• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
1

ابزارهای نوین، راهکار بانک توسعه تعاون برای تامین مالی در استان البرز

  • کد خبر : 79121
  • 01 آبان 1402 - 19:11
ابزارهای نوین، راهکار بانک توسعه تعاون برای تامین مالی در استان البرز

مدیر عامل بانک توسعه تعاون در نشست بررسی عملکرد شعب استان البرز اعلام داشت استفاده از ابزارهای نوین، برای تامین مالی واحدهای تولیدی و تعاونی استان البرز ضرورت دارد.

مدیر عامل بانک توسعه تعاون در نشست بررسی عملکرد شعب استان البرز اعلام داشت استفاده از ابزارهای نوین، برای تامین مالی واحدهای تولیدی و تعاونی استان البرز ضرورت دارد.

محمد شیخ حسینی مدیر عامل بانک توسعه تعاون طی سفر به استان البرز اظهار داشت: مدیران ارشد بانک در حوزه سیاستگزاری ، برنامه ریزی ، هدایت و پشتیبانی وظایفی بر عهده دارند و بسیار مهم است که ابزار و انگیزه کافی برای عملیات در اختیار همکاران صف قرار گیرد، این امکان وجود دارد تا با هم افزایی میان سطوح ستادی و اجرایی، بهترین عملکرد حاصل گردد.
وی افزود: یکی از مهمترین اهداف سفر به استانها این است که از نزدیک مشکلات و مسائل استان مورد بررسی قرار گیرد و منظور اصلی این است که به واحدهای اجرایی بانک کمک شود تا عملکرد بهینه ای داشته باشند.
شیخ حسینی تصریح کرد: هرم موفقیت در سازمانهای خدمات محور و مشتری محور برعکس است و افرادی که در سطوح صف با مشتریان مواجه هستند می توانند سازمان را ارتقا بخشند، از این رو ضرورت دارد نیروهای صف انگیزه، ابزار و اختیار لازم را داشته باشند، چنانچه بهترین سیاست ها و رویه ها نیز تدوین شود، اما در حوزه اجرا به درستی استفاده نشود نتیجه مطلوب حاصل نمی‌گردد.
این مقام بانکی یادآور شد: موفقیت شانسی حاصل نمی شود، بلکه نیاز مبرم به برنامه ریزی، پیگیری و کار تیمی دارد تا موفقیت ها رقم بخورد. استان البرز نیز از این قواعد مستثنا نیست و همکاران لازم است دقت نظر کافی داشته باشند. مدیر استان با تفکر و سبک مدیریتی مناسب می تواند فضای مناسب ارائه خدمات را فراهم کند و سایر همکاران نیز می توانند الگوبرداری نمایند. مدیر استان می تواند نقش مربی، سیاستگزار و هدایتگر را ایفا نماید. نقش رییس شعبه و مدیر این است که از امکانات و سرمایه ها که مهمترین آن سرمایه ارزشمند انسانی است به خوبی استفاده نماید، مدیران باید هماهنگی، انگیزه، ارتباطات مناسب و فضای فرهنگی مناسب را در محیط کار ایجاد نمایند. فرهنگ از بالا به پایین سازمان تسری می یابد و نقش مدیران در حوزه فرهنگ سازی حائز اهمیت است.
شیخ حسینی ادامه داد: استان البرز به عنوان قطب صنعتی کشور مطرح است واین استان باید توجه کافی برای بهبود شاخص های عملکردی خود را داشته باشد، استان به لحاظ مصارف مشکل ندارد و همواره بنگاه های مستعد تولیدی برای دریافت تسهیلات مهیا هستند، آنچه استان باید اهمیت بدهد تجهیز منابع و نیز کنترل مصارف برای جلوگیری از شکاف نقدینگی است. استان باید استفاده از ابزارهای نوین تامین مالی و بهره گیری از ظرفیت بازار سرمایه را مد‏ نظر داشته باشد تا فشار کمتری به منابع سپرده ای وارد شود.
این مقام بانکی خاطر نشان کرد: هنر و مهارت بانکداری عبارت از آن است که بانکدار بتواند جریان منابع و مصارف را به نحو مناسب و کارآمد هدایت نماید و کارکنان بانک باید قدرت تجزیه و تحلیل داشته باشد.در مقطع فعلی دولت به دنبال ایجاد اشتغال است و دولت حساب ویژه ای روی بانکها باز کرده است. البته دقت کافی باید باشد نقدینگی در عین حال که می تواند سازنده و حامی جریان تولید باشد، چنانچه در مصرف صحیح نباشد زیان تورم زایی دارد.
وی اشاره داشت: فرق بازار پول با بازار سرمایه این است که در بازار پول سررسیدها کوتاه مدت است، در حالی که بسیاری از تسهیلات موجب می شود بانکها در مسیر پرداخت تسهیلات چندین ساله قرار گیرند که با کارکرد بازار پول فاصله هایی دارد.

