• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
2

امید به افزایش صادرات فرش با حضور فرش ایران در رویداد اکسپو

  • کد خبر : 26430
  • 15 مهر 1400 - 11:24
امید به افزایش صادرات فرش با حضور فرش ایران در رویداد اکسپو

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در زنجیره ارزش فعالیت دارند و بافنده و رنگرز هستند و ۵۰۰ هزار نفر هم به صورت غیر مستقیم و فصلی فعالیت دارند.

 به گزارش رویداد خبر به نقل از خبرگزاری ایسنا، فرحناز رافع در حاشیه افتتاح مرکز ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی البرز با اشاره به اینکه در آستانه برگزاری رویداد  اکسپو هستیم، افزود:  سعی کردیم امسال در این رویداد که در دبی برگزار می‌شود فرش دستبافت ایران حضور فعالانه داشته باشد و  یک سالن برای اولین بار به فرش ایران اختصاص پیدا کرد. یک  کنسرسیوم تشکیل شد که شامل هشت برند معروف ایران هستند و فرش ایران و توانمندی‌های کارآفرینان و هنرمندان ما به تصویر کشیده می‌شود.

وی ادامه داد: موضوع مهم این است که برای اولین بار فعالیت‌هایی در حوزه برندهای فرش دستبافت انجام می‌دهیم و در فرشواره‌ای که در مرکز ملی فرش طراحی کرده‌ایم از کارآفرینان برتر تقدیرخواهد شد. همچنین اسم کارآفرینان و برند آنها در کتابی در اکسپو رونمایی می‌شود.

وی در مورد رفع مشکل بیمه فعالان حوزه فرش گفت: باید بین سازمان تامین اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه  توافقی صورت بگیرد که بتوانیم امسال ۳۰ هزار نفر را به بیمه شدگان فرش دستبافت اضافه کنیم.

وی چالش‌های حوزه را علاوه بر تحریم، تعهد ارزی و زنجیره ارزش در تامین مواد اولیه عنوان کرد.

رافع مهمترین اقدام در حال پیگیری مرکز ملی فرش ایران را تقویت زنجیره ارزش عنوان کرد و گفت: اینکه بتوانیم تولید داخل نخ ابریشم و نخ پشم را در هم افزایی با دستگاه‌های مختلف داشته باشیم و وابسته به واردات این مواد اولیه نباشیم و  حمایت از رفاه قالیبافان، خلاقیت و نو آوری و بالابردن میزان صادرات برای ما بسیار مهم است.

وی به برخی علل کاهش میزان صادرات فرش دستبافت ایران اشاره کرد و تصریح کرد: تعهد ارزی، تحریم‌ها وگران شدن و در دسترس نبودن مواد اولیه برخی دلایل کاهش صادرات فرش است. اما لازم است سلیقه جهانی  را بهتر بشناسیم و بازاریابی درستی در این زمینه داشته باشیم. البته نمی‌توان علت را به همین میزان محدود کرد زیرا در چندین دهه گذشته فرش ایران به کاهش استقبال رسیده است و امیدواریم  بتوانیم در دولت سیزدهم جایگاه فرش ایران را در جهان برگردانیم.

رافع با اشاره به وجود دو میلیون نفر فعال در حوزه فرش در کشورگفت: یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در زنجیره ارزش فعالیت دارند و بافنده و رنگرز هستند و ۵۰۰ هزار نفر هم به صورت غیر مستقیم و فصلی فعالیت دارند. ۱۹۱ هزار نفرهم در صنایع جانبی کار می کنند.

وی  با اشاره به برنامه‌های مرکز ملی فرش برای ترغیب محصلان این رشته گفت: در حال برنامه ریزی برای هدایت تحصیلی  محصلان قبل از فارغ التحصیلی هستیم و بسته تشویقی و ترغیبی برای محصلان ایجاد کرده‌ایم. پنج نفر از دانش آموزان نخبه را هم بعد از بررسی‌های لازم به رویداد اکسپو اعزام خواهیم کرد تا از نزدیک جایگاه فرش ایران را در جهان ببینند.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=26430

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.