• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
3

تقویت صادرات با محوریت مناطق آزاد کشور

  • کد خبر : 26386
  • 14 مهر 1400 - 13:17
تقویت صادرات با محوریت مناطق آزاد کشور

تجارت‌گردان – رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: مناطق آزاد باید جایگاه مهمی در توسعه صادرات ایفا کنند و برای رسیدن به این مهم لازم است قدرت مورد نیاز به رؤسای مناطق آزاد داده شود تا برنامه توسعه تجارت با قدرت محقق شود.

 به گزارش رویداد خبر به نقل از سازمان برنامه و بودجه کشور، «سیدمسعود میرکاظمی» تصریح‌کرد: مناطق آزاد ماموریت مهم و تاثیرگذاری در توسعه کشور دارند و باید با کمک وزارت اقتصاد و دارایی برنامه‌های کمّی توسعه صادرات مناطق آزاد کشور تبیین شده و سهم هر منطقه در ارتقای رشد اقتصادی و توسعه صادارت غیر نفتی مشخص شود.

رییس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: سازمان برنامه و بودجه همکاری‌های خوب و کارشناسی با مجلس شورای اسلامی در زمینه بودجه ۱۴۰۱ خواهد داشت، تا گام‌های موثر و مثبت‌تر برای جبران مشکلات و تغییرات اساسی در ساختار بودجه برداشته شود.

 میرکاظمی با اشاره به اینکه در کشور راهبردهای توسعه مناسبی وجود نداشته است، یادآوری کرد: سرمایه‌گذاری‌هایی در کشور انجام شده، اما به دلیل نداشتن راهبرد توسعه رشد اتفاق نیفتاده است، بنابراین در قانون بودجه ۱۴۰۱ و برنامه هفتم توسعه راهبردهای توسعه باید به عنوان یک اصل مهم و اساسی در نظر گرفته شود و بر روی کالا و خدماتی که رقابت پذیری و قدرت صادرات دارند بر مبنای آمایش سرزمین سرمایه‌گذاری انجام شود.

وی با بیان اینکه توجه به توسعه صادرات غیرنفتی یکی از مهمترین اولویت‌های دولت در بودجه ۱۴۰۱ است، گفت: لازم است کالاها و خدماتی که برای صادرات در نظر گرفته می‌شود، قدرت رقابت‌پذیری و ظرفیت صادرات داشته باشد، در استان‌ها و شهرستان‌ها ظرفیت‌های بسیار زیادی وجود دارد و از قدرت رقابت منطقه‌ای و جهانی برخوردار هستند.

این مقام مسوول تاکید کرد: استان‌های کشور می‌توانند با حمایت و سیاستگذاری‌های درست و در نظر گرفتن تسهیلات و رفع موانع صادرات، اقدامات بزرگ و تاثیرگذاری در بخش صادرات و حصول درآمد ارزی برای کشور انجام دهند.

معاون رئیس جمهوری با اشاره به  اینکه در همه استان‌ها با محوریت استانداران و فعال کردن کارگروه‌های توسعه صادرات استانی، موانع صادرات باید برداشته شود، تصریح‌کرد: اصلاح قوانین و مشوق‌های موثر برای صادرات باید در نظر گرفته شود و با توجه به اینکه استان‌ها در خلق منابع، صادرات و واردات نقش اساسی و مسوولیتی مهم در بودجه ۱۴۰۱ دارند، لازم است در بخش صادرات موانع و محدودیت‌هایی که دارند را مطرح کنند تا رفع شود.

گفتنی است دوازدهمین جلسه ستاد تهیه و تدوین لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه، مشاور عالی رئیس مجلس شورای اسلامی، اعضای ستاد، مشاورین و رؤسای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها و سرپرست مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری با موضوع ظرفیت‌های منابع مالیاتی در گمرک و توسعه صادرات کشورهای منتخب و جهت‌گیری اصلی بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۱ برگزار شد.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=26386

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.