• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
6

پیش‌بینی منابع «بیمه توقف کسب و کار ناشی از اپیدمی‌» در بودجه ۱۴۰۰

  • کد خبر : 8626
  • 14 بهمن 1399 - 18:24
پیش‌بینی منابع «بیمه توقف کسب و کار ناشی از اپیدمی‌» در بودجه ۱۴۰۰

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه تا فراگیرشدن واکسیناسیون و رفع اپیدمی کرونا دولت وظیفه دارد از اصناف در برابر خسارات ناشی از تعطیلی کسب و کار حمایت کند، گفت: در تبصره‌هایی که مربوط به حوادث غیرمترقبه است باید بندی را به موضوع «بیمه توقف کسب و کارها ناشی از اپیدمی‌» اختصاص داد.

لطف‌الله سیاه‌کلی، نماینده مردم قزوین در مجلس یازدهم شورای اسلامی در گفت و با نبض بازار درباره بیمه «توقف کسب و کار ناشی از اپیدمی»، افزود: رشته‌های بیمه‌ای برای هر موضوعی که طراحی شوند باید بتوانند در صورت بروز خسارت، بهترین خدمات را به فردی که درخواست آن را به شرکت‌ بیمه‌گر داده است، ارایه دهند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: ‌اکنون بسیاری از مشاغل و کسب‌وکارها با ریسک‌های متعددی در فرایند تولید و تجارت مواجه هستند که پوشش این ریسک‌ها با هزینه و پس‌انداز شخصی افراد یا بنگاه‌ها قابل پوشش نیست به همین دلیل بیمه‌ها، ریسک یا مسئولیت ناشی از خسارت یا توقف فعالیت کسب و کارها را در زمینه‌های مختلف تقبل می‌کنند.

وی با اشاره به تعطیلی‌های گسترده اصناف خرد و بنگاه‌های کوچک و متوسط در یک سال گذشته اظهار کرد:‌ بخشی از این تعطیلی‌ها اختیاری و برخی اجباری بوده است و طبیعی است که این اصناف یا بنگاه‌ها از آثار تعطیلی و کاهش تقاضای موجود در بازار، زیان زیادی را متحمل شده‌اند و برخی از این واحدها با تعطیلی‌های متوالی نسبت به تعدیل و اخراج کارگران و کارکنان خود اقدام کرده‌اند.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تا فراگیرشدن واکسیناسیون و برطرف شدن بحران ناشی از اپیدمی کرونا، مشکلات پابرجاست، عنوان کرد:‌ موج‌های بعدی کرونا نیز محتمل است و ممکن است آن‌گونه که سازمان بهداشتی جهانی پیش‌بینی کرده، اپیدمی‌های دیگری به غیر از کووید ۱۹ در جهان شایع شود؛ به همین دلیل بشر باید بتواند خود را با تبعات بهداشتی و اقتصادی ناشی از آن تطبیق داده و از این رو لازم است تا شرکت‌های بیمه با حمایت دولت‌ بتوانند بخشی از ریسک ناشی از زیان‌های احتمالی را پوشش دهند.

بیشتر بخوانید: لایو نیوشا ضیغمی با دکتر متخصص درباره زمان تزریق واکسن کرونا
فرهنگ‌سازی می‌تواند زمینه فراگیرشدن « بیمه توقف کسب و کارها ناشی از اپیدمی‌ها» را فراهم کند

سیاه‌کلی تاکید کرد: بیمه مرکزی باید بتواند با ابتکار عمل رشته‌های بیمه‌ای جدیدی را که اکنون در کشور وجود ندارند ایجاد کرده و با حمایت از شرکت‌های بیمه‌ای و ایجاد فرهنگ سازی لازم در خصوص استفاده از آن‌ها زمینه فراگیری‌شان را به وجود آورد.

وی تصریح کرد:‌ در مواقع سیل، زلزله، سرمازدگی، کرونا و سایر بیماری‌های ویروسی و فراگیر نیاز به حضور بیمه‌هایی که دارای برنامه هستند داریم و اگر شرکت‌های بیمه خدمات مناسبی در این زمینه ارایه دهند، نه تنها به سودآوری لازم دست پیدا می‌کنند، بلکه مردم نیز می‌توانند فارغ از حوادث و بحران‌هایی که ممکن است در پیش‌رو باشد به فعالیت خود بپردازند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضریب نفوذ پائین صنعت بیمه در بسیاری از رشته‌های بیمه‌ای در کشور، خاطرنشان کرد:‌ این شرایط به عملکرد طرف عرضه و تقاضا در صنعت بیمه مربوط است. همه بیمه‌ها در برخی از سال‌ها در این زمینه عملکرد مناسب نداشته‌اند و نتوانسته‌اند اعتماد عمومی را جلب کنند.

وی افزود: مردم نیز به دلیل فقدان برنامه‌هایی برای آشنایی و آگاهی بیشتر از بیمه‌ها تمایلی به استفاده از خدمات شرکت‌های بیمه، حتی بیمه‌نامه‌های ضروری نشان نمی‌دهند؛ اما باید اذعان داشت که به طور قطع با اطلاع رسانی، شفاف سازی و فرهنگ سازی، نه تنها می‌توان ضریب نفوذ بیمه را در کشور افزایش داد بلکه در مورد بیمه‌نامه‌های جدیدی همچون «بیمه‌نامه توقف کسب و کار ناشی از اپیدمی‌ها» نیز می توان دستاوردهای مطلوبی را به دست آورد.

بیشتر بخوانید: پاسخ دیوان محاسبات به اطلاعیه سازمان برنامه و بودجه درباره حقوق‌ کارکنان
احتمال شروع پیک‌های بعدی ویروس کرونا در کشور

نماینده دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: واکسن کرونا هنوز در کشور به تولید انبوه و استفاده عمومی نرسیده و به همین دلیل ممکن است با شروع پیک‌های بعدی این ویروس در کشور، تعطیلی‌های اجباری نیز در پیش باشد که این موضوع به دلیل فراگیری آن، ریسک بالایی برای شرکت‌های بیمه ای ارائه کننده «بیمه توقف کسب و کار ناشی از اپیدمی» به وجود می آورد.

وی ادامه داد: از این رو لازم است تا دولت، به عنوان بخشی از مسئولیت خود، در پرداخت خسارت همراه شرکت های بیمه‌ای شده و به کاهش ریسک این نوع بیمه نامه نیز کمک کند.

سیاه کلی اضافه کرد: دولت وظیفه دارد در زمانی که درصد ریسک بالاست و بیمه‌ها زیان می‌بینند از این صنعت حمایت کند و پیش‌بینی آن در بودجه‌های سالانه نیز صورت گیرد؛ بنابراین می‌توان در تبصره‌هایی که مربوط به حوادث غیرمترقبه است بندی را به موضوع « بیمه کسب و کارها ناشی از اپیدمی‌ها» اختصاص داد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بودجه ۱۴۰۰ هنوز در صحن علنی مجلس مطرح نشده است و شاید بتوان در هنگام رسیدگی به بندها و تبصره‌ها با پیش‌بینی منابع مناسب، زمینه اجرایی شدن رشته بیمه‌ای « توقف کسب و کار ناشی از اپیدمی‌ها» را در بودجه سال آینده فراهم کرد.

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=8626

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.