• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
3

آشنایی با قابلیت‌هایی که رنگ و کیفیت را به افراد دچار مشکلات بینایی هدیه می‌دهد

  • کد خبر : 77220
  • 22 شهریور 1402 - 15:03
آشنایی با قابلیت‌هایی که رنگ و کیفیت را به افراد دچار مشکلات بینایی هدیه می‌دهد

صنعت تلویزیون در چند دهه اخیر تغییرات زیادی را تجربه کرده است. جعبه‌های جادویی بزرگ‌تر و باکیفیت‌تر شده‌اند و حالا به عنوان اصلی‌ترین ابزار سرگرمی در هر خانه‌ای شناخته می‌شوند. تلویزیون‌ها یکی پس از دیگری قله‌های نوآوری و پیشرفت را طی نمودند به‌شکلی که امروزه تقریبا هرکسی می‌تواند در خانه به‌راحتی لذت حضور در سینما را تجربه کند.

نوآوری‌ها و پیشرفت‌های امروز هرچند قلمرو تجربه‌های جدید را برای بسیاری گسترش داده است اما افرادی که دچار اختلالات بینایی هستند همواره خارج از مرزهای این قلمرو مانده‌اند. این افراد شاید بتوانند همانند بسیاری از ما تماشای تلویزیون را تجربه کنند، اما تصویری که آن‌ها می‌بینند با چیزی که ما تجربه می‌کنیم تفاوت‌های بسیاری دارد. آیا با وجود این همه پیشرفت، باز هم این افراد همچنان از تجربه‌ کامل و باکیفیت تماشای تلویزیون محروم هستند؟ برای حل این چالش، شرکت سامسونگ به عنوان رهبر جهانی بازار تلویزیون که این عنوان را برای هفده سال متوالی در اختیار دارد، راهکارهای جدیدی اندیشیده است.  

هیجان رنگ و نور برای همه با ویژگی SeeColors سامسونگ

شرکت سامسونگ اواخر بهار امسال از قابلیتی در تلویزیون‌های خود رونمایی کرد که هر فردی با هر درجه‌‌ یا نوعی از نقص دید رنگی یا CVD می‌تواند محتوای روی صفحه‌نمایش را با وضوح رنگی و جزئیاتی یکسان با سایر افراد تماشا کند. این قابلیت SeeColors نام دارد و تنظیمات رنگی جدیدی بر اساس درجات و انواع اختلالات بینایی دید رنگی (CVD) ارائه می‌دهد و تجربه‌ای فراگیرتر از همیشه به کاربران سامسونگ هدیه می‌دهد.

ویژگی SeeColors دارای ۹ تنظیم بصری جداگانه است و کاربران می‌توانند گزینه‌ مناسب با وضعیت دیداری خود را را انتخاب کنند. این ویژگی با تغییر و تنظیم سطوح قرمز، سبز و آبی کاربران را قادر می‌سازد بسته به درجه یا نوع اختلال بینایی، بتوانند رنگ‌ها را روی صفحه به آسانی تشخیص دهند.  

SeeColors ابتدا به عنوان یک اپلیکیشن در سال ۲۰۱۷ منتشر شد و به افراد مبتلا به نقص دید رنگی (CVD) کمک می‌کرد تا از تماشای صفحه ‌نمایش به‌شکلی دقیق و زنده لذت ببرند. اکنون، این ویژگی در منوی Accessibility تلویزیون‌ها و مانیتورهای سامسونگ قرار گرفته و برای تمام کاربران آسان‌تر از پیش در دسترس است. همچنین کاربرانی که نسخه تلویزیون سامسونگ خود را پیش از ۲۰۲۳ خریداری کرده‌اند نیز می‌توانند با به‌روزرسانی نرم‌افزاری قابلیت SeeColors را به منوی Accessibility تلویزیون خود اضافه کنند و از آن بهره‌مند شوند.

