• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
2

اعتبار حرف اول تامین آب پایدار در سیستان و بلوچستان را می‌زند/ هوتک‌ها منبع تامین آب شرب استان نیستند

  • کد خبر : 1152
  • 30 مهر 1399 - 22:01
اعتبار حرف اول تامین آب پایدار در سیستان و بلوچستان را می‌زند/ هوتک‌ها منبع تامین آب شرب استان نیستند

معاون نظارت بر بهره برداری شرکت آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه باید ۶۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شود تا تانکرها افزایش یابد خاطرنشان کرد: ما به دنبال این هستیم در پنجاه روستا تانکر ثابت با حجم مخازن ۵ متر مکعب مستقر کنیم اعتبار این پروژه ها از محل اعتبارات بین المللی و یونیسف است که در فاز اول اجرایی خواهد شد.

معاون نظارت بر بهره برداری شرکت آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه باید ۶۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شود تا تانکرها افزایش یابد خاطرنشان کرد: ما به دنبال این هستیم در پنجاه روستا تانکر ثابت با حجم مخازن ۵ متر مکعب مستقر کنیم اعتبار این پروژه ها از محل اعتبارات بین المللی و یونیسف است که در فاز اول اجرایی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار  اقتصادی ایلنا ، حمیدرضا کشفی در نشست خبری در جمع خبرنگاران با اشاره به اقدامات آبرسانی در سیستان و بلوچستان و به خصوص جنوب استان اظهار داشت: بنده در این جلسه حرف های کسی را در زمینه کیفیت و نبود آب استان تایید و یا تکذیب نمی کنم فقط در مورد برنامه های اجرایی در زمینه آبرسانی در استان صحبت خواهم کرد.

وی با اشاره به اینکه در استان سیستان و بلوچستان ۵ هزار و ۶۰۰ روستا داریم که حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت دارند افزود: از تعداد ۵ هزار و ۶۰۰ روستا ۸۳۶ روستا در جنوب استان واقع شده و ۳۲۰ هزار نفر از جمعیت را شامل می شوند.

کسب اجازه برای تامین اعتبار از صندوق توسعه

معاون نظارت بر بهره برداری شرکت آب و فاضلاب کشور تصریح کرد: از سال ۹۳ – ۹۴ اعتباراتی از محل صندوق توسعه ملی برای استان تامین شد زیرا ردیف بودجه سنواتی کفاف اجرای پروژه ها را نمی داد بنابراین با اجازه رهبری پیگیری کردیم که بتوانیم از محل صندوق برداشت و برای اجرای پروژه های روستایی هزینه کنیم.

وی با بیان اینکه در استان سیستان و بلوچستان ۲ هزار و ۱۹۴ روستا مشمول طرح تامین اعتبار از محل صندوق توسعه ملی شدند که ۷۵۳ هزار نفر در قالب ۱۸ مجتمع آبرسانی را شامل می‌شود .

۱۰ درصد اعتبارات صندوق به سیستان و بلوچستان تخصیص یافت

وی ادامه داد: از سال ۹۳تا ۹۸ ،   ۶۰۵ میلیارد تومان برای تامین آب روستاها تامین اعتبار شد که از این میزان ۱۰ درصد اعتبارات از محل صندوق به استان سیستان و بلوچستان تعلق گرفت که این میزان بالاترین تخصیص در کل کشور بوده است .

کشفی با بیان اینکه در جنوب استان ۲۴۶ هزار نفر تحت پوشش آبرسانی قرار دارند اظهار داشت: ۳۳۵ میلیارد تومان به جنوب استان از محل صندوق اختصاص داده شد که یعنی ۵۰ درصد از ۱۰ درصد کل اعتبارات را شامل می شود.

وی با یادآوری اینکه برای تکمیل پروژه پول زیادی نیاز داریم خاطرنشان کرد: در سال ۹۹ کاهش اعتبار داشتیم با این وجود ۱۵۶ میلیارد به سیستان و بلوچستان اختصاص دادیم.

 تا پایان ۹۹، ۱۵۳ هزار سیستانی به آب پایدار دسترسی خواهند داشت

وی ادامه داد: برنامه ریزی کردیم با این اعتبارات تا پایان سال ۹۹، ۱۷۳ روستا با ۱۵۳ هزار نفر  جمعیت به آب پایدار دسترسی داشته باشند البته ۱۵۵ میلیارد تومان نیز از محل توازن استان اختصاص یافته است.از محل تامین فاینانس داخلی ۲۰۰ میلیارد تومان مجوز دریافت کردیم که باید سرمایه گذار برای آن پیدا شود علیرغم این که هزینه ها چند برابر شده سعی می کنیم وظیفه امان را در قبال منطقه انجام دهیم .

کشفی گفت:  در شهرستان چابهار از ۴۸ درصد تامین آب پایدار به ۶۵ درصد در کنارک از ۷۶ به ۸۲ درصد ، نیکشهر از ۶۴ به ۶۷ درصد ، قصرقند از ۵۲ به ۷۰ درصد خواهیم رسید.

ارتقای پروژه آبرسانی؛ در ۳۰۰ روستا

وی گفت: در روستاهای شمال استان شبکه کار شده ولی فعلا به آب پایدار دسترسی ندارد یعنی ممکن است در بعضی ساعات قطعی آب داشته باشند که نیاز به پروژه ارتقاء داریم که ۳۰۰ روستا را شامل می شود و بنا داریم که این برنامه ریز در اسرع وقت به اتمام برسد .

