• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
0

۲.۶ میلیون تن کالای اساسی در بندر امام خمینی وجود دارد

  • کد خبر : 2540
  • 24 آبان 1399 - 19:27
۲.۶ میلیون تن کالای اساسی در بندر امام خمینی وجود دارد

ماهشهر – وزیر صمت با تأکید بر موجودی ذخایر بنادر کشور، گفت: در حال حاضر دو میلیون و ۶۰۰ هزار تُن کالای اساسی در بندر امام وجود دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا رزم حسینی عصر امروز هدف از سفر به خوزستان را بازدید از بندر امام خمینی بیان کرد و افزود: با توجه به مسئولیت وزارت صمت در تأمین کالاهای اساسی و همچنین حساسیت بازار و وضعیت فعلی توزیع کالاهای اساسی باید این بازدید انجام می‌شد.
وی با بیان اینکه رئیس‌جمهور دستور ترخیص فوری کالاهای موجود در بنادر کشور را صادر کرد، ادامه داد: انجام این بازدیدها از بندرعباس و بندر امام خمینی لازم بوده است.
وزیر صمت در ادامه گفت: امروز بازدیدی از انبارهای منطقه ویژه بندر امام و در همین محل لنگرگاه کشتی در حال تخلیه دانه‌های روغنی است، انجام شد؛ موجودی کالا در بنادر کشور زیاد است که باید به سرعت ترخیص می‌شد و با مصوبه رئیس‌جمهور این زمینه فراهم شده و کالاها به سرعت در حال ترخیص است.
رزم حسینی خبر داد: در حال حاضر دو میلیون و ۶۰۰ هزار تُن کالای اساسی در بندر امام موجود است، ۴۹۰ هزار تُن کالای اساسی در لنگرگاه در حال تخلیه است و حدود ۱۷۰ هزار تُن کالای اساسی نیز ترخیص شده است.
وی با بیان اینکه در مجموع ۸۰۰ هزار تُن کالای اساسی از بندر امام خمینی و بندرعباس ترخیص شد، افزود: با توجه به موجودی خوب بنادر و وضعیت ذخایر راهبردی کالا که در بنادر و انبارهای کشور داریم، از نظر کالاهای اساسی مشکلی وجود ندارد؛ فقط باید کاری انجام می‌شد تا کالاها کمترین رسوب را در بنادر داشته باشند و به طور سریع به دست مردم و تولیدکنندگان برسند.
وزیر صمت بیان کرد: حدود چهار میلیون تُن کالای مواد اولیه کارخانه‌ها در بنادر موجود است که اگر ترخیص شود، چرخه تولید بیشتر می چرخد و تولید کشور رونق بیشتری به خود می‌گیرد.
رزم حسینی با تأکید بر اینکه بر اساس سیاستی که برای کاهش قیمت باید فراوانی کالا داشته باشیم و عرضه را افزایش دهیم، افزود: با دستور رئیس‌جمهور در این زمینه امیدوار به بهبود وضعیت هستیم.
اختلافی با بانک مرکزی نداریم
وی اظهار کرد: برای تأمین انواع نهاده‌های کشاورزی نزدیک به ۶ میلیارد دلار در سال باید دولت تخصیص دهد که تاکنون پنج میلیارد دلار انواع نهاده وارد کشور شده و به تدریج به شبکه توزیع وزارت جهاد کشاورزی تزریق شده است.
رزم حسینی در ادامه گفت: نمی‌توان این موضوع را رد کرد که سود نهاده‌های دامی به جیب دلالان می‌رود ولی اساساً اختلاف ارز و این دونرخی بودن منشأ فساد است؛ به هر صورت با توجه به شرایط کشور که در جنگ اقتصادی هستیم، دولت به دنبال تدبیری برای توزیع کالاهای اساسی با نرخ ارزان‌تر بین عموم مردم است.
وزیر صمت کشور با اشاره به اینکه مقداری در شبکه توزیع جهاد کشاورزی با مشکلاتی روبه‌رو هستیم، افزود: اخیراً به دنبال اصلاح شبکه توزیع هستیم تا با قیمت نهایی مناسبت‌تری به دست مردم برسد.
وی تأکید کرد: اختلافی با بانک مرکزی نداریم و در ستاد اقتصادی دولت که به ریاست رئیس‌جمهور تشکیل می‌شود، مباحث کارشناسی طرح و مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ تصمیم‌گیری‌های این ستاد توسط رئیس‌جمهور ابلاغ می‌شود و این تصمیم اخیر توسط کارشناسان اقتصادی، بخش خصوصی و دولت به اتفاق آرا در ستاد اقتصادی دولت مصوب و ابلاغ شد.
رزم حسینی افزود: در نتیجه این تصمیم‌گیری نیز امروز مشاهده می‌شود که میلیون‌ها تُن کالای اساسی که نزدیک به چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تُن است، در حال ترخیص است؛ امروز نیز با دستور رئیس‌جمهور به منظور بازدید از نحوه چگونگی اجرای مصوبه در بندر امام حضور پیدا کردم و صبح نیز از بندرعباس بازدید داشتم و روند ترخیص کالا خوب است؛ قیمت محصولات تولید نهایی و نهاده‌های دامی تأثیرگذار خواهد بود و کالا وارد بازار شده و به دست تولیدکننده می‌رسد.
وی گفت: به عنوان وزارت صمت که مسئول تولید کشور، نسبت به تأمین مواد اولیه کارخانه‌ها موظف هستیم که اقدام کنیم و انواع نهاده‌های دامی را نیز در نقطه صفر بندری به جهاد کشاورزی تحویل دهیم؛ جهاد کشاورزی نیز بر اساس مکانیسم‌های خود باید این نهاده‌های دامی را به تولیدکنندگان دام و طیور برساند تا در نهایت برای تولید محصولاتی مثل مرغ و نهم مرغ مورد استفاده قرار بگیرد.

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=2540

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.