• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
1

۷۰ درصد از بازار ۴۰ هزار میلیاردی دخانیات در اختیار خارجی‌ها

  • کد خبر : 14766
  • 27 اردیبهشت 1400 - 18:27
۷۰ درصد از بازار ۴۰ هزار میلیاردی دخانیات در اختیار خارجی‌ها

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران از برنامه‌ریزی برای تولید محصولات سلامت محور با همکاری یک شرکت اروپایی خبر داد و گفت که در حال حاضر ۷۰ درصد از بازار دخانیات در اختیار دو شرکت خارجی است و سهم شرکت دخانیات تنها پنج درصد است. موضوعی که علت آن را نه تغییر ذائقه مردم بلکه سیاستگذاری‌های اشتباه می‌داند.

 به گزارش رویداد خبر به نقل از ایسنا، سیاوش افضلی در نشستی خبری گفت: ارزش بازار دخانیات در کشور حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان است که از این میزان سهم شرکت دخانیات، فقط ۵ درصد است. ۷۰ درصد بازار دخانیات کشور در اختیار یک شرکت ژاپنی و یک شرکت آمریکایی- انگلیسی است.

به گفته وی این دو شرکت از سال ۱۳۸۲ در کشور مجوز فعالیت دارند و از سال ۱۳۹۰ تعرفه حق العمل مربوط به استفاده از زیرساخت‌های شرکت دخانیات را نیز پرداخت نمی‌کنند و تنها عوارض و مالیاتشان چند در صد از شرکت دخانیات بیشتر است. این درحالی است که در گذشته این شرکت‌ها برای سود بردن از بازار ایران باید تعرفه‌ای اضافی پرداخت می‌کردند. همچنین شرکت ها در گذشته متعهد بودند به کشاورزان کمک کنند و هر ۴ سال یکبار ماشین آلات خود را به شرکت دخانیات واگذار کنند که همه آنها لغو شده است.

رشد ۵۰ درصدی تولید سیگار داخلی

افضلی با اشاره به مشکلات به وجود آمده در پی خصوصی‌سازی شرکت دخانیات از جمله کاهش اشتغال و درآمد دولت، تصریح کرد: دهه گذشته این شرکت شرایط خوبی نداشته، اما اکنون احیا شده و در سال ۱۳۹۹ میزان تولید، ۵۰ درصد و فروش از نظر مقدار ۲۳ درصد و از نظر سهم بازار ۷۰ درصد رشد داشته است. هر چند همچنان به لحاظ مقداری فقط ۱۴ درصد بازار و به لحاظ ارزشی فقط ۵ درصد بازار را در اختیار دارد.

وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره تاثیر ذائقه مردم بر کاهش تقاضای محصولات این شرکت نیز گفت: تغییر تقاضای مردم فقط ۵ تا ۱۰ درصد بر کاهش بازار شرکت دخانیات تاثیر داشته و علت اصلی شرایط سال‌های اخیر از جمله خصوصی سازی و تغییر نحوه فعالیت شرکت خارجی بوده است. چرا که هدف ما همچنان بخشی از بازار است که محصولات کلاس سی و دی مصرف می‌کنند. برای مثال در گذشته شرکت‌های خارجی فقط مجاز به تولید محصولات کلاس ای و بی بودند.

وی با بیان اینکه شرکت دخانیات حدود ۶۰۰۰ نفر در بخش تولید و ۶۰۰۰ نفر در بخش کشاورزی ایجاد اشتغال کرده و ظرفیت تولید حدود ۵۰ درصد سهم بازار را دارد، گفت: با این حال شرکت‌های خارجی به راحتی مانند قطعات سی کی دی، مواد اولیه و توتون را وارد می‌کنند و سهم بازار را در اختیار دارند. در چنین شرایطی تولیدکننده داخلی قادر به رقابت با آنها نیست.

به گفته مدیرعامل شرکت دخانیات ایران مصرف کشور در سال ۷۵ میلیارد نخ سیگار است که سال گذشته ۵۵ میلیارد نخ در کشور تولید و بیست میلیارد نخ نیز به صورت قاچاق وارد شده است. از میزان ۵۵ میلیارد تولید داخل، ۹ میلیارد نخ مربوط به شرکت دخانیات بوده است. اما ظرفیت تولید شرکت ۲۵ تا ۳۰ میلیارد نخ سیگار در سال است.

افضلی درباره تحقیق و تفحص از شرکت دخانیات نیز گفت: بهتر است این تحقیق و تفحص از صنعت دخانیات باشد چراکه می‌تواند به شفافیت در این صنعت کمک کند.

تولید کالای سلامت محور در دستور کار

مدیرعامل شرکت دخانیات همچنین خبر داد که شرکت دخانیات در حال حرکت به سمت تولید محصولات سلامت محور با همکاری یک شرکت اروپایی است و همچنین استفاده از فیلترهای توسعه یافته است و در سال ۱۴۰۰ برای حضور در بازارهای خارجی برنامه ریزی کرده است.

او همچنین با اشاره به کاهش صادرات توتون و تنباکو در سال‌های اخیر گفت: شرکت دخانیات ایران برای صادرات در سال جاری برنامه‌ریزی کرده و تاکنون در پنج مرحله ۱۰ تن توتون صادر شده است. اما صادرات سیگار به دلیل تعرفه بالای واردات در کشورهای دیگر و کلاس تولیدی ایران صرفه اقتصادی ندارد، اما برنامه‌هایی برای صادرات به کشورهای منطقه بعد از تامین بازار داخل وجود دارد. صادرات تنباکوی زرد طلایی نیز یکی از کالاهای صادراتی و پرطرفدار این شرکت است که صادرات آن به زودی از سر گرفته خواهد شد.

نابسامانی لبنان از عوامل کاهش صادرات ایران

افضلی در ادامه با بیان اینکه تحریم‌ها تأمین مواد اولیه را برای شرکت دخانیات دشوار کرده اما هیچ تاثیری بر فعالیت شرکت های خارجی نداشته، درباره دلایل کاهش صادرات، تصریح کرد: از جمله دلایل کاهش صادرات، مشکلات جانبی شرکت‌ها و مشکلات حقوقی و قضایی با برخی صادرکنندگان بوده است. از طرف دیگر با توجه به اینکه ۹۰ درصد صادرات تنباکو به لبنان و ۱۰ درصد به سوریه بوده، اتفاقات سال های اخیر در لبنان تاثیر زیادی بر کاهش صادرات داشته است.

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=14766

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.