سامسونگ به همین دلیل توانسته گواهی Color Vision Accessibility را نیز از موسسه TÜV Rheinland آلمان دریافت کند. TÜV Rheinland یک سازمان آزمایش و بررسی جهانی است که گواهینامه‌های کیفیت و ایمنی در صنایع مختلف ارائه می‌دهد.

تجربه‌ای فراگیرتر از همیشه با حالت Relumino سامسونگ

وقتی صحبت از طراحی به میان می‌آید، امکان دسترسی یا اصطلاحا Accessibility باید در اولویت باشد تا اطمینان حاصل شود که همه کاربران، صرف‌نظر از توانایی‌هایشان، می‌توانند به طور کامل از مزایای نوآوری‌های مدرن بهره ببرند. با این فرض تلویزیون‌های سنتی برای دسترسی به محتوای بصری و درک آن همواره با چالش‌هایی همراه بوده‌اند.

سامسونگ با استفاده از فناوری‌های بصری نوین، تلاش‌های خود را از یک تولیدکننده صرف تلویزیون فراتر برده و شکاف‌های ناشی از این چالش‌ها را پر کرده است. یکی از این گام‌های موثر حالت Relumino در تلویزیون‌های سامسونگ است.

حالت Relumino، یک حالت مشاهده در تلویزیون‌های سامسونگ است که برای افرادی با دید ضعیف طراحی شده است و این امکان را برای آن‌ها فراهم می‌کند تا تصاویر را با کیفیت و جزئیات بالایی مشاهده کرده و به شکلی کم‌نظیر از محتوای بصری مورد علاقه‌ خود لذت ببرند. این ویژگی با تقویت و برجسته‌سازی بخش‌های خاصی از تصاویر مانند کنتراست، رنگ و وضوح تصویر، تشخیص و تماشای محتوا را در صفحه تلویزیون آسان‌تر از همیشه می‌کند.

واژه Relumino از زبان لاتین وام گرفته شده و به معنای «بازگرداندن نور» است. ایده پشت این فناوری در تلویزیون‌های سامسونگ بازگرداندن قدرت بینایی تا حد امکان به افراد دارای اختلال بینایی بوده است.

سامسونگ پس از معرفی عینک Relumino Glass در سال ۲۰۱۷ و نرم‌افزار پردازش تصویر Relumino App در سال ۲۰۱۸؛ امسال و در جریان رویداد CES از حالت Relumino رونمایی کرد.

اما در پس این فناوری نجات‌بخش چه داستانی نهفته است؟

ظهور نوآوری از اعماق تجربه‌هایی که در میان ما است

ایده توسعه فناوری Relumino بر روی تلویزیون‌های سامسونگ از شعار «صفحه‌‌نمایش برای همه» شکل گرفت. دکتر کیونگ پارک، چشم‌ پزشک مرکز پزشکی سامسونگ و جیسون پارک، از اعضای بخش نمایشگر در سامسونگ درباره روند تولد و پیشرفت این فناوری توضیحاتی ارائه دادند.

جیسون پارک در رابطه با شروع آزمایش برای خلق این فناوری فراگیر می‌گوید: « تجربه اولیه من در برخورد با مشاوری که برای حالت Relumino با او آشنا شدیم، دیدگاه من را تغییر داد. به او گفتم که لطفاً بیا و اینجا بنشین؛ او در پاسخ گفت: «کجا؟!» این یک زنگ بیداری سخت و واضح برای من بود و من خیلی خجالت کشیدم». در آن زمان بود که جیسون متوجه شد که آنها در حال کاوش در یک قلمرو کاملاً جدید هستند و ابتدا باید نحوه‌ دید کاربرانشان از جهان را درک کنند.

در مرحله نخست آزمایش برای Relumino برنامه‌ریزان و مهندسان با تعدادی از مشاورانی که اختلالات بینایی داشتند، ملاقات کردند تا نیازها و خواسته‌های آنها را درک کنند. سپس از عینک‌هایی با توانایی شبیه‌سازی تاری دید استفاده کردند تا تجربه‌ای مشابه با دید افراد مبتلا به اختلالات بینایی داشته باشند. آنها با این تجربه جدید بر روی تصاویر مختلف کار کردند و بدین ترتیب تست‌های ایجاد تنظیمات بهینه در تلویزیون‌ها آغاز شد.

