات تکمیل سیستم ارتباطات و فیبر نوری محور انجام شد.

وی ادامه داد: عمده‌ترین تجهیزات روسازی شامل ریل، سوزن، تراورس، ادوات پابند و سیستم انتقال بر مبنای استانداردهای بین‌المللی تامین شده است و تمام ادواتی که تاکنون وارداتی بود با بهره از توان و تخصص مهندسان داخلی منطبق برآخرین تکنولوژی‌های روز بومی سازی شده است.

صیدگر با اشاره به سیستم‌های ارتباطات به عنوان بخش دیگری از روسازی راه آهن افزود:‌ سیستم ارتباطات رادیویی و سیستم انتقال شامل ارتباطات رادیویی و فیبر نوری هم‌زمان با ساخت خطوط اصلی و ایستگاهی انجام شد و سیستم انتقال نوری با ظرفیت STM۱۶ نیز در همه ایستگاه‌ها اجرا شد.

وی طول کابل کشی فیبر نوری مسیر را بیش از ۱۵۰ کیلومتر و نوع آن را OBUC SM۴۸ اعلام کرد، همچنین به منظور پوشش سیستم رادیویی ترانک در مسیر ۵ دکل مخابراتی و تجهیزات سایت (BTS) و ملزومات بهره‌برداری از آن شامل بیسیم‌های ثابت و سیار تامین و نصب شده است.

صیدگر پیشرفت فیزیکی پروژه در فاز اول بهره برداری را ۹۵ درصد اعلام کرد و ادامه داد: روسازی مسیر از نوع بالاستی با تراورس بتونی  B۷۰و سیستم پابند فنری طرح وسلو است و برای انتقال بار محوری ۲۵ تن طراحی و اجرا شده است. حداکثر سرعت طراحی مسیر برای قطارهای مسافری ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و قطارهای باری ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است که انتظار می رود سرعت عملیاتی قطار مسافری در شروع بهره برداری حدود ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت باشد و پیش‌بینی می‌شود با تثبیت شرایط هندسی خط ظرف ۲ ماه آتی سرعت عملیاتی ۱۶۰ کیلومتر در ساعت در این مسیر قابل دستیابی باشد.

مدیرکل ساخت روسازی راه آهن بیان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده در زمان تصویب طرح ترافیک پیش‌بینی شده برای ۶۰۰ هزار نفر و ۱ میلیون تن بار در سال است که با توجه به توسعه صنایع منطقه‌ای در سنوات اخیر و افزایش جمعیت این ارقام در بخش باری افزایش قابل ملاحظه‌ای خواهد یافت.

وی تاکید کرد: در فاز دوم بهره‌برداری و تکمیل خطوط ایستگاهی و اتصال خطوط پیش بینی شده به مراکز بار در استان کردستان ظرفیت این محور به ۸ تا ۹ میلیون تن بار در سال ارتقا خواهد یافت.

مدیرکل ساخت روسازی راه آهن همچنین در خصوص سیستم سیگنالینگ محورهای ریلی توضیح داد و گفت: با توجه به مزیت‌های سیستم علایم الکتریکی در ارتقای ایمنی و افزایش ظرفیت ترافیکی خط و با عنایت به پیش‌نیازهای لازم برای شروع فعالیت‌های مرتبط با این موضوع شامل تکمیل سوزن‌بندی، نصب خطوط ایستگاهی و سیستم ارتباطات که فاز اول آن انجام شده است، هم اکنون شرایط عملیاتی لازم برای تجهیز محور به سیستم علایم الکتریکی فراهم است.

صیدگر تحقق این امر را مستلزم تامین و تخصیص اعتبار مورد نیاز از طرف مبادی ذیربط و همکاری دستگاه بهره‌بردار اعلام کرد و افزود:‌ پیشنهاد اختصاص یک ردیف اعتباری مجزا برای این منظور به سازمان برنامه و بودجه کشور ارایه شده است و سایر راهکارهای تامین مالی از جمله استفاده از فاینانس داخلی نیز در دست پیگیری است و انتظار می‌رود با مساعدت سایر مبادی قانونی ذیربط، این مهم در حداقل زمان ممکن محقق شود

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=79525

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.