به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر به نقل از سایپا، مدیرعامل و مدیران ارشد گروه خودروسازی سایپا در نشست مشترک با اعضای هیأت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور، نحوه اجرای بسته جهش تولید صنعت خودرو و قطعه سازی که در وزارت صنعت، معدن و تجارت مراحل پایانی میگذراند را بررسی کردند.
موضوع اصلی مورد توافق در این جلسه، وجود ظرفیت لازم برای تحقق افزایش تولید در گروه سایپا و صنایع همگن قطعه سازی کشور به شرط اجرای مفاد حمایتی بسته جهش تولید صنعت خودرو و قطعه سازی بود. تشکیل کمیته مشترک سایپا و انجمن صنایع همگن قطعه سازی نیز مصوبه دیگر این جلسه بود که با هدف ایجاد هماهنگیهای بیشتر جهت تحقق افزایش تولید صورت میگیرد.
در این جلسه سیدجواد سلیمانی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با اشاره به طراحی و تدوین بسته جهش تولید صنعت خودرو در وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت: این طرح مراحل پایانی خود را سپری میکند و جلسه امروز برای اجرای آن و بررسی موانع و مشکلات احتمالی در حوزه همکاری سایپا و قطعه سازان کشور برگزار شده است.
سلیمانی در تشریح اهداف تعیین شده در بسته جهش تولید صنعت خودرو اظهار داشت: در این طرح، تولید ۳۳۰ هزار دستگاه انواع خودرو برای گروه خودروسازی سایپا در شش ماه نخست اجرای طرح و افزایش ده درصدی در شش ماه دوم پس از آن هدفگذاری شده است.
وی افزود: ناگفته پیداست که این هدفگذاری در تولید، لزوماً با همراهی و همکاری قطعه سازان کشور محقق میشود، به همین منظور، جلسه امروز تشکیل شده تا با مشارکت کامل هیأت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی، راههای افزایش تولید بررسی شود.
در ادامه جلسه محمدرضا نجفی منش، رئیس، آرش محبی نژاد، دبیر و سایر اعضای هیأت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی، مشکلات موجود در فضای کسب و کار صنعت قطعه سازی و پیشنهادهایی برای رفع آنها را مطرح کردند.
بر اساس موضوعات مطرح شده، تأمین نقدینگی لازم برای افزایش تولید، تعدیل قیمت و اصلاح قراردادهای ساخت قطعات، تخصیص ارز و عدم همکاری بانک مرکزی در این زمینه و موضوع استفاده از سیستم مچینگ برای تأمین فولاد مورد نیاز قطعه سازان، چهار مانع اصلی در تحقق افزایش و جهش تولید صنعت قطعه سازی کشور عنوان شد.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا پیرامون مسائل و مشکلات اعلام شده، اظهار داشت: پرداخت تسهیلات به هر یک از خودروسازان کشور هنوز اجرایی نشده که در صورت دریافت تسهیلات، گروه خودروسازی سایپا آن را به طور کامل به قطعه سازان پرداخت خواهد کرد تا بخشی از مشکل تأمین نقدینگی حل شود.
سلیمانی ادامه داد: علاوه بر پرداخت این تسهیلات، نحوه قیمت گذاری محصولات و شیوههای مختلف تأمین منابع مالی در دستور کار قرار دارد که باعث میشود در آینده نیز پرداخت مطالبات قطعه سازان نظم بهتری پیدا کرده و مشکلی از این جهت ایجاد نشود.
وی افزود: در بحث تعدیل قیمت و اصلاح قراردادهای قطعه سازان نیز مشکلی وجود ندارد و مدیران عامل شرکتهای سازه گستر و مگاموتور که در جلسه نیز حضور دارند، تمهیدات لازم برای تحقق این خواسته زنجیره تأمین را در نظر خواهند گرفت.
مدیرعامل سایپا در ادامه با اشاره به اقدامات مثبت وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تأمین و تخصیص ارز مورد نیاز بخش تولید کشور اظهار داشت: با همکاری مشترک وزارت صمت، خودروسازان و انجمن صنایع همگن قطعه سازی، امکان استفاده قطعه سازان از این اقدام وزارت صمت نیز فراهم میشود که تا اندازه زیادی میتواند به رفع مشکل زنجیره تأمین خودروسازی در این بخش کمک کند.
سلیمانی در خصوص تأمین مواد اولیه صنعت قطعه از طرق سیستم مچینگ نیز گفت: این موضوع را مطرح و پیگیری خواهیم کرد تا علاوه بر دو خودروساز کشور، فعالان صنعت قطعه نیز امکان استفاده مجدد از این سیستم را داشته باشند.
در این جلسه با پیشنهاد رئیس انجمن صنایع همگن و موافقت مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، مقرر شد در پرداخت مطالبات قطعه سازان توجه ویژه ای به قطعه سازان کوچکتر که در شرایط فعلی آسیب پذیرتر هستند، صورت گیرد. همچنین موضوع چکهای تضامنی قطعه سازان نزد گروه خودروسازی سایپا نیز مطرح شد که با دستور مهندس سلیمانی، مقرر شد شرکتهای سازه گستر و مگاموتور این مشکل را به صورت کامل رفع کنند.
هماهنگی سایپا و قطعه سازان برای اجرای بسته جهش تولید وزارت صمت
مدیرعامل و مدیران ارشد گروه خودروسازی سایپا در نشست مشترک با اعضای هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور، نحوه اجرای بسته جهش تولید صنعت خودرو و قطعه سازی را بررسی کردند.