به گزارش رویداد خبر به نقل از روابط عمومی ایرانسل، دکتر بیژن عباسیآرند با بیان اینکه پس از انقلاب دیجیتال، اپراتورهای تلفن همراه، همواره در خط مقدم اختراعات، نوآوری و گسترش عرصۀ نفوذ مناسبات و روابط دیجیتال بودهاند، اما هماکنون با توسعۀ محیطهای پویا و دیجیتال، خود را در عرصۀ رقابت، با چالش نوآوری و خلق چشماندازهای نو مواجه میبینند، گفت: امروزه مدل تجاریِ فروش «خدمات پایه» در اکثر اپراتورهای جهان، همچنان سودآور است، اما باید توجه داشته باشیم که این سودآوری، به هیچ عنوان پایدار نخواهد بود و اپراتورها در صورتی که نتوانند در حوزه تکنولوژیهای جدید و ارتباط پویا با مشتریان موفق باشند، به ایفاگر نقش فروشنده خدمات پایه ارتباطی تنزل خواهند یافت و نقش خود را در مقام یکی از بازیگران اصلی عصر ارتباطات دیجیتال از دست خواهند داد.
وی افزود: بر اساس این اقتضائات و ضرورتهاست که اپراتورها به منظور باقی ماندن در فضای رقابتِ دیجیتال، به دنبال تبدیل شدن از اپراتور همراه یا «تلکو (Telco)» به اپراتور دیجیتال یا «تککو (Techco)» هستند. در سالهای گذشته، حوزۀ محصولات تلکو صرفاً شامل خدمات ارتباطیِ پایه، نظیر تماس، اینترنت همراه و برخی خدمات محدود دیجیتال و ارزش افزوده بوده است اما در سالهای اخیر، گذار از «تلکو» به «تککو»، هدف اصلی بسیاری از اپراتورها در جهان از جمله ایرانسل است که تحقق این امر، جز با تحول دیجیتال میسر نخواهد بود. تحول دیجیتال برای اپراتورها دیگر یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت است تا بتوانند نقشی اساسی در اقتصاد دیجیتال بازی کنند.
لایههای مختلف اقتصاد دیجیتال
مدیرعامل ایرانسل، اقتصاد دیجیتال را دارای سه لایۀ هستۀ اقتصاد دیجیتال یا ICT، اقتصاد پلتفرم و خدمات دیجیتالی دانست و تصریح کرد: ایرانسل برای ایفای نقش در هر سه لایۀ اقتصاد دیجیتال، ملزم به توسعه و مدیریت زیستبوم دیجیتال شده است. زیستبوم دیجیتال، شامل مجموعهای از زیرساختهای ارتباطی، پلتفرمهای دیجیتال و خدمات دیجیتالِ سمت کاربر است که طراحی آن به گونهای صورت میگیرد که اجزای این زیستبوم، در کنار یکدیگر، با استفاده از همافزایی، ارزشی مضاعف ایجاد کنند. به عبارت دیگر «زیستبوم دیجیتال» در تککو، گرافی از محصولات و خدمات دیجیتالِ مرتبط با هم است که زنجیرهای از نیازهای مشتریان و سازمانها را برآورده میکند.
وی افزود: در لایۀ زیرساختهای ارتباطی، ۵G فرصتهایی را برای مردم و مشاغل ایجاد میکند که قبلاً وجود نداشته است. سرعت اتصال سریعتر، تأخیر بسیار کم و پهنای باند بیشتر، صنایع را متحول میکند و تجربیات دیجیتال روزمره را بهطور چشمگیری بهبود میبخشد. خدماتی مانند سلامت الکترونیک، خودروی متصل و سامانههای هوشمند کنترل ترافیک، که قبلاً آنها را آیندۀ دور میدیدیم، به زودی به حقیقت خواهند پیوست، به نحوی که جریانهای نوظهوری همچون اینترنت اشیا و شهرهای هوشمند بر پایه کلان دادهها، فناوری رایانش ابری و هوش مصنوعی، دیگر بخشی انتزاعی از بلندپروازیهای فضای آکادمیک به شمار نمیآیند.
عباسیآرند تأکید کرد: یکپارچگی تمام این فناوریها، نیازمند زیرساخت دادۀ بسیار پرسرعت یا همان شبکۀ ۵G است. شبکۀ ۵G زیرساخت لازم برای تبادل آنی اطلاعات را فراهم کرده و باعث میشود در کسری از ثانیه، تبادل اطلاعات صورت گیرد و بستر برای تحول دیجیتال فراهم گردد.
وی گفت: در لایۀ پلتفرم، جایگاه فضای ابری به عنوان یکی از ارکان اصلی فناوری در مدلهای تحول دیجیتال بر کسی پوشیده نیست. مطالعات شرکت تحقیقاتی «تی ام فوروم» در سال ۲۰۲۲ حاکی از آن است که در راستای بهبود کارایی فرایندهای سازمانی، شرکتها بیش از پیش به رایانش ابری روی خواهند آورد. رایانش ابری با همراهی کلان دادهها و هوش مصنوعی، باعث میشود که منابع سازمان به صورت بهینه تخصیص داده شوند و نتیجۀ آن صرفهجویی در زمان و هزینهها خواهد بود.
مدیرعامل ایرانسل، ابردادهها را دارای نقشی اساسی در خلق تصمیمهای بهینه در سازمانها در لایۀ پلتفرم دانست و تصریح کرد: در دنیای دیجیتال امروز، دادههای سازمانی میتوانند به عنوان یک دارایی راهبردی، به مزیت رقابتی تبدیل شوند. بر اساس مدلهای تحول دیجیتال برای خلق ارزش از دادهها، باید آنها را به بهترین شکل مدیریت، مهندسی و استفاده کرد و در نهایت، این جمعآوری و توزیع بهینه و امن دادهها باید به خلق ارزش و تصمیمگیریهای بهتر در سازمان بیانجامد تا چرخۀ تحول دیجیتال دادههای سازمان کامل شود.
وی افزود: فناوریهای هوش مصنوعی در لایۀ پلتفرم، کلان دادهها را به تصمیمهای آگاهانه و هوشمندانه تبدیل میکنند که علاوه بر خودکارسازی بسیاری از فرایندها و در نتیجه، کاهش هزینهها، به درآمدزایی سازمان میانجامد. با استفاده از هوش مصنوعی، سازمان میتواند پیشنهادهای ویژهای مبتنی بر رفتار مشتریان ارائه کند. نتیجۀ این پیشنهادهای ویژه، کسب سود و مزیت رقابتی در بازار خواهد بود.