• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
1

۶ پیشنهاد برای بانک مرکزی/ رصد حملات سوداگرانه در بازار ارز

  • کد خبر : 10528
  • 18 اسفند 1399 - 9:43
۶ پیشنهاد برای بانک مرکزی/ رصد حملات سوداگرانه در بازار ارز

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان با برشمردن برخی اولویت‌ها و ارائه پیشنهاداتی به بانک مرکزی، گفت: رصد حملات سوداگرانه سازماندهی شده در بازار ارز، یکی از مهم‌ترین اقدامات بانک مرکزی باید باشد.

عضو هیات علمی و دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان با بیان اینکه یکی از اولویت های بانک مرکزی باید ایجاد تمهیداتی برای کاهش نرخ رشد حجم پول و تبدیل پول به شبه پول باشد، اظهار کرد: البته این کار با هماهنگی و انجام وظیفه سایر دستگاه ها و حتی سایر قوا در کنار قوه مجریه امکان پذیر است.
محمد واعظ برزانی در گفت و گو با ایبِنا تصریح کرد: یکی دیگر از اولویت ها باید رصد حملات سوداگرانه سازمان دهی شده با منشا اوفک در بازار ارز باشد؛ یعنی نسبت به چنین حملات احتملالی بانک مرکزی، پایش و برنامه واکنش و سرکوب داشته باشد.  
وی ادامه داد: موضوع بعدی اجرای بخش های همچنان اجرا نشده نظام جامع آمار مالی شهروندان باید باشد به طوری که در پرتو آن امیدواریم قانون مبارزه با پولشویی نیز به طور کامل اجرا شود.  
دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان چهارمین اولویت بانک مرکزی در کوتاه مدت را اقدامات فوری برای اصلاح ساختار مالی و ترازنامه ای بانک های تجاری دانست و گفت: به این معنی که سهم دارایی های ثابت در ساختار ترازنامه بانک های تجاری و همچنین ساختار دارایی های این بانک ها به حد معقول و مبتنی بر اقتصاد ایران تقلیل یابد. این کار، هم مستلزم نظارت مستقیم بر مدیریت دارایی های بانک تجاری و هم مستلزم چنین نظارتی بر شرکت های وابسته به بانک های تجاری است.  
به گفته واعظ برزانی، از سوی دیگر نظارت بر حساب اضافه برداشت که به طور اجتناب ناپذیری باعث تداوم حیات ملی بانک های اساسا زیان ده می شود نیز باید سامان یابد.  
او در پایان درباره اولویت های و ماموریت های مهم بانک مرکزی تاکید کرد: ششمین توصیه که مهم ترین مقوله نیز محسوب می شود، اجرای روح قانون عملیات بانکی بدون ربا است که در اصل، واقعی کردن عملیات بانکی است و برای این کار به سرعت نیازمند تحول در قانون بانکداری هستیم.  

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=10528

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.