• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
1

کمبود منابع مالی، مهم‌ترین چالش نظام ممیزی و رتبه‌بندی مراکز داده/ بیش از ۲۰ متقاضی در نوبت ممیزی

  • کد خبر : 17889
  • 08 تیر 1400 - 13:10
کمبود منابع مالی، مهم‌ترین چالش نظام ممیزی و رتبه‌بندی مراکز داده/ بیش از ۲۰ متقاضی در نوبت ممیزی

عضو هیأت مدیره‌ی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، کمبود امکانات و منابع مالی را مهم‌ترین چالش پیش روی نظام ممیزی و رتبه‌بندی مراکز داده دانست.

به گزارش رویداد خبر به نقل از روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، آزاد معروفی، عضو هیأت مدیره‌‎ و نایب رئیس کمیسیون مراکز داده‌ی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، در مورد آخرین وضعیت نظام رتبه‌بندی و ممیزی مراکز داده گفت: تاکنون بیش از هفت قرارداد با مراکز داده‌ی مختلف بسته شده است که نتیجه‌ی دو سال و نیم فعالیت مجدانه‌ی کمیسیون مراکز داده‌ی استان تهران و همچنین کمیسیون مراکز داده‌ و شبکه‌ی نصر کشور بوده است.

او ادامه داد: از آذر ماه سال ۹۸، تفاهم‌نامه‌ای میان سازمان نظام صنفی و سازمان فناوری اطلاعات امضا شد و براساس آن، نظام ممیزی و رتبه‌بندی مراکز داده شکل گرفت و دبیرخانه‌ی دائمی آن در نظام صنفی رایانه‌ای کشور ایجاد شد.

معروفی از چهار کمیته‌ای که در ذیل این دبیرخانه شکل گرفت هم نام برد: کمیته‌ی مرکزی برای هماهنگی سایر کمیته‌ها و تایید نهایی نتایج حاصل از این کمیته‌ها، کمیته‌ی احراز صلاحیت ممیزان، کمیته احراز صلاحیت نهادهای گواهی کننده و همچنین کمیته‌ی تدوین معیارهای ارزیابی مراکز داده ایجاد شده است.

او افزود: اعضای این چهار کمیته عمدتا از اعضای تخصصی کمیسیون مراکز داده‌ی نصر تهران و برخی استان‌های دیگر هستند. نظام‌نامه‌ی نظام ممیزی و مراکز داده استخراج شده است و طرح‌واره‌ی احراز صلاحیت ممیزان و نهادهای گواهی کنده نیز وجود دارد.

عضو هیأت مدیره‌ی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران همچنین گفت: در تدوین معیارهای ارزیابی کارهای مربوط به دو استاندارد TIA و BICSI از پنج استاندارد مورد تفاهم کامل شده است و باقی استانداردها نیر در دست تهیه قرار دارند. براساس TIA ممیزی اولین مرکز داده آزادگان شرکت آسیا تک انجام شد.

او با اشاره به چند قرارداد دیگری که در نوبت ممیزی قرار دارند، بیان کرد: در حال حاضر بیش از ۲۰ متقاضی داریم و اگر تعداد ممیزان و نهادهای گواهی‌کننده بیشتر شود، این احتمال وجود دارد که تا پایان سال، رتبه‌بندی هر ۲۰ مورد انجام شود.

معروفی به چالش‎‌های پیش روی ممیزی و رتبه‌بندی داده نیز اشاره کرد و افزود: ما از توان تخصصی و فنی اعضایی از کمیسیون مراکز داده در تهران و استان‌ها استفاده می‌کنیم که به صورت داوطلبانه در این کمیته‌ها حضور دارند. مسلما محدودیت زمانی و سایر مشغله‌های این عزیزان موجب تاخیر در کار می‌شود. با این حال، آنها به صورت داوطلبانه و بدون هیچ پاداشی در پیشبرد این اقدام ملی که برای نخستین بار در کشور انجام می‌شود، زحمات زیادی کشیده‌اند.

او تاکید کرد: کمبود امکانات و منابع مالی یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی است که با آن مواجه‌ایم و متاسفانه تاکنون این موضوع حل نشده است. اگر تمهیداتی از سوی سازمان فناوری اطلاعات و سازمان نظام صنفی برای تامین منابع مالی و امکانات مورد نیاز نظام ممیزی و رتبه‌بندی مراکز داده در نظر گرفته می‌شد، حتما کارها با سرعت و کیفیت بیشتری انجام می‌گرفت و مجالی برای انجام ممیزی‌های بیشتر فراهم می‌شد.

معروفی این طرح را یک پروژه‌ی ملی در حوزه‌ی ممیزی دانست و خواستار جدی گرفتن بیشتر آن از سوی تمامی دست‌اندرکاران شد و افزود: تاکنون بخش بسیار کوچکی از منابع مالی مورد نیاز، از روش‌های مختلف تامین شده که آن هم تنها برای هزینه‌های دبیرخانه و امور جاری نظام ممیزی و رتبه‌بندی مراکز داده صرف شده است. بنابراین تامین نشدن منابع مالی چالش بزرگی برای ما ایجاد کرده است.

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=17889

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.