• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
2

گذر از تامین مالی سنتی مسکن به روش های نوین

  • کد خبر : 7675
  • 03 بهمن 1399 - 9:18
گذر از تامین مالی سنتی مسکن به روش های نوین

در حالیکه بانک مسکن هم اکنون به عنوان تنها بانک تخصصی در حوزه مسکن، مسوولیت تامین مالی در این بخش را بر عهده گرفته است، کارشناسان بر ضرورت استفاده از روش های نوین تامین مالی در این بخش تاکید می کنند.

به گزارش رویداد خبربه نقل از بانک مسکن-هیبنا، هم اکنون بانک مسکن به عنوان تنها بانک تخصصی در این بخش تقریبا تمام آنچه در قالب تسهیلات منجر به افزایش توان مالی در بازار خرید و ساخت مسکن می شود را بر عهده دارد اما کارشناسان معتقدند در شرایط فعلی در کنار روش های سنتی تامین مالی همچون پرداخت تسهیلات، لازم است ابزارهای نوین در این زمینه تقویت شده و به کار گرفته شود.

انواع روش های نوین تامین مالی مسکن همچون راه اندازی صندوق های زمین و ساختمان، انتشار اوراق سلف موازی، MBS و … به رغم آنکه هم اکنون در کشور شناخته شده و آماده به کارگیری هستند همچنان در بخش مسکن مغفول مانده اند.

یک کارشناس مسکن با تاکید بر ضرورت گذار از روش های سنتی تامین مالی مسکن به سمت روش های نوین در گفت و گو با هیبنا اعلام کرد: تامین مالی به روش سنتی همواره با برخی از محدودیت ها مواجه است و اتکا به یک روش یعنی پرداخت تسهیلات مسکن به خصوص در مقطع زمانی فعلی نمی تواند منجر به ایجاد تحرک در بازار مسکن، رونق بازار و خانه دار شدن گروه قابل توجهی از متقاضیان مسکن شود.

حمید یاری توضیح داد: همواره در روش های سنتی تامین مالی مسکن، فرد لازم است حداقل بودجه ای را برای خرید یک واحد مسکونی در اختیار داشته باشد و در صورتی که این حداقل بودجه در اختیار وی قرار نداشته باشد عملا قادر به خرید آپارتمان نیست. ضمن آنکه فرد به دلیل آنکه قادر به ورود به بازار مسکن نیست در طول زمان نیز با تورم مسکن مواجه شده و ممکن است هیچ گاه موفق به خرید مسکن نشود.

وی افزود: اما در روش های نوین تامین مالی مسکن فرد قادر خواهد بود دست کم بودجه در اختیار خود برای خرید مسکن را از تورم مسکن مصون نگه دارد و از طریق ابزارهای نوین تامین مالی دسترسی وی به واحدهای مسکونی تسهیل شود.

یاری با بیان اینکه هم اکنون متقاضیان خرید مسکن در شهر تهران برای خرید یک واحد مسکونی معمولی با متراژ کم دست کم به بودجه ای بین ۸۰۰ میلیون تومان تا یک میلیارد تومان نیاز دارند، گفت: در بسیاری از موارد خانه اولی ها ومتقاضیان فاقد مسکن قادر به تامین این میزان بودجه نیستند و به این ترتیب از بازار عقب خواهند ماند بنابراین در چنین شرایطی به راهکارهایی نیاز است تا فرد بتواند نقدینگی در اختیار خود را از تورم مصون نگه داشته و با اتکا به پس اندازهای آتی خود در آینده صاحبخانه شود. این ابزارها را می توان در بازار سرمایه جست و جو کرد.

وی با بیان اینکه در برخی از روش های نوین تامین مالی مسکن امکان اتصال سازنده ها به متقاضیان مسکن وجود دارد گفت: یکی از اصلی ترین نگرانی های سازنده ها به خصوص در دوره های رکود معاملاتی مسکن که در نهایت منجر به رکود ساخت و ساز نیز می شود نبود متقاضی برای خرید واحدهای ساخته شده از سوی آن ها به دلیل نبود قدرت خرید در بازار مسکن است. راه اندازی و استفاده از ابزارهای نوین تامین مالی مسکن این مشکل را نیز می تواند برطرف کند و از طریق فروش یونیت های سرمایه ای پروژه های ساختمانی به متقاضیان، معضل نبود متقاضی برای فروش واحدها نیز در سمت عرضه برطرف شود و سازنده ها به افزایش فعالیت های ساختمانی ترغیب شوند. در نتیجه این امر هم به واسطه به کارگیری شکل نوین تامین مالی مسکن فرایند عرضه مسکن تقویت خواهد شد و هم به دنبال آن بخش گسترده ای از متقاضیان مسکن و خانه اولی ها که در بازار سنتی قادر به تامین نیاز خود به مسکن نبودند، صاحبخانه خواهند شد.

یاری تاکید کرد: باید پذیرفت که در شرایط فعلی که شبکه بانکی و دولت با مشکل کمبود اعتبار و نقدینگی برای پرداخت سقف بیشتر تسهیلات مسکن مواجه است و از طرفی توان خانوارها برای پرداخت اقساط ماهانه بیشتر محدود است، لازم است دست کم در کنار روش های سنتی تامین مالی مسکن همچون پرداخت تسهیلات ساخت وخرید به سازنده ها و متقاضیان مسکن، روش ها وابزارهای نوین تامین مالی مسکن از مسیر بازار سرمایه دنبال شود.

وی تاکید کرد: طی سال های گذشته تاکنون اما موانعی در مسیر بازار سرمایه برای ورود به حوزه تامین مالی مسکن وجود داشته است که در وهله اول باید نسبت به برطرف کردن این موانع اقدام شود. یکی از این موانع وجود نواقص و ضعف های مقرراتی و قانونی است که موجب می شود به رغم وجود محدودیت های بسیار در روش های سنتی تامین مالی به خصوص در سمت عرضه، سازنده ها استقبال چندانی از روش های نوین تامین مالی نکنند. از آنجا که در روش های نوین تامین مالی ساخت مسکن مانند ساخت و ساز در قالب صندوق های زمین و ساختمان مسیر تخلف و دور زدن قانون برای سازنده ها مسدود شده است برخی به همین علت تمایل چندانی به استفاده از این روش برای تامین مالی ساخت و ساز ندارند. چرا که در بازار سنتی هم اکنون قوانین به گونه ای است که فرد تنها با پرداخت جرایم محدود در مقایسه با رقم سودی که به واسطه تخلف ساختمانی به دست می آورد اقدام به دور زدن مقررات ساخت وساز می کند. باید سازوکاری اندیشیده شود که این مسیرها مسدود شود.

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=7675

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.