پس از توسعه اولیه، آزمایش‌های بالینی بر روی تلویزیون‌های ۵۵ اینچی QLED سامسونگ انجام شد. تصاویر با حالت Relumino در سه سطح مختلف (بالا، متوسط، پایین) نمایش داده شدند. شرکت‌کنندگان در این آزمایش ارزیابی‌های عینی و ذهنی انجام دادند و نتایج آزمایش‌ها نشان داد حالت Relumino به تعداد زیادی از افراد با اختلالات بینایی کمک می‌کند تا تصاویر را با بهبودها و ارتقای قابل توجه‌ای ببینند و تجربه تماشای بهتری داشته باشند.   

دکتر کیونگ پارک در مورد این آزمایش‌ها می‌گوید: « اغلب افرادی که در دوره‌های کارآزمایی بالینی حالت Relumino شرکت می‌کردند بسیار هیجان‌زده بودند؛ آن‌ها حتی حاضر بودند برای تحقق این رویا مسافت‌های طولانی را طی کنند. به لطف حمایت و تشویق آنها، ما توانستیم این تحقیقات را انجام دهیم. در حالی که پروژه Relumino بر روی افرادی با اختلال بینایی نسبتاً شدید متمرکز شد، بسیاری از افراد با علائمی سبک‌تر هنوز به کمک نیاز دارند و من می‌خواهم روی توسعه پروژه‌هایی برای آنها کار کنم».

ماموریت مشترک سامسونگ و RNIB برای دسترسی فراگیر

در ادامه گسترش فناوری‌های بصری برای تساوی و برابری بیشتر میان تمام کاربران هنگام تماشای تلویزیون، شرکت سامسونگ نزدیک به یک دهه است که با انجمن RNIB همکاری می‌کند. موسسه ملی سلطنتی افراد نابینا یا RNIB یک انجمن خیریه در بریتانیا است که اطلاعات، پشتیبانی و مشاوره در خصوص اختلالات بینایی ارائه می‌دهد.

رابین اسپینکس، رئیس طراحی فراگیر در RNIB پیشنهاد می‌کند که فناوری Relumino باید به طیف وسیعی از محصولاتی که روزانه با آنها مواجه می‌شویم، گسترش یابد. استفاده از کیوسک‌های عمومی برای سفارش غذا، خرید بلیط قطار، ثبت‌نام‌های دیجیتال در کلینیک‌های پزشکی و… باید برای همه یک تجربه در دسترس باشد. او می‌گوید : «هدف ما دستیابی به فرهنگی است که در آن هیچ مانعی برای افراد مبتلا به اختلالات بینایی هنگام دسترسی به دنیای دیجیتال وجود نداشته باشد».

سامسونگ و RNIB در تلاش برای دستیابی به این فرهنگ هستند، به‌ویژه وقتی صحبت از تلویزیون‌ها می‌شود. اسپینکس در مورد فناوری جدید سامسونگ می‌گوید: «آنچه در مورد حالت Relumino قابل‌ توجه است این است که تصویر را از نظر بصری به‌قدری مختل نمی‌کند که افراد دارای نقص بینایی از تماشا کردن منزجر شوند. می‌توانم با خانواده‌ام بنشینم و برای اولین‌بار از تماشای تلویزیون با هم لذت ببریم». 

همکاری سامسونگ و RNIB گواهی است بر این حقیقت اساسی که فناوری باید و باید برای همه باشد. بنابراین سفر به سمت یک چشم‌انداز کاملاً در دسترس هنوز به پایان نرسیده است، اما با تلاش‌های مدافعان متعهدی مانند رابین اسپینکس و مبتکران پیشگامی مانند سامسونگ، پیشرفت‌های بعدی به‌زودی حاصل خواهد شد.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=77220

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.