مقام اجرایی پولی کشور بیان داشت: نیاز است به شاخص های بهره وری توجه کافی بشود، ضرورت دارد بهره وری بانک در مقایسه با شبکه بانکی در سطح مناسبی باشد، در حال حاضر بانک توسعه تعاون دو درصد امکانات و شعب و نیروی انسانی را در شبکه بانکی در اختیار دارد در حالی که در شاخص های سرانه ای به ویژه منابع و مصارف یک درصد شبکه بانکی هستیم، طی دوره های اخیر رشد مصارف و منابع بانک از میانگین شبکه بانکی بالاتر بوده است و این انتظار می رود با تداوم عملکرد مناسب در دوره کنونی و دوره های پیش رو سهم بانک توسعه تعاون از مصارف و منابع شبکه بانکی به ۲ درصد و فراتر افزایش یابد.
شیخ حسینی اظهار کرد: گسترش بانکداری دیجیتال کمک مناسبی به تحقق این هدف می کند و چشم انداز بانک نیز به گونه ای ترسیم شده است تا بانک توسعه تعاون به عنوان بانک برتر در حوزه ارائه خدمات دیجیتال به تعاونی ها تبدیل شود. به عنوان یک اصل اقتصادی و طبیعی توجه داشته باشیم منابع محدود هستند و نیازها نامحدود هستند، از این رو تخصیص بهینه حائز اهمیت است. گرچه طی دهه ۹۰ رشد سرمایه گذاری منفی بوده و استهلاک فراتر از تشکیل سرمایه جدید بوده است، اما در دولت جدید برنامه های زیادی برای ایجاد اشتغال و رشد و توسعه صنعتی به اجرا درآمده است. باید دقت داشته باشیم در مسیر اصیل خدمتگزاری باشیم و توجه به مسائل غیر اصلی ما را از هدف غایی و نهایی منحرف نکند.
وی توصیه نمود: چنانچه در مجموعه خیرخواه هم باشیم و نیروی مثبت و تفکر مثبت میان افراد وجود داشته باشد، بسیاری از مشکلات حل می شود و فضای مثبت همکاری و همدلی فراهم می شود و گویی کائنات دست به دست هم می دهند تا شرایط بهتری برای فعالیت مهیا شود.
در ادامه علی غیاثی مدیر امور شعب استان البرز ضمن ارائه گزارش عملکردی شعب راه کارها و پیشنهاداتی در خصوص تسهیل و ارتقاء سطح فعالیت کارکنان شعب و افزایش رضایت مشتریان شعب با وجود ظرفیت های بالای استان و همچنین دغدغه ها و مشکلات جاری در استان را ارائه نمود.

