• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
1

کرونا در مقابل خطر کرونا !

  • کد خبر : 23883
  • 19 شهریور 1400 - 17:11
کرونا در مقابل خطر کرونا !

فریبرز ناطقی الهی : رفتارهای انسانی هر ملیت و قومیتی دارای مشخصه های خاص خود می باشد که درک درست، ترسیم و تفکیک انها از هم خیلی کار اسانی نیست. این موضوع در بحران ها آنقدر مشخص عمل می کند که باور کردنی نیست.

صدها دلیل در پیدایش این رفتارها قابل رد یابی است ولی در انتها باید قبول کرد که همه آنها بر اساس باورها، عملکردها، قوانین و … مسایل موجود در فضای حاکم بر آن مردم شکل می گیرند. در یک کلام همه متاثر از رفتارها و هنجارهای داخل آن ملیت و قومیت است که ساخته و پرداخته می شود.  

برای مثال هر روز در کشور مشاهده می کنیم که اگر جاده ای شلوغ است عده ای از کنارها و شانه های جاده عبور می کنند و یا حتی از خاکی های دورتر از جاده ؟ یا وقتی خیابان از ترافیک بسته است موتور سواران حق خود می دانند حتی در جلوی ماموران پلیس از پیاده روها تردد کنند و هزاران موضوع مشابه که نیازی برای ذکر آنها در این یادداشت کوتاه نمی باشد. در همین راستا، خیلی راحت می توان برخی از دلایل اولیه و اساسی را در این کج رفتاری ها شناسایی کرد مثل نترسیدن از عواقب و پیامدهای عملی که بصورت خلاف انجام می شود.  

در همین کوریدور باید توجه داشت برخی از این نوع اقدامات تبعات بسیار خطرناکی نه تنها برای خود متخلف که به هر حال تا حدودی هم حاصل نادانی اوست (ضعف آموزش های عمومی) بلکه برای مردم بی گناه که ناخواسته در مسیر این رفتارها  قرار می گیرند ایجاد می کند که دیگر نابخشودنی است. 

یکی از این بی تفاوتی ها ! رعایت نکردن تعطیلات در نظر گرفته شده برای قرنطینه هر چه بیشتر مردم در ایام بحرانها و در این مورد خاص کرونا می باشد. با توجه به مقدمه بالا، آنچه تا به امروز دیده و ملاحظه شده است عدم کارایی واقعی جریمه ی تنها و ممنوعیت های تردد در زمان اضطرار کرونا برای قرنطینه می باشد. در ضمن باید به این موضوع نیز توجه داشت که تعداد کثیری مامور نیاز است تا بتوان تمامی جاده ها و ورودی و خروجی ها را کنترل کرد، لذا باید دانست که در عمل، این کار غیر قابل کنترل و انجام می باشد همانگونه که تا به حال بوده است ؟ همان عدم توجه و نترسیدن از عواقب کار !  خب شخصی که تصمیم به مسافرت گرفته و بحران موجود را متوجه یا علاقه ای به احترام گذاردن به آن ندارد و قرار است در این سفر ملیونها هزینه کند حال مبلغی هم برای جریمه منظور می کند، مثل هزینه یک شب هتل! چرا که نه؟ 

تصور من در این موارد همیشه این بوده که بهترین کار در مقابل افرادی که یک موضوع ملی و حیاتی را لحاظ نمی نمایند و عملا قصد چالش قوانین و حقوق حقه مردم و به خطر انداختن دیگران به پشتوانه ثروت، قدرت یا هر چیز دیگری را دارند ؟ درگیر نمودن خود آنها در فرایند همان کار است تا خیلی راحت از نزدیک ببیند و بداند که بی توجهی آنها امکان ایجاد چه عواقب نامطلوبی را برای جامعه و هموطن نان خود در پی خواهد داشت ؟ 

لذا پیشنهاد می کنم از این به بعد در کنار پلیس، قاضی محترمی  (با تفیض اختیار شود)  در ایست پلیس ها در ورودی یا خروجی هر جاده ایی حضور داشته و به شرح ذیل اقدام بفرمایند ؟ 

مورد نمونه: 
عزیزان پلیس و قاضی محترم در جاده در محدوده ای که علامت ایست مشخص است و در ضمن امکان دور زدن و برگشتن هست ناظر باشند، بدون جریمه و بحث، اگر رانندگان کم توجه با دیدن هشدار ایست و متذکر شدن به شرایط بحران ! دور زدند که داستان تمام است. اگر ادامه دادند، جریمه، فک پلاک ها، پارک خودرو در کنار جاده تا بعد از تعطیلات جهت باز پس گیری بعد از تحویل رسید خدمات بیمارستانی اقدام نمایند البته با مسولیت خود راننده، و مهمتر از همه ابلاغ حکم ۵ روز خدمات رایگان در بیمارستانها و مراکز درمانی در بخش کرونا و عفونی در حوزه خدمات و نظافت کرونا برای تمام افراد بالای ١٨ سال در داخل خودرو بر اساس شماره ملی ! 

تصور می کنم چنین حرکتی یک درس ابدی برای افراد کم توجه و بی مسولیت در جامعه ما فراهم سازد که تا انتهای زندگی انها نه تنها برای احترام گذاشتن به مردم در زمانهای سخت بلکه برای اینده خود آنها نیز بعنوان یک فرد متعهد و اخلاق مدار تاثیر بسزایی بگذارد. ان شا الله 

* استاد نمونه کشور در مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران و بنیانگذار مقاوم سازی و مدیریت بحران در ایران

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=23883

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.