وی با بیان اینکه اگر در جایی آب پایدار ندارند به این معنا نیست که آب شرب موجود نیست گفت: نبود آب پایدار به معنای عدم وجود شبکه است اما مخازن وجود دارد در جاههایی که پایداری کافی ندارند سعی کردیم مخازن داشته باشیم .

این مقام مسئول با بیان اینکه دولت هیچ ردیف بودجه‌ای برای آبرسانی سیار ندارد خاطرنشان کرد: برای ۱۴۰۰ روستای چابهار ۴۶۶ میلیارد مناقصه برگزار کردیم که به بهره برداری خواهد رسید.

وی درباره طرح های آب شیرین کن نیز گفت: برای این پروژه ها نیز برنامه جامعی داریم و بنابراین است که در حاشیه ۱۰۰ کیلومتری جنوب کشور آب مورد نیاز از دریا تامین شود و طبق تکلیف برنامه ششم توسعه تا حد زیادی به هدف رسیدیم و ۳۰ درصد این پروژه ها تحقق یافته است.

۳۵ میلیارد تومان هزینه؛ برای آبرسانی سیار

وی با تاکید بر اینکه تمامی روستاهایی که شبکه وجود ندارد با تانکر آبرسانی سیار می شوند گفت: در ۹۷۰ روستای استان سیستان و بلوچستان به صورت سیار آبرسانی می شود در سال ۹۸، ۳۵ میلیارد تومان هزینه آبرسانی سیار شده که ۱۵۰ لیتر در شبانه روز برای هر فرد آب به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می گیرد.

پیشنهاد تخصیص ۱۰۰ میلیون یورو برای توسعه آبرسانی در سال ۱۴۰۰

کشفی با بیان اینکه در استان سیستان و بلوچستان  به لحاظ آب سطحی فقیر است گفت: در بودجه ۱۴۰۰ پیشنهاد دادیم که ردیف خاصی برای توسعه آبرسانی در سیستان و بلوچستان در نظر گرفته شود و این پیشنهاد به دولت رفته که بنابر آن قرار است ۱۰۰ میلیون یورو برای سال اول تخصیص داده شود .

وی با بیان اینکه برای تکمیل ۶ مجتمع آبرسانی ۹۲۰ میلیارد تومان نیاز داریم افزود: علاوه بر آن کار احداث ۱۸ مجتمع نیز شروع شده که ۲۱۹۴ روستا و ۷۵۳ هزار نفر تحت پوشش قرار خواهند گرفت اما در کل اعتبار لازم موجود نیست.

اگر محدودیت اعتبار نداشتیم به شاخص های لازم می رسیم

وی با بیان اینکه عقب ماندگی استان سیستان و بلوچستان به لحاظ تامین آب پایدار به دلیل حجم بالای کار است افزود: اگر محدودیت اعتبار نداشتیم به شاخص های لازم می رسیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در استان سیستان و بلوچستان ۹۷۰ روستا با تانکر آبرسانی می شوند افزود: شاخص آب آشامیدنی سالم در روستاهای کشور ۷۵ درصد در جنوب استان ۶۸ درصد است.

اوضاع تامین آب درصورت اختصاص حقابه از افغانستان

وی در پاسخ به سوال ایلنا درباره این که اگر حقابه ایران از افغانستان تامین شود مشکل آب استان حل خواهد شد یا خیر؟ گفت: قطعا اگر حقابه لازم تخصیص یابد چاه نیمه ها وضعیت بهتری خواهند داشت اما به شرط این که سامانه ها تامین شده باشد. به عبارت دیگر اگر حتی آب مورد نیاز تامین شود ما به لحاظ زیرساختی و سامانه مشکل داریم.

تامین آب استان از هوتک نیست

کشفی گفت: ما در استان روستاهایی داریم که شبکه آب پایدار وجود دارد اما اهالی از هوتک هم برای مصارف استفاده می کند اما تامین آب از طریق هوتک نیست آبرسانی به صورت سیار انجام می شود.

وی با بیان اینکه ما طی یک ماه گذشته ۱۰ تانکر سیار به جنوب استان اضافه کردیم افزود: از استانهای معین برای آبرسانی سیار در سیستان و بلوچستان کمک گرفتیم .

۶۰ میلیارد تومان اعتبار از یونیسف برای استقرار مخازن ثابت در ۵۰ روستا

وی با بیان اینکه باید ۶۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شود تا تانکرها افزایش یابد خاطرنشان کرد: ما به دنبال این هستیم در پنجاه روستا تانکر ثابت با حجم مخازن ۵ متر مکعب مستقر کنیم اعتبار این پروژه ها از محل اعتبارات بین المللی و یونیسف است که در فاز اول اجرایی خواهد شد.

هیچ بیماری واگیرداری گزارش نشده

کشفی تاکید کرد: در پنج سال اخیر آمار مراکز بهداشت سیستان و بلوچستان نشان می دهد هیچ بیماری واگیرداری از جمله آلتور و وبا که ناشی از آب باشد نداشته ایم و این نشان می دهد که استفاده از هوتک ها برای آب شرب عرف نیست کلر زنی به موقع انجام شده است.

وی درباره ادعای اخیر نماینده چابهار مبنی بر آلوده بودن آب آشامیدنی روستاهای این شهرستان گفت: آبی که نماینده چابهار نشان داد آب هوتک بود نه آب شبکه یا آبرسانی سیار.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=1152

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.