کریم میرزاخانی معاون مدیر عامل در امور استانها و بازاریابی در این مراسم گفت: موفقیت وقتی حاصل می شود که افراد باهم عمل می کنند و شکست در مواقعی پیش می آید که افراد به تنهایی و بدون کار تیمی فعالیت می کنند.
وی افزود: برای رسیدن به موفقیت لازم است سه عامل یا مولفه در کنار هم قرار گیرد، عامل اول داشتن هدف، عامل دوم داشتن برنامه برای رسیدن به هدف و عامل سوم باور داشتن به هدف است.
میرزاخانی توضیح داد: عامل سوم یا باور خود وابسته به پنج مولفه است، اولین آن آگاهی و در واقع آگاهی فرد نسبت به نیاز به تغییر است، دوم تمایل به تغییر و شرکت درفرایند تغییرات است که چرخه مدیریت تغییر را به حرکت درمی‌آورد، باید بخواهیم چه درسطح فردی وچه درسطح سازمانی وعلاقمند به تغییر باشیم ، سومین مولفه دانش نسبت به چگونگی تغییر و یافتن راهکاری برای تغییر مورد نظر است، توانایی به اجرا گذاشتن تغییر چهارمین مولفه است و پنجمین نیز تقویت است، به عبارتی پایداری درمسیر تغییر نیازمند تقویت های مثبت است.
وی بیان داشت: حال در بانک توسعه تعاون اهداف متاثر از اسناد بالادستی اعم از سند تحول دولت مردمی، سند توسعه بخش تعاون، سند انتظار، برنامه هفتم، قانون بودجه ۱۴۰۲ و سند الزامات حاکمیت شرکتی است و «توسعه زیست بوم تعاون کشور» مهمترین هدف است.
میرزاخانی ادامه داد: برای رسیدن به هدف نیازمند برنامه هستیم که کارآمدی وتعالی عملیاتی ونوآوری درارائه خدمات و محصولات به عنوان برنامه مطرح وجود دارند. در سه مولفه «توسعه زیست بوم تعاون کشور ، کارآمدی وتعالی عملیاتی ونوآوری درارائه خدمات و محصولات» عقلانیت مالی اقتصادی مورد توجه قرار می گیرد و در واقع بوسیله منابع مالی در اختیار و بارعایت سه مولفه اهداف ترسیم شده دست یافتنی هستند.
معاون بانک اظهار کرد: مدیر استان وروسای شعب باید طوری بیاندیشند که انگار منابع مالی در اختیار مانند سرباز هایشان هستند که به جنگ می روند و با پیروزی بر می گردند، به عبارتی منابع مالی «خوب» باید به خوب بزرگتر در زیست بوم خودشان تبدیل گردد، به عبارتی تجهیز و تخصیص درست وهدفمند مورد انتظار است.
میرزاخانی گفت: منظور از عقلانیت ارتباطی و کلامی نیز ابعاد اجتماعی و فرهنگی قابل طرح است و ارتباط انسان با خود و انسان با دیگران موضوعیت دارد. استراتژی ما استفاده همزمان از دوعقلانیت مالی اقتصادی وکلامی ارتباطی به منظور اخذ تاییدیه اجتماعی است.
وی یادآور گردید: مدیران اگر می خواهند درجایگاه واقعی خودشان باقی بمانند باید دارای سه ویژگی «توانمند ، سخت وخویشتن‌دار» باشند، فرد ضعیف قادر به خیر رساندن نیست، چون لازمه قدرت خیر رساندن است، برای ارزش آفرینی وخدمت به مردم ازطریق سه ویژگی فوق می بایست ازظرفیت عقلانیت کلامی ارتباطی استفاده کرد .که شروع آن گفتمان وابزار آن زبان است.
میرزاخانی توصیه نمود: همکاران گرامی وقتی ما اهدافمان را می نویسیم اتفاق بسیار باورنکردنی بین مغز ودستانمان رخ می دهد. وقتی قلم وکاغذ برمی داریم واهدافمان را می نویسیم ، به گونه ای همزمان قانون آرزو ، جاذبه ، هماهنگی وتطابق فعال می گردد. موفقیتی را که امروز ازآن لذت می برید نتیجه زحماتی است که درگذشته کشیده اید. ازاین‌رو قدردان وقدر شناس باشید
در ادامه صیاد رحمانپور مدیر امور استانها و شعب گفت: در پایان نیمه ابتدایی سال جاری پنجاه و پنج درصد منابع استان ارزان قیمت بوده است، منابع استان ۱۳۵۰۰ میلیارد ریال بوده است که نیازمند تقویت است. اشتهای ریسک منابع استان بالاست و نیاز است و حسابهای خرد تقویت شوند.
وی افزود: در مواجهه با مشتریان متقاضی ضمانت نامه ای این دقت صورت پذیرد که تداوم ارتباط با این مشتریان و نگاهی جامع برای صدور سایر ضمانت نامه های مورد نیاز آنان می تواند به ماندگاری بیشتر منابع حاصل از ضمانت نامه ها کمک کند.
رحمانپور ادامه داد: استان البرز در صدور اعتبار اسنادی به میزان ۱۵۰۰ میلیارد ریال برنامه داشته که۲۴۲ درصد برنامه را محقق نموده و در واقع به میزان ۳۶۲۰ میلیارد ریال اعتبار اسنادی صادر گردیده است. طی ماههای باقیمانده تا بهمن ۱۴۰۲ چنانچه استان موفق به جذب ۴۵۰۰ میلیارد ریال منابع جدید شود، می تواند در مسیر بهتر عملکردی و تراز مثبت عملیاتی قرار گیرد.
وی اظهار کرد: در سبد تسهیلاتی استان البرز مرابحه با ۶۱ درصد بالاترین سهم را دارد که سهم ریسک نکول بالایی نیز ممکن است داشته باشد که دقت در رعایت بهداشت پرونده های اعتباری استان می تواند به کاهش ریسک ناشی از معوقات کمک نماید.
رحمانپور گفت: ظرفیت شرکت خدمات و پشتیبانی توسعه تعاون برای وصول مطالبات و شرکت کارگزاری بیمه برای صدور بیمه نامه ها مهم است.
گفتنی است در این نشست محمد ذوالفقاری سرپرست معاونت مدیرعامل در امور حقوقی و نظارت ، شهرام بخشا معاون مدیرعامل در امور برنامه ریزی و فناوری اطلاعات، محمد سلمانی معاون مدیرعامل در امور مالی و پشتیبانی و احمد محمدی مدیر امور اعتباری نیز حضور داشتند که روسای شعب استان البرز ضمن بیان مسائل جاری در شعب از راهکارهای ارائه شده توسط هیات عامل بهره مند گردیدند.
شایان ذکر است مدیر عامل بانک توسعه تعاون به همراه هیات همراه از شعبه شهید رجایی، هشتگرد بازدید به عمل آورد.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=79121

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.