• امروز : چهارشنبه - ۲ آبان - ۱۴۰۳
1

پیش‌بینی ۴۰ میلیون دلار صادرات دارو توسط شستا در سال جاری

  • کد خبر : 94414
  • 25 شهریور 1403 - 12:10
پیش‌بینی ۴۰ میلیون دلار صادرات دارو توسط شستا در سال جاری

شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تأمین (تیپیکو)، از هلدینگ‌های وابسته به شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا)، در سال گذشته ۲۲ میلیون دلار دارو صادر کرده است، که امسال با برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته این رقم به ۴۰ میلیون دلار افزایش خواهد یافت.

به گزارش رویداد خبر به نقل از شستا رسانه، مجمع عمومی عادی سالیانه‌ی شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تأمین (تیپیکو) برگزار شد. در این مجمع، عقیل آرین‌نژاد، مدیرعامل تیپیکو به ارایه‌ی گزارش در مورد فعالیت‌های شرکت در سال مالی منتهی به ۳۱ اردیبهشت پرداخت و بیان داشت: از ۲۴ شرکت مدیریتی هلدینگ، ۲۰ شرکت بورسی و ۴ شرکت غیربورسی بوده و از ۴ شرکت غیرمدیریتی ۳ شرکت بورسی و یک شرکت غیربورسی است.

وی گفت: در انتهای سال گذشته، سهام شرکت آنتی‌بیوتیک‌سازی در بازار دوم بورس عرضه شد و برای امسال نیز سهام شرکت پخش اکسیر عرضه خواهد شد.مدیرعامل تیپیکو افزود: در سال گذشته ۱۵۴۹ محصول در شرکت‌های تابعه تولید شده که از این تعداد ۷۸ محصول جدید بوده و ۲۲ محصول برای اولین بار در کشور تولید شده است.

آرین‌نژاد تصریح کرد: در سال مالی منتهی به ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، مجموع درآمدهای مالی شرکت به ۵۲ هزار میلیارد تومان و سود ناخالص به ۱۱ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد همراه بوده است.

وی در ادامه به مهم‌ترین چالش‌های صنعت دارو در سال گذشته از جمله تغییر قیمت ارز تأمین مواد اولیه‌ی دارویی، عدم تناسب قیمت‌گذاری دارو با تورم و بهای تمام شده، سیاست‌گذاری‌های ناپایدار در خصوص واردات محصولات دارویی، دشواری تأمین مواد اولیه از منابع معتبر به دلیل تحریم‌ها، عدم تخصیص اعتبار از منابع مشخص، طولانی شدن دوره‌ی وصول مطالبات از بیمه‌ها و سیاست‌های بانکی اشاره کرد.

آرین‌نژاد در خصوص سهم تیپیکو از بازار دارویی کشور اظهار داشت: بر‌اساس آخرین آمارنامه‌ی دارویی کشور، ارزش دارویی کشور ۱۵۹ هزار میلیارد تومان بوده که تیپیکو در سال گذشته ۱۴ درصد بازار دارویی کشور را در اختیار داشته است.

مدیرعامل تیپیکو گفت: در سال گذشته در ۷ شرکت زیرمجموعه چندین پروژه به بهره‌برداری رسید و امسال نیز تا پایان سال در ۵ شرکت تابعه شاهد بهره‌برداری از چندین پروژه خواهیم بود.

وی در تشریح اهم پروژه‌های آتی تیپیکو در سال ۱۴۰۳ گفت: در شرکت‌های تابعه، پروژه‌های متعددی به ارزش ۴۵۴۸ میلیارد تومان در دست مطالعه و اقدام است که امیدواریم این پروژه‌ها در نیمه‌ی دوم امسال شروع به کار کنند.

آرین نژاد از صادرات، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های هلدینگ نام برد و تصریح کرد: در سال گذشته ۲۲ میلیون دلار صادرات داشتیم که رشد ۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل آن شاهد بودیم؛ اما انتظار ما بیش‌تر از این میزان است و به همین دلیل در بودجه‌ی سال جاری ۴۰ میلیون دلار برای صادرات در شرکت‌های تابعه در نظر گرفته‌ایم که خوش‌بختانه در ۵ ماهه‌ی اول سال بیش از ۱۳ میلیون دلار صادرات انجام شده و اگر همین روند ادامه داشته باشد، امیدواریم ۴۰ میلیون دلار مدنظر محقق شود.

وی در ادامه توضیحاتی درباره‌ی منابع انسانی، شفافیت اطلاعات و حسابرسی، اصلاح و GMP خطوط و مسئولیت‌های اجتماعیِ مجموعه ارایه داد.

آرین‌نژاد در پایان ضمن اعلام برنامه‌های مدنظر هلدینگ در سال ۱۴۰۳، به تشریح عملکرد مقایسه‌ای عملکرد تیپیکو در ۵ ماهه‌ی اول سال نسبت به سایر شرکت‌های فعال صنعت دارو پرداخت و گفت: در این مدت تیپیکو ۱۵ درصد رشد فروش داشته؛ در حالی که سایر شرکت‌های صنعت با رشد ٢ درصدی همراه بوده اند. در سود خالص هم تیپیکو در سه ماهه‌ی اول امسال ۱۲ درصد رشد داشته؛ در شرایطی که سایر شرکت‌های فعال حوزه کاهش ۴۸ درصدی سود داشته‌اند.

در این جلسه هم‌چنین با تقسیم سود شرکت به ازای هر سهم ۳۰۰۰ ریال موافقت شد.

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=94414

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.