• امروز : یکشنبه - ۴ آذر - ۱۴۰۳
4

نود و هشتمین شماره نشریه تازه های تامین اجتماعی منتشر شد

  • کد خبر : 18943
  • 22 تیر 1400 - 13:20
نود و هشتمین شماره نشریه تازه های تامین اجتماعی منتشر شد

نود و هشتمین نشریه تازه های تامین اجتماعی با عنوان «پزشکی از راه دور (تله مدیسین)» منتشر شد.

به گزارش رویداد خبر به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، در بخش هایی از این نشریه آمده است: پزشکی از راه دور شاخه ای از دانش است که خدمات پزشکی به صورت غیرحضوری با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات، ارائه می گردد. متخصصان حوزه سلامت می توانند از این فناوری در امر پیشگیری، تشخیص، درمان بیماریها و پایش کاربران این خدمات استفاده کنند.
از منظر سازمان جهانی بهداشت، پزشکی از راه دور عبارت است از: «ارائه خدمات درمانی در جایی که بعد مسافت، عامل مهمی محسوب می شود، توسط متخصصان حوزه سلامت با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای تبادل اطلاعات صحیح جهت تشخیص، درمان و پیشگیری بیماریها و خطرات احتمالی، تحقیقات، ارزیابی و آموزش مداوم ارائه دهندگان خدمات سلامت، که همه این موارد در جهت ارتقاء سلامت افراد و جوامع آنهاست».
بیان این نکته حائز اهمیت است که پزشکی از راه دور جایگزین اقدامات درمانی حضوری نمی شود، بلکه مدل مراقبت سنتی را تکمیل می کند و به بهبود دسترسی و فراگیر بودن خدمات و همچنین مراقبت از بیماران در شرایط بحرانی مانند وضعیت اضطراری فعلی کمک می کند.
هدف از توسعه پزشکی از راه دور در درجه اول، تسهیل دسترسی ساکنین مناطق دورافتاده با منابع بهداشتی و درمانی محدود به خدمات پزشکی و رسیدگی به چالش کمبود ارائه خدمات درمانی است. پزشکی از راه دور امکان تسهیم و به اشتراک گذاری اطلاعات بین سازمان های مختلف و کارکنان را  تسهیل می کند.
خدمات پزشکی از راه دور بر اساس معیار ماهیت تعامل به دو روش زیر قابل ارائه است:
الف) ارائه خدمات پزشکی از راه دور همزمان 
این امر نیازمند ارتباط همزمان طرفین درگیر می باشد. مانند ارائه مشاوره های پزشکی از طریق ویدئو کنفرانس، پایش پارامترهای بیولوژیکی یا مداخلات مراقبت های بهداشتی و درمانی از راه دور.
ب) ارائه خدمات پزشکی از راه دور غیرهمزمان
در این مدل، داده های بیمار برای بررسی های بعدی توسط متخصصان حوزه سلامت یا اطلاع رسانی به بیمار جمع آوری و ذخیره می شود.
خدمات پزشکی از راه دور بر اساس معیار طرفین درگیر به دو دسته تقسیم می شوند:
۱) خدماتی که در آن متخصصان حوزه سلامت و بیمار با هم در ارتباط هستند مانند مشاوره های تلفنی یا دسترسی به معاینات بالینی.
۲) خدماتی که در آن فقط متخصصان بهداشتی و درمانی عمدتاً جهت تبادل داده های بالینی با یکدیگر در ارتباط هستند.
در حال حاضر خدمات مرتبط با رادیولوژی، پوست و روانپزشکی می توانند از طریق ابزارهای پزشکی از راه دور ارائه شوند، همچنین از طریق پایش پارامترهای بیولوژیکی بیماران می توان از آنها در منزل مراقبت کرد. پیشرفتها در زمینه علم رباتیک، واقعیت مجازی و هوش مصنوعی امکان توسعه خدمات جراحی از راه دور را نیز فراهم کرده است.
پزشکی از راه دور در همه گیری کووید‏-۱۹ نقش بسیار مهمی ایفا کرده است، این مدل ضمن حفظ ارتباط بین متخصصان مراقبت های بهداشتی و درمانی و بیماران، حضور فیزیکی جهت دریافت خدمات را به حداقل می رساند. بر اساس مطالعه سازمان سلامت پان آمریکن، پزشکی از راه دور، موجب تداوم ارائه بسیاری از خدمات کلینیکی کلیدی در ایام همه گیری کرونا شده است.
در تمام مطالعات موردی تجارب موفق، از آموزش به عنوان یک عامل حیاتی یاد شده است، اهمیت ارائه آموزش جامع هم به متخصصان مراقبت های بهداشتی و درمانی و هم به کاربران نظام سلامت مورد توافق تمامی مطالعات است.
پس از همه گیری کرونا، پزشکی از راه دور، ثابت کرد دانشی با ارزش افزوده بالاست که منجر به ارتقای سطح سلامت مردم و کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی به ویژه با توجه به سالمندی جمعیت می باشد.

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=18943

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.