به گزارش رویداد خبر به نقل از روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانهای استان تهران، کارگروه تحول دیجیتال در کشاورزی کمیسیون نرمافزارهای پیشرفته سازمانی همواره تلاش کرده تا موانع را رفع کرده و شرکتهای مرتبط را در زمینه کشاورزی هوشمند با یکدیگر در تعامل و هماهنگ کند. حمید بهنگار، رئیس کارگروه تحول دیجیتال در کشاورزی ذیل کمیسیون نرمافزارهای پیشرفته سازمان نظام صنفی رایانهای استان تهران، گفت: در سال ۱۳۹۵ تفاهمنامهای بین وزارت جهاد کشاورزی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات منعقد شد که به موجب آن تفاهم نامه، ما به عنوان فعالان هوشمندسازی کشاورزی و نمایندگان بخش خصوصی از سوی سازمان نظام صنفی رایانهای استان تهران از آن کارگروه عضو شدیم.
او افزود: به نیت ایجاد میز مشورتی صنفی و ارتباط بدنه صنفی با دو وزارتخانه، بلافاصله کارگروهی نیز در سازمان نظام صنفی رایانهای استان تهران تشکیل دادیم و تمامی فعالان این حوزه در گرایشهای مختلف را گرد هم آوردیم. در مجموع ۷۰ عضو داریم که ۳۰ عضو آن اعضای حقوقی و ۴۰ عضو دیگر را مدیران دولتی و تصمیم سازا تشکیل میدهند.
بهنگار گفت: ۳۰ شرکت عضو کارگروه ما هر یک در زمینههای مختلف هوشمندسازی فعالیت میکنند کشاورزی، باغبانی، گلخانه،دامداری، طیور، شیلات، بازارگاه ها، زنجیره های ارزش و تامین و …. بخشی از فعالیت همکاران ما در این کارگروه است و به همین دلیل کارگروه تحول دیجیتال در کشاورزی ذیل کمیسیون نرمافزارهای پیشرفته سازمان نظام صنفی رایانهای تشکیل شده و فعالیت میکند.
او افزود: فعالیتهای کارگروه به دو دسته تقسیم میشوند؛ یک دسته فعالیتهای خدماتی به حاکمیت و دیگری خدماترسانی به کشاورزان. بهنگار گفت: این کارگروه بازوی مشورتی برای بخش حاکمیتی و دولت است. همچنین در تدوین آییننامههای تنظیمگری نیز نقشآفرینی میکند. تکمیل زنجیره ارزش و تأمین به فراخور نیازهای دولت از دیگر فعالیتهای کارگروه تحول دیجیتال در کشاورزی است که تلاش کردیم در قالب مجموعه خودتنظیمگری و خدماتی این خدمات را انجام دهیم.
او افزود: این کارگروه برای کشاورزان در حوزههای مختلف بهرهوری فرصت ها و ابزارهای جدیدی ایجاد کرده است که گاه در نوع خود بی نظیر هستند. در دو بخش افزایش تولید و کاهش هزینههای تولید در زمینههای مختلف مانند بهینهسازی مصرف انرژی و نهادهها فعالیتهای مختلفی داشتهایم. در سازمان نظام صنفی رایانهای استان تهران نیز به مسائل صنفی شرکتهای فعال در حوزه کشاورزی هوشمند پرداخته و تلاش کردیم مشکلاتشان را رفع کنیم.
بهنگار گفت: در مواردی که موانعی وجود داشت در ارتباط با دولت، مثلاً در زمینه تعرفهگذاری، تلاش کردیم به عنوان بازوی مشورتی و تصمیمساز نقشآفرینی کنیم. در بازار کشاورزی هوشمند خلأهایی وجود دارد که تلاش کردیم شرکتهای قویتر از شرکتهای کوچک حمایت کنند تا خلأها رفع شوند.
او افزود: تقریباً ۵ تا ۱۰ درصد از کل جامعه کشاورزی مستعد هوشمندسازی است و از این آمار، ۱۰ درصد آنرا تاکنون هوشمند کردهایم. آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد و دولت نیز تاکنون اقدامی برای برآورد آمار کشاورزی هوشمند انجام نداده است. اما می توان به جرعت گفت همین میزانی که در کشور هوشمند سازی انجام شده، به کمال توسط فعالین و اعضای همین کارگروه بوده است
موانع رشد کشاورزی هوشمند
بهنگار با اشاره به لزوم ترویج کشاورزی هوشمند بیان کرد: بخشی از مشکلات از منظر حاکمیتی و سیاستگذاری بوده است. دولت باید کمک کند به ترویج کشاورزی هوشمند. بخشی دیگر نیز نیاز به سرمایهگذاری برای توانمندسازی شرکتها و ایجاد استانداردهای مناسب است.
او افزود: نبود مشوقهای لازم از سوی تشکلهای حوزه کشاورزی مانند اتحادیهها و انجمنهای صنفی کشاورزی از دلایل دیگر است. از سوی دیگر کشاورزی در کشور ما عمدتا خردمقیاس است و صنعت کشاورزی از خرده مالکان اداره میشود که برایشان هوشمندسازی توجیه کمتری دارد. دانشگاهها نیز باید به کمک هوشمندسازی کشاورزی بیایند
بهنگار گفت: شرکتهای هوشمندسازی و نرمافزاری نیز تمایل کمتری به ورود به حوزه کشاورزی هوشمند دارند؛ در سایر زیر مجموعه های هوشمند سازی شرکت فناور پس از گذشت ۶ ماه میتوانند از محصول خود بهرهبرداری کرده و کسب سود کنند اما شرکتهای هوشمندسازی به دلیل ماهیت کند فرآیندهای تولید، بعد از دو سال میتوانند به اثبات فناوری برسند.و این زمان طولانی علاقه شرکت ها را برای سرمایه گذاری و ورود به این صنعت کم کرده است