• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
2

گرانی تولید استیل کورد سبب واردات سیم فولادی از چین است

  • کد خبر : 4651
  • 26 آذر 1399 - 12:21
گرانی تولید استیل کورد سبب واردات سیم فولادی از چین است

تولیدکننده استیل کورد می گوید که با ۳۰ درصد ظرفیت کارخانه توان تامین همه نیاز کشور را داریم.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، جمشید خسروی در استودیو گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو سیما ظرفیت تولید سالانه کارخانه تولیدکننده استیل کورد را ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن عنوان کرد و افزود: میزان مورد نیاز کشور در طول سال حدود ۱۰ هزار و یکصد تن است.
وی ادامه داد: اینکه تولید کنندگان تایر داخلی، به جای خرید و تأمین مواد اولیه خود از ما، ترجیح می‌دهند از خارج وارد کنند به قیمتتمام شده بر می‌گردد این در حالی است که کارخانه ما تمام استانداردهای مورد نیاز تولید کنندگان تایر را تأمین کرده است، اما تولید کنندگان تایر خودرو، طبق آخرین آمار، سیم فولادی ما را باید ۱۳ درصد گران‌تر از محصولات مشابه خارجی، خریداری کنند.
خسروی تصریح کرد: به دلیل تفاوت قیمت، برای تولیدکنندگان داخلی تایر، به صرفه است که سیم فولادی مورد نیاز خود را از چین وارد کنند.
عضو هیئت مدیره کارخانه داخلی گفت: از آنجا که تا به حال در کشورمان زمینه تولید استیل کورد وجود نداشته و این محصول برای اولین بار فقط توسط ما تولید می‌شود برای تهیه این محصول باید مقادیری از مواد اولیه وارد شود، به این منظور مفتول اصلی این محصول وارد می‌شود، در عین حال از هر گونه تولید کننده داخلی که بتواند استانداردهای لازم را در محصول خود رعایت کند استقبال می‌کنیم، ضمناً نیاز ارزی ما برای واردات مفتول اصلی استیل کورد تقریباً به ۶۰ درصد می‌باشد.
کیوان گردان مدیرکل صنایع فلزی و برق وزارت صمت نیز گفت: وزارت صمت از سال ۹۷ برای واردات لاستیک ارز ترجیحی پرداخت می‌کرد در ادامه برای کاهش هزینه‌های واردات و کنترل قیمت‌ها، کارخانه استیل کورد وارد میدان شد و با ورود این مجموعه، ارز ترجیحی به استیل کورد تعلق می‌گرفت، این روند و ارائه ارز از ابتدای سال جاری قطع شد و به این علت نرخ کارخانه استیل کورد گران‌تر از واردات درآمد.
وی واردات استیل کورد به کشور در سال ۹۸ را به طور ماهیانه هزار و ۶۰۰ تن عنوان کرد و افزود: این در حالی است که واردات این محصول (سیم فولادی) در هفت ماهه نخست امسال به ۷۰۰ تن رسیده و نشان دهنده این است که تولید کنندگان ما، سیم فولادی مورد نیاز خود را از تولیدات داخلی تأمین کرده اند، از سوی دیگر، حذف ارز ترجیحی چهار هزار و ۲۰۰ تومان نشان می‌دهد که دیگر واردات ترجیحی ندارد.
گردان در خصوص قیمت گذاری دستوری لاستیک خودرو در بازار داخل، گفت: چون قیمت گذاری لاستیک، دستوری بوده، شرکت‌ها نمی‌توانستند با یکدیگر رقابت کنند، اما خوشبختانه از تاریخ ۹۹/۸/۵ قیمت گذاری لاستیک برای واحدهای تولید کننده آزاد شده و زین پس تولید کننده فقط باید ضوابط وزارت صمت را در قیمت گذاری‌ها رعایت کند.
وی مدیرکل صنایع فلزی و برق و لوازم منزل وزارت صمت گفت: تولید و تهیه مواد اولیه تولید استیل کورد که همان فولاد پر کربن است را می‌توان به عنوان پروژه‌ای ویژه در وزارت صمت تعریف و دنبال کرد تا به این طریق نیاز فولادی شرکت داخلی تأمین شود.
محمدحسین زینلی مدیر عامل شرکت تولیدکننده تایر داخلی در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: حدوداً ۴۰، ۵۰ درصد سیم فولادی مورد نیاز خود را از کارخانه داخلی خریداری می‌کنیم از سویی اگر ما تولید کنندگان، ۳۵ درصد از سیم فولادی مورد نیازمان را از تولیدات داخلی تهیه نکنیم به ما اجازه واردات نمی‌دهند، این یعنی ما مجبور به خرید تولیدات داخلی هستیم در واقع، تنها مشکل تولیدکننده داخلی استیل کورد، قیمت تمام شده بالای سیم فولادی شأن است.
مصطفی طاهری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: بخشی از چرخه تولید استیل کورد داخلی، سبب گرانی این محصول نسبت به محصولات مشابه خارجی می‌شود.
طاهری افزود: با توجه به ارزانی نرخ ارز در داخل کشور همین طور سایر هزینه‌ها همچون کارگر، انرژی برق و آب و … قطعاً تولید داخل باید رقابت پذیرتر و ارزان‌تر از محصولات خارجی باشد و حتی به صادرات هم بپردازد مگر آنکه وابستگی بودجه‌ای داشته باشیم یا در زنجیره تولید از بازده خوبی برخوردار نباشیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر در خصوص تولید استیل کورد داخلی، بخشی از چرخه تولید سبب شده تا قیمت این محصول، از سیم‌های فولادی خارجی گران‌تر شود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: وقتی تولید داخلی که ۶۰ درصد وابسته به کشورهای خارجی باشد یک نوع آسیب محسوب می‌شود، وزارت صمت هم در خصوص تعرفه گذاری باید سیاست‌هایی تدوین کند که اثر گذار و مؤثر باشد به گونه‌ای که درآمد حاصله از محصولات تولیدی، به صورت وام در اختیار تولید کنندگان قرار گیرد و بتوانند این وام را برای تحقیقات و توسعه صرف کنند و صنعت خود را رقابت پذیر کنند.

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=4651

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.