• امروز : پنج شنبه - ۶ دی - ۱۴۰۳
4

نشست تخصصی معرفی مدل‌های زبانی همراه اول برگزار شد

  • کد خبر : 91032
  • 12 تیر 1403 - 13:50
نشست تخصصی معرفی مدل‌های زبانی همراه اول برگزار شد

نشست تخصصی معرفی و ارائه تعدادی از مدل‌های زبانی توسعه یافته توسط گروه MCINext که سیستم‌های مرتبط هوش مصنوعی، در نمایشگاه الکامپ ۱۴۰۳ برگزار شد.

به گزارش رویداد خبر به نقل از اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، گروه MCINext همراه اول در سومین روز برگزاری نمایشگاه بین المللی الکامپ ۱۴۰۳، ضمن رونمایی تعدادی از مدل های زبانی توسعه یافته خود شامل سیلک (با ۱٫۳میلیارد پارامتر)، آهوران (با ۸ میلیارد پارامتر) و آوا (با ۱۳ میلیارد پارامتر) را با حضور آرش امینی، سرپرست تحقیق و توسعه هوش مصنوعی MCINEXT و حامد تهمورسی، مدیر ارشد فناوری MCINEXT در سالن خلیج فارس نمایشگاه بین المللی تهران، در نشستی تخصصی کارکردها و ویژگی های هر یک از آنها را ارائه کرد.

در این نشست، علاوه بر تاکید روی توسعه محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی، دستاوردهای این مجموعه از جمله ربات پاسخگو همراه اول و چند مدل زبانی که برای استفاده همگانی در دسترس قرار گرفته اند نیز معرفی شدند.

مدل های زبانی بزرگ (LLM)، سیستم های هوش مصنوعی هستند که با تحلیل و یادگیری از حجم زیادی از داده های متنی، قادر به تولید متن، ترجمه، پاسخ به سوالات و انجام وظایف مختلف زبانی هستند و در حال حاضر نیز با حمایت مرکز تحقیق و توسعه همراه اول توسعه یافته اند.

در ادامه به صورت اجمالی هر یک از مدل های زبانی بزرگ گروه MCINEXT همراه اول معرفی و ارائه شدند.
 
*مدل زبانی سیلک (Sialk)

مدل زبانی سیلک که از پایه (from scratch) با مجموعه دادگان فارسی در این شرکت آموزش داده شده است، با وجود تعداد پارامتر نسبتا کم، قابلیت زبانی خوبی را به نمایش می گذارد که با ادامه فرآیند آموزش در آینده، از لحاظ دانش نیز بهتر خواهد شد.
 
*مدل زبانی آهوران (Ahoran)

مدل آهوران بر پایه مدل چند زبانه Llama3 شرکت Meta و به صورت آموزش ادامه دار (continual pretraining)   بر روی یک مجموعه دادگان فارسی توسعه داده شده است. با توجه به قابلیت های زیاد مدل پایه، ادامه آموزش، باعث تقویت تولید متن به زبان فارسی شده در حالیکه قابلیت های دیگر مدل تا حد زیادی حفظ شده است.
 
کاربردهای تجاری این مدل ها بسیار گسترده و نظیر تولید محتوای متنی خودکار، پشتیبانی مشتریان از طریق چت بات ها، تحلیل احساسات و نظرات کاربران در شبکه های اجتماعی و ایجاد ابزارهای کمکی برای نویسندگان و مترجمان است. این مدل ها می توانند به شرکت ها در افزایش بهره وری، کاهش هزینه ها و بهبود تجربه مشتری کمک کنند.
 
*مدل زبانی آوا (Ava)

مدل آوا به منظور پاسخگویی از داخل یک متن داده شده (context) و بر پایه مدل aya از شرکت cohere  توسعه داده شده است.
 
بر خلاف دو مدل قبلی که جوابگوی سوالات کلی هستند، این مدل نیازمند ارائه اطلاعات اولیه برای پاسخگویی است (RAG) و تا حد امکان از ارائه اطلاعات استفاده شده در حین آموزش پرهیز می کند؛ استفاده اصلی این مدل در ربات های پاسخگوی خاص منظوره است.

علاوه بر آموزش این مدل ها، تلاش شده است تا به کمک روش های همترازسازی (RLHF و DPO) از تولید محتوای آسیب زا جلوگیری شود.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=91032

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.